ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ewerth Axel Filip *1864 utv fr Göteborg 1902 till Toronto  (läst 602 gånger)

2009-06-14, 15:10
läst 602 gånger

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Hej!
 
Handelsresanden/fabrikören Axel Filip Ewerth, född i Kungslena (Skaraborgs län) den 8 december 1864, utvandrade från Göteborg den 5 november 1902, med destinationsort Toronto, Canada. I Sverige lämnade han hustrun Elsa, född 1880-03-14 i Norberg (Västmanlands län). Vad hände med Axel Filip i Canada? Muntliga familjeuppgifter tyder på att han dog inom ett par år efter ankomsten - kan någon med tillgång till Candada-källor, som t.ex. Ancestrys världsmedlemskap, vara snäll och kolla lite? Jag försökter hjälpa en god vän, men Canada går jag bet på - har aldrig haft mycket anledning att fördjupa mig i detta land. Stort tack på förhand för all hjälp! Hälsningar, Susanne

2016-01-09, 22:29
Svar #1

Utloggad Lars Hillerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 15:40
    • Visa profil
Hej,  
Vet ej vad Du funnit sedan 2009. Vad jag kan fylla i med är att hans hustru Elsa Andersson var min farmor. Axel Ewerth dog 1905-01-05 i Brännkyrka församling i Stockholm, han var dock skriven i Hedvig Eleonora. Han står då noterad som gift men har troligen inte sammanlevt med min farmor sedan återkomsten till Sverige. Elsa som med sin dotter Tess Elsa flyttade 1903 från Norberg till Adolf Fredrik i Stockholm. Hon träffade någon gång 1905 - 1906 min farfar Bror Erik Hillerström som hon gifte sig med 1907-05-20. Min far föddes 1906-11-06 som oäkta men legaliserades i och med äktenskapets ingående.
Jag har bara funnit att han utvandrat och återkommit men har inte hittat annan dokumentation om detta.
Det skulle vara spännande att hitta mer kring detta då det aldrig nämnts i vår familj under min uppväxt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna