ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28  (läst 3289 gånger)

2006-06-14, 03:45
läst 3289 gånger

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
nej det är möjligt att han fick vänta på medborgarskapet. jag har inte fått tag i några församlingsböcker. jag använder mig av genline och dom böckerna är ju mkt äldre. är det möjligt att vända sig till hemförsamlingen tror du? kan det finnas registrerat vad pappan hette där?

2006-08-29, 19:33
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2319
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:05
    • Visa profil
Hej
 
Försöker att hjälpa min vän i USA med en av hans släktingar som heter Johannes Bryngelsson Letting född i Laxarby socken 1766, han hade hört att det namnet skulle kunna härstamma från Lettland.
 
Finns det något som känner till något om det.
 
Hälsningar Ulla

2006-11-16, 10:45
Svar #2

Utloggad Kerstin Corner-Sundelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2020-05-01, 18:05
    • Visa profil
Jag är desperat p? jakt efter information om min mormor, som invandrade till Stockholm fr?n Ryssland ?r 1914, bara 18 ?r gammal tillsammans med 3 yngre syskon. Allt jag vet om henne är följande :  
 
Hon hette Libe Malke Brenner (eller Brener)  
 
Hon föddes 14/12 1896 (antagligen i Riga eller Schagora, eller Tyskland ...)  
 
Hon gifte sig 08/01 1921 med Thure Claes August Klingberg i Falun  
 
Hon bodde p? Vikingagatan 11 i Sthlm ?r 1923, eftersom det var där de bodde när min mor föddes  
 
Hon avled i december 1932, efter flera ?rs sjukdom, jag tror att hon var p? Mörby lasarett
 
Hennes föräldrar hette enligt min mor, Aaron Brenner och Anna Greta Blumenthal och var antingen döda när barnen vandrade ut, eller n?got annat, vet ej vad ...
 
Om n?gon har minsta information att ge mig vore jag mycket tacksam.
 
Kerstin i Frankrike

2006-11-16, 19:28
Svar #3

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Pröva på Google Jews.Riga eller Jewish families Riga så kanske du har tur.

2006-11-25, 19:09
Svar #4

Utloggad Kerstin Corner-Sundelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2020-05-01, 18:05
    • Visa profil
Jag söker information om min mormor som invandrade till Stockholm 1914. Jag har just f?tt reda p? att hon föddes i Novo Sekagora i det d?tida Ryssland.  
 
Ligger orten i själva Ryssland eller i det nutida Lettland ?
Det är möjligt att det ligger i närheten av Riga.
Kan n?gon hjälpa mig ?  
 
Kerstin i Frankrike

2006-11-26, 10:23
Svar #5

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Vilken källa har du för detta ortnamn och närifrån?

2006-11-26, 17:40
Svar #6

Utloggad Kerstin Corner-Sundelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2020-05-01, 18:05
    • Visa profil
Christina
 
Ang?ende utvandringen fick jag tag p? immigrantregistret p? Riksarkivet i maj där det st?r att hon kom med 3 syskon ?r 1914. Inget mer;
 
Ang?ende orten Novo Sekagora i Ryssland fick jag uppgiften av Pastorsexpeditionen i Matteus församling i Stockholm (email 16/11 2006) där mormor bodde, när min mor föddes.
 
Tack för eventuell hjälp,
Kerstin i Frankrike

2006-11-27, 14:13
Svar #7

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
se på Rötters förstasida.
Rubrik: G-gruppens temadag.
Det är i morgon den 28 november och en
av föreläsningarna gäller forskning i Livland/Lettland.  
Se mer på www.g-gruppen.net
hälsning Gustaf

2006-11-27, 20:14
Svar #8

Utloggad Kerstin Corner-Sundelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2020-05-01, 18:05
    • Visa profil
Gustaf, tack för tipset, men jag är bosatt i Frankrike, vägen är l?ng !
Tyvärr, m?ste jag säga ! Jag verkar inte komma n?gon vart i forskningen p? mormors sida, mycket knepigt...
 
Mvh
Kerstin i Frankrike

2007-01-10, 11:47
Svar #9

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
hej!
jag undrar om det är någon som vet något om möjligheterna att forska i människor som försvann under den ryska ockupasionen av riga?
 
mvh/
amanda melin

2007-01-23, 15:57
Svar #10

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Hej!
Kan någon svara på detta:
Om man står framför ett av de Kurländska slotten och ser på vapensköldarna, det ena till vänster om porten och det andra till höger. Vems är de?
Mannens till vänster och hans hustrus till höger eller?
Skilsmässa i adelssläkterna måste väl vara ytterst ovanligt i 1800talets början då kvinnorna inte ens var myndiga. Vad skulle en anledning till skilsmässa kunna vara? Enligt min gamla 98åriga mamma var det nog bara om mannen blivit sinnessjuk som kvinnan slapp loss.
Har hon rätt?
MVH
Ulla

2007-01-24, 10:58
Svar #11

Karlis Timuska

Hej Ulla!
 
Kurländska släktvapen, ett tips:
Kontakta Association of Latvian palaces and manors Phone: 00371-7200133, 00371-6524193
Fax: 7200133
pilis@pilis.lv
www.pilis.lv
 
Mvh Karlis

2007-01-24, 17:47
Svar #12

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Tack Karlis!
Problemet är att jag inte ser vapnen tydligt på fotot jag har och hoppades kunna klura ut vem de tillhörde genom form, mörkare ljusare osv.  
Det till vänster om porten är släktgrenen på manliga sidan när jag jämför. Men den till vänster ???? Varför är det två vapen? Vem satte upp sitt vapen till höger om porten.
Sen går jag bet på ett årtal också! Vi vet att min farmors mormor satt i slottets ena flygel på undantag 1851-1865 med sitt barnbarn, min mammas farmor. Ändå står det i Genealogische Handbuch der baltische Ritterschaften att hon DOG 1851.?? Kan det vara skrivfel? Eller har någon varit ute och CYKLAT?
MVH/ förbryllade Ulla.

2007-01-25, 13:50
Svar #13

Karlis Timuska

Hej Ulla!
 
Det kan finnas möjighet att kolla din fm mm:s dösdatum genom Historiska Arkivet i Riga. histarch@latnet.lv; 00371 7613118; http://www.arhivi.lv/engl/en-dep-lvva.htm  
Det kostar att låta dem söka men med ett väl definierat och begränsat uppdrag behöver det inte bli dyrt (Sökning i en viss församlings kyrkobok under en bestämd tidsperiod).
Vilket slott handlar det om och vilken församling ligger det i?  
 
Mvh Karlis

2007-01-25, 14:36
Svar #14

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Tack igen Karlis!
Slottet heter Leegen. Ligger 12 km från Grobin. Socken Durben.Fideikommissherrarna hette v. Kleist 1747-1887. Sedan tog en syster till v.Kleist över, baronessan Ida v. Grotthuss. Leegen blev indraget 1921 till lettiska staten.
Min mammas farmor Anna Doning föddes när hennes mor var på rymmen med slottets kusk:Doning.
När Anna bara var ett par månader dog mamman i kolera. Eftersom lilla Annas mormor var nybliven änka hoppades Annas mamma att hennes lilla baby skulle tagas om hand. Faders lämnade in Anna men var själv sjuk. Man fick senare bekräftat att båda föräldrarna var döda i kolera.
Leegen gick från familjen till en kusin till Annas mor eftersom inga fler barn fanns.
Mormodern och Anna fick ett undagtag i slottets ena flygel.
Annas mor existerade inte längre för familjen och i hennes dopbevis står det: moder okänd.
Anna berättade för min mamma att hon inte ens fått se sin mor på porträtt i slottets galleri. Porträttet var borttaget och platsen det suttit på var tom för att markera att man tagit avstånd.
  Anna var 15 år när mormodern dog och hon skötte sin mormor så länge hon kunde. Sedan fick hon bo några år hos prästen i prästgården där hon fick hjälpa till att plocka rosenblad i prästträdgården för parfymtillverkning.
Hur länge hon var hos prästen vet vi inte men hon tog sig till som ung till S.t Petersburg, träffade där min svenska morfars pappa, August Ferdinand Westerberg. När kriget kom 1917 var hon änka och följde med sin son, min morfar, och hans familj till Stockholm. Hon hade tre fotografier inramade till tavlor som hon flyttade med sig hela livet. Framsidan och baksidan på slottet Leegen och ett på hennes mormor. Jag har fotografierna nu.  
Enligt Anna hade hennes mormor gråtit sig blind över alla sorger och olyckor som drabbat hennes nära och kära.
 
Min syster och jag tänkte åka över till Riga i juni och leta på plats. Tyska kan vi hausgemachtes så det kan nog funka med en ordbok till hjälp. Eller?
MVH/Ulla

2007-01-25, 20:35
Svar #15

Karlis Timuska

Hej igen Ulla,
Församlingen heter också Durben eller Durbe på lettiska. Innan du far till Riga kan du boka bord i läsesalen i Historiska Arkivet och i förväg beställa kyrkböckerna F/V/D för lämpliga årgångar från församlingen Durben. Att forska själv kostar inget.
 
Mvh Karlis

2007-01-26, 09:52
Svar #16

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Tack Karlis!
 
Du är verkligen till stor hjälp! Vad säger vi till taxichauffören i Riga att vi ska.  
 
Vår Anna visste ju inget mer om sitt förflutna än vad mormodern lät henne veta. Hon sa att hon var född i Goldingen. Om föräldrarna också regitrerade henne där eller om hennes mormor på Leegen ombesörjde den saken vet man ju inte.
 
Vilken kommun tillhör staden Goldingen?  
 
Det står i boken jag nämnt tidigare att den som passar in som mormodern dog 1951 i Hasenpoth.
 
Vet du var ovanstående kommuner ligger också?
 
Kan vi beställa kyrkböckerna och plats i läsesalen via e-mailadressen du gav mig ovan?
Tyska eller engelska?
 
Verkligen mycket tacksam!
 
MVH/ Ulla

2007-01-26, 09:54
Svar #17

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Tack Karlis!
 
Du är verkligen till stor hjälp! Vad säger vi till taxichauffören i Riga att vi ska.  
 
Vår Anna visste ju inget mer om sitt förflutna än vad mormodern lät henne veta. Hon sa att hon var född i Goldingen. Om föräldrarna också regitrerade henne där eller om hennes mormor på Leegen ombesörjde den saken vet man ju inte.
 
Vilken kommun tillhör staden Goldingen?  
 
Det står i boken jag nämnt tidigare att den som passar in som mormodern dog 1951 i Hasenpoth.
 
Vet du var ovanstående kommuner ligger också?
 
Kan vi beställa kyrkböckerna och plats i läsesalen via e-mailadressen du gav mig ovan?
Tyska eller engelska?
 
Verkligen mycket tacksam!
 
MVH/ Ulla

2007-01-26, 11:34
Svar #18

Karlis Timuska

Hej Ulla,
 
Adressen är Slokas iela 16. Se kartan på hemsidan, där framgår att bland annat spårvagnslinjerna 4 och 5 går dit, de kommer från innerstans centrum.  
Goldingen (Kuldiga) är huvudorten i egen region. Hasenpoth (Aizpute)är en liten stad som ligger mitt emellan Kuldiga och hamnstaden Liepaja.
När det gäller information från senare år som 1951 är jag tveksam var du kan finna den. Bäst att fråga på arkivet, via mail eller telefon, att få mailsvar kan ta två veckor. De talar tyska och engelska.
 
Det finns en grupp G-gruppen inom Sveriges Släktforskarförbund som forskar just kring migration över Östersjön dvs. länder som Tyskland, Polen, Estland, Lettland m.fl.hemsida http://www.g-gruppen.net/index.htm
 
Hälsning Karlis

2007-01-26, 16:47
Svar #19

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Karlis du är ett riktigt fynd! Tack!
 
Men jag skrev fel på årtalet, menade 1851.
 
En vänlig man på Riddarhuset upplyste mig idag när jag ringde dit att adelsvapnet på portens högra sida sett, när man står framför slottet och tittar på det, är kvinnans vapen.
Och att det nog var den första kvinnan i ätten som kom till huset. Han trodde inte att kvinnorna i generationsskiftena bytte ut det första.
MVH/Ulla

2007-02-03, 17:11
Svar #20

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
hej!
jag vet att detta forum är för lettland men då rysslandsforumet har stängt så skriver jag min fråga här då den har en viss anknytning till lettland. är det någon som vet var man kan hitta anorna till en vissstorfurstinna wera konstantinowa av wurtemberg? hon föddes som ättling till tzar nicolaus 1 men adopterades vid nio års ålder av kung karl och drottning olga. jag har en gammelfarmor vid namn marie konstantinowa som flydde från ryssland till lettland ungefär samtidigt som tzaren störtades. min teori är nu att hon på något sätt är släkt med denna wera. någon som vet hur man utforskar ett sånt spår? min morfar föddes i hinzenberg, lettland, 1902.
 
mvh/
amanda melin

2007-02-03, 22:43
Svar #21

Karlis Timuska

Hej!
Hinzenberg (Incukalns, lett.) ligger i Allsch-Wangasch församling i Lettland. Hans födelse och namnen på föräldrarna bör vara noterad i kyrkboken födda/vigda/döda för den församlingen. Finns i Lettlands Historiska Arkiv i Riga. Hemsida http://www.arhivi.lv/engl/en-dep-lvva.htm
Mvh/Karlis Timuska

2007-02-05, 18:56
Svar #22

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
hej och tack för tipset.
jag skickar dem ett mail.
 
mvh/
amanda melin

2007-02-16, 15:51
Svar #23

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
hejsan!
jag har skickat två mail till historiska arkivet i riga men inte fått några svar. kan det ha att göra med att mailet var skrivet på engelska? det borde väl inte spela någon roll.

2007-02-17, 14:29
Svar #24

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Amanda, jag har tyvärr alldeles samma erfarenhet som du. Får inga svar från Riga   (histarch@latnet.lv). Jag har också skrivit på engelska. Samma gäller riksarkivet i Estland (ajalooarhiiv@ra.ee).
Mvh
Leif Hernberg

2007-02-17, 21:14
Svar #25

Timo Rosengren

Leif
Det skulle kanske löna sig att kontakta Estonian
Genelogical Society, e-post eges.estonia(at)mail.ee.
Timo

2007-02-19, 08:51
Svar #26

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Timo, tack för ditt råd. Jag fick svar omedelbart från Estland.
Mvh
Leif

2007-02-25, 12:58
Svar #27

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Hej!
 
Jag mejlade min fråga 28 jan. till Historiska arkivet, på engelska.
Nu den 22 feb. fick jag en faktura på 22 euro och att svar fanns förarbetat och väntar.
Inga problem för mig alltså. Dom har förmodligen bara mycket att göra.
Jag har nog Sveriges mest bevakade brevlåda just nu!! Oooh, så spännande!!
Hälsningar Ulla.

2007-02-26, 16:14
Svar #28

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
hej igen.
jag har också fått svar nu.
jag fick beskedet att det kommer kosta mig 60 dollar innan de ens kan konstatera om det finns några uppgifter att hämta överhuvudtaget. sedan väntar ytterligare avgifter beroende på hur långt tid efterforskningarna tar. det känns som det är väldigt mkt pengar att betala för kanske ingenting. dessutom är ju mailkontakten inte den bästa.
 
mvh/
amanda melin

2007-02-27, 17:44
Svar #29

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Hej Amanda!
 
Min syster ringde till Historiska arkivet och pratade engelska med dem.
De sa att en timme är minimum som de debiterar vilket innebär 22euro.
De ville ha skriftlig beställning för att göra något.
Min syster skrev då ett brev och ställde sin fråga. Dessutom att det inte fick kosta mer är två timmars arbete. Alltså 44 euro sammanlagt.  
Förhoppningsvis jobbar dom med detta nu.
 
Min mejlfråga till dem var bara: Dog verkligen XX XX i Hasenpoth 1851?  
Och som jag skrev förra gången så kom fakturan på 22 euro som en glad överraskning!Himla tur att dom inte behövde mer tid!!
MVH/Ulla

2007-02-27, 22:35
Svar #30

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Ursäkta Amanda!
Min syster har just rättat mig.
Det var per fråga, INTE per timme Historiska arkivet tar 22euro eller 30 US dollar.
Sorry!
MVH/Ulla

2007-02-28, 16:12
Svar #31

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
hej igen!
jag skulle mkt väl kunna tänka mig att betala 22 euro men jag tyckte det verkade konstrigt att det skulle kosta 60 euro bara att starta forskningen. så här skrev de i svaret: In reply to your request please be informed that any kind of genealogical research is a paid service and the archives ask usually to pay the deposit at the rate of 60 EUR to start the research. This sum will be included into the final account but in case of a negative answer is not paid back as it covers all work expense.The final cost of the research depends on the amount of information.It takes several months to conduct the research.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna