ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svensson, Hanna f 1879 i Gullabo, till Rat Portage  (läst 657 gånger)

2011-08-16, 17:41
läst 657 gånger

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Behöver hjälp med att hitta min mormors mors syster Hanna Svensson. Detta är vad jag vet om henne:
 
Hon föddes 1879-03-17 i Råbäcksmåla, Gullabo, Kalmar län. 1898 for hon med Lucania via Boston till sin äldre bror Per Oskar Swanson i Sharon, North Dakota men fortsatte till Canada, närmare bestämt till Rat Portage.
Hennes ynge syster, Frida Maria, uppger i passagerarlistan vid sin utvandring 1901 att hon ska till sin syster Hanna Swanson i Rat Portage, Ontario, Canada.  
 
När jag googlade på Rat Portage plus Hannas namn hittade jag detta:
 
Northen District 1901:
 
15048-01 Carl Emil BLOM, 28, miner, Sweden, Rat Portage, s/o John Peter BLOM & Mary ANDERSON, married Hilda Mary ANDERSON, 29, Sweden, Rat Portage, d/o John NELSON & Carrie ANDERSON,  
witn: Albert JOHNSON & Hannah SWANSON, both of Rat Portage, 23 March 1901 at Rat Portage  
 
Men sedan är det stopp. Har kontaktat lutterska kyrkan i Kenora (f.d. Rat Portage) som hade upplysningar om systern Frida Maria och hennes familj men inget om Hanna. Det manliga bröllopsvittnet var gift med en annan kvinna enligt födelsenotis senare i Northen District.  
 
Hanna finns inte med i bouppteckningen efter sin far som dog 1908, flera år efter Hannas mor. Hon kan ju vara död eller också bortglömd i bouppteckningen. Frida Maria finns med såsom vistandes i Canada.  
 
En systerdotter till Hanna (Sally hette hon), som inte heller fanns med i bouppteckningen efter sin far, hittade jag tack vare att en annan nyfunnen släkting (även hon en systerdotter till Hanna) hade gamla brev från 1950-talet från Sally med hennes efternamn som gift i Kenora. Så nu har jag hittat barn och barnbarn till henne.  
 
Jag har sökt på de andra namnen i vigselnotisen och tittat i Canada census 1911 för Rainy River District och Kenora men inte hittat något som pekar på just min Hanna. Det fanns några med samma namn på andra ställen i Canada, men jag tror inte på dem. Hade hoppats på en vigselnotis. Om hon gifte sig fick hon ju ett annat efternamn. Hon kan förstås ha flyttat från Canada, men släktingarna från Råbäcksmåla verkar ha hållit sig till Kenora.

2011-08-17, 18:21
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Detta kan vara din Hanna
 
Ontario, Canada, Deaths, 1869-1936 and Deaths Overseas, 1939-1947  
about Hannah Swanson  
Name: Hannah Swanson  
Death Date: 4 Dec 1903  
Death Location: Rainy River  
Age: 25  
Gender: Female  
Estimated Birth Year: abt 1878  
Birth Location: Sweden  
Archives of Ontario Microfilm: MS935_112  
 
Tilläggas kan att det står Rat Portage som residence

2011-08-17, 18:26
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Som dödsorsak anges Consumption, som jag fått lära mig är ett annat ord för tuberkulos

2011-08-18, 19:04
Svar #3

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Tack Mats.  
Det måste vara hon, allt stämmer. Som jag har letat. Du är fantastisk.  
I syskonskaran, som Hanna tillhörde, utvandrade 5 av de nio barnen till USA och Canada.
Av hennes näst äldsta syster Emmas 10 barn utvandrde 7 plus en fosterdotter, de flesta  
till Canada, de äldsta till Kenora.  
Det blir 12 ungdomar fråns samma by på bara några få år  
Även 2 av 7 barn till Hannas mellansyster i byn bredvid utvandrade till Canada.  
Så jag har lite att forska på.

2011-08-18, 22:00
Svar #4

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Min mormors mor, Ingrid Stina, som var äldst av Hannas syskon, gifte sig och blev kvar på gården i Råbäcksmåla. Av hennes 11 barn dog 8 i späd ålder av olika sjukdomar. Dessutom dog hon själv tidigt. Kvar blev min mormors far med 2 tonårsflickor och yngste sonen Gustaf, som så småningom också utvandrade till USA.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna