ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Alfred Forsén born 2/11-1878 emigrated to Canada 1905  (läst 615 gånger)

2003-11-06, 15:54
läst 615 gånger

Utloggad Ann-Britt Hildebrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 23:29
    • Visa profil
My grandfathers brother Per Alfred Forsén born 2/11-1878 and his wife Anna Magdalena Svanlund born 28/9-1874 emigrated 1905 to Kanada. He was a founder of Wilhelmina church in Hay Lakes. I am searching after more information about this man and woman. Have they children? I am happy for all information. Min morfars bror Per Alfred Forsén född 2/11- 1978 och hans hustru emigrerade till Kanada år 1905. Han var en av grundarna till Nya Wilhwlmina kyrka i Hay Lakes. Jag vill gärna få lite mera upplysningar om Per Alfred Forsén och hans hustru, t ex om de har några barn? Finns det några efterlevande? Greeting Ann-Britt Hildebrand

2003-11-06, 20:11
Svar #1

Utloggad Gunnar Nässén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 11:39
    • Visa profil
1958 firade Wilhelmina Evangeliska Lutheranska Kyrka 50-års jubileum. Ur minnesskriften Fifty Years Of Grace, 1908 - 1958 kan man bland annat läsa följande: lördagen den 7 november 1908 hölls ett möte i Erik Victor Ericksons hem med ändamålet att organisera en svensk församling. Bestämdes att ge församlingen namnet Swedish Evangelical Lutheran Wilhelmina Congregation. Många av nybyggarna i Hay Lakes hade utvandrat från Vilhelmina i Västerbotten, så för att minnas hemmet och platsen för sin födelse beslöt man att kalla kyrkan Wilhelmina. Frågan om kyrkans och kyrkogårdens placering hölls vid ett speciellt möte i P.A. Forséns hem den 4 mars 1909 och beslöts att den bästa platsen var på Forséns farm, där kyrkan nu står. Församlingen betalade P.A. Forsén $15.00 för förvärvet av 4 acres (motsv. tunnland)mark. 1919 var kyrkan inklusive kyrktornet färdig. Av skriften framgår att bland de första vigda när församlingen bildats var Mina Kristofferson och Olof Forsén (sannolikt son till P.A. Forsén). På kyrkogården vid Wilhelmina Church ligger många av de första nybyggarna och deras ättlingar begravda, bland annat ett antal Forséns. Se i förteckningen Wilhelmina Lutheran Cemetery.

2003-11-07, 14:51
Svar #2

Evy Risslén

Hej Ann-Britt Jag har en bok från Hay Lakes dit Per Alfred Forsén flyttde. I den finns en artikel om hans son Hilbert,men det står inget om ytterligare barn. Hilbert gifte sig med en norska som hette Kristine Nyhus. De fick tre söner.De heter Art,Gerhard och Ken.I boken står det vart sönerna bodde i slutet av 70-talet och det vekar som om de bor kvar fortfarande enl telefonkatalogen på nätet (Canada 411).Art i Rimbey, Gerhard i Whitecourt och Ken i Vulcan. Dessa orter ligger alla i Alberta. Det finns en hel lång rad Forsén kvar i Alberta med omnejd mvh Evy

2003-11-09, 10:25
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Hildebrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 23:29
    • Visa profil
Jag tackar både Gunnar Nässén och Evy Risslén allra ödmjukast för all upplysning jag fått om min morfars bror Per Alfred Forsén och hans familj i Canada, det var mycket intressant. Hjärtligt TACK! Hälsningar Ann-Britt Hildebrand

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna