ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Botvidsson Sven Einar *1908 utv fr Kullerstad till Kanada 1928  (läst 1151 gånger)

2010-01-10, 16:25
läst 1151 gånger

Utloggad Bertil Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2022-04-25, 11:57
    • Visa profil
Sven var född 1908-11-19 i Kullerstad f.i Östergötland.Reste till Kanada
för att söka lyckan som trapper.År 1940-03-27 vid faderns död fanns han
enligt bouppteckningen på adressen:Magnusson Bros,Hnausa,Manitoba,Lake
Winnipeg,Canada.Hnausa är ett isländskt namn efter en stad på Island. (Den ligger norr om Gimli).Jag har sökt honom hos Hudson Bay Company, men de hittade tyvärr ingenting.Jag fick en hel del hjälp av Ellinor Barr,Thunder Barr,Thunder Bay,Ontario,Canada,men tyvärr utan resultat.
Hon fick fram från CD Emigranten/Emibas n:r 123:807:13416 Sven E.Bot- vidsson,20 år,Kullerstad,Östergötland,hamn Göteborg,destination Winnipeg,han reste ensam.Kan någon hjälpa mig att hitta honom blir jag
jätteglad och tacksam !
Bertil Andersson

2010-01-11, 08:33
Svar #1

Kerstin Thölix

Enligt Canadian Passanger list så finns det en Sven Einar Botvidsson som kommer till Halifax Nova Scotia den 15 juli 1928 med Drottningholm från Göteborg. Hans närmast anhöriga är fadern John Botvidsson i Skärblacka. Det fanns något som hette Swedish Information Bureau på 470 Main Street i Winnipeg Manitoba.
 
(Meddelandet ändrat av Tholix 2010-01-11 08:35)

2010-01-11, 22:29
Svar #2

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
I'm finding a different name of the ship:  
 
 
www.collectionscanada.gc.ca
 
Exploration and Settlement > Immigration Records (1925-1935)
 
Surname: Botvidson
Given Name: Sven Einar
Age: 19
Sex: M
Nationality: Swe
Date of Arrival: 1928/07/15 (YYYY/MM/DD)
Port of Arrival: Halifax
Ship: REGINA, White Star Dominion
Reference: RG76 - IMMIGRATION, series C-1-b
Volume: 1928 volume 10
Page Number: 148
Microfilm reel: T-14815
Note: Due to the poor legibility of the original indexes, some information in this database may be incorrect and/or incomplete.
 
Source: FINDI76-590041

2010-01-12, 13:16
Svar #3

Utloggad Bertil Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2022-04-25, 11:57
    • Visa profil
Tack Kerstin och Thomas för edra vänliga svar på min efterlysning av Sven Einar Botvidsson.Svens far var Johan Emil Botvidsson och han bodde i Skärblacka,Kullerstad församling utanför Norrköping.Jag tror att Kerstin Thölix hittat rätt person och båt. Mitt stora problem är dock hur söker man vidare efter sista livstecknet 1940-03-27,(faderns död).Vad hände sedan ? Soldat i kriget?, Gift?, Barn? Död när/var? Kan någon hjälpa mig
med någon eller några uppgifter efter 1940 så är jag oerhört tacksam !
Var söker man ? Jag sökte i Manitobas tel. kataloger igår på Botvidsson utan resultat.Väntar med spänning på något svar på mina frågor !}
Bertil Andersson

2010-01-13, 00:37
Svar #4

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Hej Bertil,
I have spent many hours searching for Botvidson, Botvidsson, Bottvids/son, Bott, Botvid, and then substituting the o with the other vowels, also adding the words, Manitoba, Hnausa, Riverton, Gimli, Interlake, Magnusson Bros., trapper, trapping, fur, and have come up with little. There are/were Botvidson names in the U.S. and precious few, if any, in Canada. Of course, a possibility exists that there is a connection with those names and Sven Einar, and that should be pursued eventually. A slight possibility is that he also went under another last name, but I would hold off on researching that since it appears he was still using Botvidson 12 years after arriving in Canada. The Man. Vital Stats. is too restrictive: Deaths listed  are no recent than 70 years ago.
Yesterday I sent an email request to a website in Riverton Man. (Riverton Musical Memories) that pertains to local traditional music and asked about a Sven Einar Botvids/son. Next is to see if there is a Botvidson buried in any local cemetery. Another thrust is to check out the Magnusson names in the area, and request info.

2010-01-22, 11:38
Svar #5

Utloggad Bertil Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2022-04-25, 11:57
    • Visa profil
Tack Thomas Vikander för ditt mail. Jag är så tacksam för all hjälp med forskningen!
       
Idag fick jag ett e-mail från contact@mbgenealogy.com
De har tittat i Hnausas lokala historiebok, men inte hittat något om  
Sven Botvidsson. Däremot hade de lite uppgifter om Magnusson Bros.(Svens
adress 1940 var ju till dem).Två av bröderna Magnusson hade en fishing
business och två av de andra bröderna Magnusson hade en minkfarm.De skriver att Sven troligen var fiskare vilket kanske kan vara riktigt.
För 25 Canadadollar tror dom sig kanske kunna få fram något mera, ex. en
dödsruna. Jag hoppas att det är ett seriöst erbjudande ? !!!
Bertil Andersson

2010-02-18, 13:02
Svar #6

Utloggad Bertil Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2022-04-25, 11:57
    • Visa profil
Brevet gav resultat, jag fick idag ett brev på 10 sidor med all önskvärd information, bilder m.m. Sven avled 1991-08-13.
Jag kan rekommendera denna sökväg, även om posten från Sverige till Kanada tar lång tid.Tack alla som hjälpt mig på vägen !
Bertil Andersson

2010-02-18, 20:11
Svar #7

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
That's certainly good news !  10 pages. You struck gold !
Thank you for letting AF know you have had success, so that other researchers don't spend time looking. As I understand it then, you used www.mbgenealogy.com
 
Thomas V.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna