ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Korsberg - ett släktnamn i Falun o Amsberg?  (läst 613 gånger)

2002-03-16, 20:26
läst 613 gånger

Utloggad Anders Stallgårdh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2011-02-09, 11:08
    • Visa profil
Hej! min farmor hette ALFRIDA(FRIDA) ULRIKA ELISE KORSBERG f 20.1 1892 Tryggarp Norregård, RYDAHOLM, JÖNKÖPINGS LÄN. Under 1800-talet har det funnits förfäder till mig med detta efternamn i småland(RYDAHOLM, HJORTSBERGA, MISTELÅS bl a). I mina forskningar efter namnet KORSBERGS ursprung har det sagts mig att man hittat detta efternamn i FALUN och AMSBERG under senare delen av 1800-talet. Jag undrar om någon känner till något om sanningshalten i detta, det vore otroligt intressant om det vore korrekt. MVH Anders Stallgårdh, Borås.

2005-05-04, 17:03
Svar #1

Einar Korsberg

Hei, jeg heter Einar Korsberg, født i 1953, min far var Paul Jakob Korsberg, født i 1925, hans far var Hjalmar Hanssen Korsberg, født i 1895, hans far var Marthin Edvard Hanssen Korsberg.  Han tok navnet Korsberg etter gården han bygget.  F?r ham sto ingen hus på dette stedet.  Min fars slekt kommer fra Tromsøysund, nå Tromsø, kommune i Tromsøi Nord-Norge.
Jeg vet ikke om dette er av interesse for deg, da jeg tror at den svenske slekt Korsberg ikke har noen forbindelse med min slekt Korsberg.  Jeg har gjennom mitt liv truffet folk i Saskatchewan i Canada som heter Korsberg, og som var fra den svenske familie.  I Oslo bodde for noen år siden en dame på min fars alder som het Lisa Marie Korsberg, hun var svensk, men hun er død nå.
Med hilsen, Einar Korsberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna