ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alfred Sjöbacka och Olga MariaTörnblom  (läst 537 gånger)

2010-06-03, 23:02
läst 537 gånger

Utloggad Anette Sjöbacka

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2010-07-17, 19:20
    • Visa profil
Hej!
Jag och min far skall åka till Kanada snart. Min far Stanely Sjöbacka vill besöka de platser som min farfar och farmor var på under sina år i Kanada. Den information jag har fått hittills är inte mycket och delvis är det spekulationer men jag lämnar ifrån mig det jag har och hoppas på hjälp från de som kan veta mera.  
Alfred och brodern Emil Sjöbacka reste till Kanada i början av 1920-talet, de arbetade som skogshuggare och bodde i en skogscamp. Alfred fick en homstate i Post Arthur som vi gärna vill veta mer om, hur? Han arbetade också på en ångbåt vid namn Nasookin under en tid,vi vill gärna veta mer om det?
I Fernie träffades troligen Alfred och Olga, Olga gick tydligen under namnet Marie eller Mary, hon arbetade på ett hotell, serverade mat. Hon har efterlämnat en bild med en massa människor på och har skrivit Kornief, vi vill gärna veta vad det kan betyda? Hon har varit vid Kakabeka Falls tillsamman med några bekanta, vi har en bild på dem och vill gärna vet hur vi kan få tag i mer information om dem? Vi tror att Alfred och Olga gifte sig i Kanade och då kanske i Fernie, hur kan vi få veta mer om det? Vi vet att Olga själv reste hem 1927 för att föda deras första barn, Härold Sjöbacka, de återvände sen igen till Kanada. Vi tror att de stannade några år för att cirka 1929 resa tillbaka till Österbotten och bosätta sig i Nämpnäs.
Vi har en förhoppning att kunna besöka de platser de varit på samt kanske komma i kontakt med personer som de träffade eller som vet vilka de är. Alfred tillbringade vad vi vet cirka 10 år i Kanada.  
 
Tacksam för den hjälp vi kan få.  
MVH
Anette Sjöbacka

2010-06-04, 12:50
Svar #1

Utloggad Mary Wennerstrom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2011-03-25, 14:10
    • Visa profil
    • www.beansandcaviar.blogspot.com
Hello,  
 
Kakabeka Falls is located in Ontario, my home province. Here is some information on its location.
 
http://www.ontarioparks.com/english/kaka.html
 
Port Arthur has now become Thunder Bay - it is on the shores of Lake Superior not far from Kakabeka Falls.
 
Here is some information on the Nasookin http://www.dougpyperphoto.com/gallery/pdf/Cottage_Magazine_Ship_To_Shore_2005.pd f
 
The Nasookin was built in Ontario but worked in British Columbia waters. This is quite a distance from Thunder Bay and Kakabeka Falls - several thousand kilometres.
 
Hopefully this will help you.
 
Mary

2010-06-05, 02:35
Svar #2

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
I can find none of the couples' names, or similar, at the BC Archives website. I have found no marriage registration for them up to 1933. It's possible they married over the provincial boundary in Alberta.
That sternwheeled steamboat did a lot of work on Kootenay Lake in BC; that's west of Fernie BC. There are several websites concerning the stories about the SS Nasookin.
The Kornief name, also likely, Korneff, is Russian and may have had something to do with the Russian Doukhabor communal settlements in the valleys of the Kootenay Mountains. Are the people in the photo dressed in peasant clothing?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna