ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nilsson Per *1864 fr Källstorp, Skåne 1889 till Kanada ?  (läst 952 gånger)

2010-07-22, 12:51
läst 952 gånger

Dan Johansson

Hej!  
Min farmors farfar Per Nilsson, f 1864-11-12 i Anderslöv socken (far Nils Persson, f 1836, Skurup, Mor Elna Svensdotter, f. 1838, Gärdslöv) flyttade år 1889 till Kanada, han bodde då antagligen i Källstorp. Han ska ha flyttat till Kanada som rallare. Detta är det enda vi vet, jag och min farmor. Han ska ha skickat pengar i början men sedan upphört, antagligen skaffade han familj där sen.
 
Hur kan man ta reda på vart han begav sig, och finna eventuella ättlingar?
Finns det passagerarlistor för båtar på den här tiden som åkte till Kanada?
Kan det finnas antecknat i någon flyttlängd?
Eller på en emigrant-CD?
 
Eller är det omöjligt att hitta?

2010-07-22, 19:44
Svar #1

Utloggad Susanna Auerbach

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2010-09-30, 21:22
    • Visa profil
Hej Dan!
 
Ingenting ar egentligen omojligt men Kanada ar inte sa latt att forska i som i USA. Sa forst behover vi se om han kom over, och nar, och vart han skulle. Du har bara horsagen och det kommer man inte langt pa. Kanske kan ni tillsammans komma pa vart i Kanada han befann sig? Var han gift da han for? Blev han nagonsin dodforklarad postumt i Sverige av familjen?  
 
Jag skall forst se nar han ger sig ivag, i den svenska bockerna, och sen se om han ar mojlig att folja. Han kan ha kallat sig Peter Pierson/Pearson over dar, da han for den tiden.
 
Susanna

2010-07-23, 05:14
Svar #2

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
If he used Nilsson as a surname then he may have changed it to  
Nilson, Neilsson, Nielson, and most often Nelson was chosen.
 
If you can provide more information, that may help us find him

2011-01-13, 16:46
Svar #3

Utloggad Karin Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-02-04, 12:01
    • Visa profil
    • www.kacher.se
Du kanske redan hittat din släkting men jag skriver ändå, utifall att du fortfarande letar. Jag har en släkting som emmigrerade till Kanada 1898 och jag hittade honom genom den kanadensiska folkräkningen:
http://automatedgenealogy.com/census/index.jsp
Eftersom du har födelsedatum och födelseår borde det inte vara några problem att hitta honom. Däremot kan du få söka igenom databasen med lite olika stavning av efternamnen, precis som Thomas skriver. Hittar du honom i 1901:s folkräkning kan du sen försöka med 1906 och 1911 och se om han ev har barn och hustru som delar hans hushåll.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna