ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olsen, Carrie f1884 Sverige ? I Canada 1906-1913 ?  (läst 776 gånger)

2013-05-06, 21:23
läst 776 gånger

Utloggad Lena Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-08-17, 14:56
    • Visa profil
Hej! Jag försöker finna de svenska anorna till min dotters amerikanske pojkvän! Han vet väldigt lite om sin släkt och det enda jag egentligen fått veta om släkten är att hans farfars mor hette Violet Olsen och var född i Calgary, Canada, till svenska föräldrar. Fick också veta att släkten verkar komma från Missouri, USA, och jag har också hittat Violet med familj där.
 
Denna Violet Olsen/Olson föddes 1906 i Canada (ingen uppgift ännu som styrker att det skulle vara i Calgary alltså). Hennes mamma var Carrie Olson/Olsen och pappan hette Frank Olson. Här är jag lite undrande angående efternamnet - för mig låter Olson/Olsen väldigt skandinaviskt men i Census i USA står att Fransk föräldrar var födda i Tyskland (på något ställe står Th?ringen). Inga namn. Men hur som helst, Carrie - det kan väl vara Karin, Kari, Carolina osv, men hur ska man kunna gå vidare med bara förnamn och ett årtal när hon föddes - 1884 i Sverige? Jag har tillgång till Ancestry.com och jag har också sökt på Canada Genealogy Forum och så FamilySearch.org. Jag har även mejlat till First Lutheran Church i Calgary, eftersom de enligt uppgift bodde där, men ännu inte fått svar.  
 
Är det någon som har tips på sökvägar och vad man kan göra med så här knapphändig information? Skulle vara så roligt att kunna visa dotterns pojkvän var hans släkt bodde i Sverige, när han kommer hit i sommar!
 
Tacksam för alla tips!

2013-05-08, 05:05
Svar #1

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Det fanns en Carrie Olsen som åkte till USA från Norge och anlände NY den 25 oktober 1914 med Fredrik VIII från Christiansand. Hon var bosatt i NY och hade rest även 1906 står det i manifestet. Hon var 30 år 1914 och född i Norge.  
 
Enl US Census 1920 hade Frank och Carrie 5 barn. Det yngsta 2 år och det äldsta var Violet 14 år.
 
Uppgifterna stämmer inte riktigt med din Carrie men det visar att namnet fanns i åtminstone Norge. Åldern stämmer men så står det i manifestet att hon var single vilket inte stämmer. Som födelseplats i Norge står det Aagedal? Mandal.
Det är inte ovanligt att inte alla uppgifter stämmer exakt.

2013-05-14, 20:05
Svar #2

Utloggad Lena Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-08-17, 14:56
    • Visa profil
Hej! Söker anorna till min dotters amerikanske pojkvän. Han visste att en gren var från Sverige och att det var en Violet Olsen som föddes 1906 i Canada, möjligen i Calgary, med åtminstone en svensk mamma, Carrie Olsen. Det jag vet om dem är följande:  
Carrie var född 1884 i Sverige. Gift med Frank Olson, som enligt census i USA ska vara född 1868 i Missouri, USA, och ha tyska föräldrar. I en tråd på annat forum hade man dock kommit fram till att även Frank var svensk och namnet kan ju tyda på det. Jag vet att de bodde i Canada åtminstone mellan 1906 och 1913, då de fick barn mellan dessa år. Jag har också läst att Carrie var 21 år när hon gifte sig, alltså runt 1905. Om det var i Sverige, USA eller i Canada har jag inte lyckats få fram. I en av Frank  och Carries söners death certificate framgår att moderns maiden name var Olsen, medan faderns namn stavades Olson. Kanske tyder det på att hon verkligen hette Olsen som flicka och det skulle kanske vara enklare att hitta henne då. Har dock inte lyckats med detta. Jag vet inte alls hur jag ska fortsätta letandet - eller om jag måste ge upp. Har letat på Emibas men inte hittat någon som kan stämma på min Carrie, och Carrie kan väl vara både Karin och Christina... Har fått tips om en norsk kvinna som hette Carrie Olsen och som utvandrade från Norge men har kollat upp och det verkar inte vara hon - det är för mycket som inte stämmer.  
Ur 1920 Census USA:  
Frank Olsen, 52. Parents from Thûringen, Germany.  
Carrie, 36. Parents from Sweden.  
Violet, 14 (f 1906 in Canada)
Helen, 12 (f 1908 in Canada)
Gordon, 9 (f 1911 in Canada)
Eric, 7 (f 1913 in Canada)
William 2 (f 1918 in Missouri)
 
Tacksam för all hjälp och tips jag kan få om någon känner igen dessa namn eller om någon bara har tips på hur jag ska gå vidare. I census i USA står det noterat english tillsammans med födelselandet. Antar att det syftar på att det är den engelska och inte franska delen i Canada.  
 
MVH
Lena

2013-05-15, 07:30
Svar #3

Utloggad Moderator USA

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Två poster har flyttats över från underämne i Metodfrågor som inte är avsett för efterlysningar.
Samtidigt undviks en dubbelpostning. (Rubriken i tråden är justerad av moderator.)

2013-05-15, 13:46
Svar #4

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Hej Lena!
Vet du säkert att ovannämnda Violet med dessa syskon är den ni letar efter så ska det nog gå att hitta Carrie.
Denna Carrie föddes troligen mars 1884 i Sverige. Föräldrarna John Moline Olson f 9 aug 1849 (d 9/1 1922) och Betsy Pierson f mars 1850 hade också barnen Peter b 1878, Anna 1881, Della Florence 1893. Den yngsta född i Minnesota, de övriga i Sveige.
Carrie hade de barn du nämner samt sonen Francis f ca 1924. I US Census 1940 är hon änka i Missouri.
Med dessa uppgifter ska det gå att hitta familjen i Sv Befolkn 1880 och 1890.   Verkar ha immigrerat till USA 1891.
Jag kan kolla vid tillfälle.
(Om ni inte är säkra på att det är rätt Violet så ge oss hennes sons namn och data)
MVH  Marianne

2013-05-15, 22:26
Svar #5

Utloggad Lena Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-08-17, 14:56
    • Visa profil
Tack så jättemycket för hjälpen! Klart att det måste vara den Carrie! Och ja, nu har jag hittat Census från 1900 och 1910. Ser att det då står att John och sonen Peter emigrerade redan 1889, medan det står 1890 på övriga i familjen. Har tyvärr inte tillgång till Sveriges befolkning - har du möjlighet att kolla upp det (också) åt mig? Bara jag får tag på var de kom ifrån, sedan har jag tillgång till Arkiv Digital och kan söka vidare.  
När det gäller om det är rätt Violet, så måste det vara så. Dotterns pojkvän visste knappt något annat än det här med en svensk ana och att Violet var från Canada - inga datum. Han visste också att hans pappa var från St Louis i Missouri. Jag har med ledning  av hans efternamn(Jury) hittat Violet(Jury)i St Louis och sedan tagit mig bakåt. Så jag tror att det ska vara rätt.  
 
Än en gång - stort tack!
 
/Lena

2013-05-16, 16:00
Svar #6

Utloggad Lena Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-08-17, 14:56
    • Visa profil
Hej igen, Marianne! Jag har hittat dem i Emibas!!! Det var Jöns (John) Olsson och Bengta (Betty) Persdotter med barnen Peter (Per), Sigrid (Sadie), Carolina, Anette Mathilda (Anna) och Carolina (Carrie). Nu ska jag gå vidare och se vad som döljer sig bakom att Peter och Sigrid heter Nilsson Larsson i efternamn och nu är det ju mer på hemmaplan så jag tror nog att det ska gå.  
/Lena

2013-05-16, 21:08
Svar #7

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Hej Lena! Vad roligt. Jag skulle skriva o föreslå dig denna familj från Sv Bef 1880 (troligen samma):
Jöns Olsson f 1849 i Näsum, Bengta Persdotter f 1850 i Wånga.
Barnen Sigrid f 1877 Wånga, Per f 1878 i Näsum, Carl Anton f 1880 i Näsum. I något Census stod väl 8 barn varav 5 i livet. Därför tror jag att kanske bara Per/Peter av dessa levde år 1900.
Lillasystern Della Florence blev gift Parkinson och Betsy bodde ännu hos dotterns familj vid 90 års ålder (US Census 1940).
Kanske blir det besök i Kristianstadtrakten för er i sommar.
Jag hoppas att du kan nysta upp detta, och skriv en rad hit så att vi andra får veta att det blev rätt familj.
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna