ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olsson Erik f 1901 utv 1927 fr Asarum t Canada  (läst 569 gånger)

2011-06-01, 22:21
läst 569 gånger

Utloggad Lena Widell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2020-04-14, 18:01
    • Visa profil
Hej, jag söker information om min morfar Erik Olsson som emigrerade till Canada år 1927.
Han åkte med båten Hellig Olav från Köpenhamn 3 juli 1927 och anlände till Halifax i Canada 13 juli 1927. Jag har kopior på passagerarlistan där han finns med och där han även har uppgett sin faders namn Julius Olsson från Asarum, Elsebråne, Sweden.
 
På passagerarlistan står det en anteckning ovanför Eriks namn. Det står ”Nat 21/3/36”. Vad betyder det? I kolumnen ”Destination” så står det ”C.N.R. Montreal” och en anteckning precis ovanför där det står: ”Colonigation Dept”. Vad menas med det?
 
Jag skulle så gärna vilja veta hur hans liv blev i Amerika. Vad hände med honom efter att han kom fram till Canada? Fick han arbete? Gifte han om sig? Fick han fler barn där?
 
Med vänlig hälsning
Lena Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna