ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nilsson Bergstrom Bror Valdemar *1904 Skurup Utv 1927 Halifax  (läst 1603 gånger)

2011-05-29, 20:17
läst 1603 gånger

Utloggad Åsa Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 17:36
    • Visa profil
Hej, Söker information om: Bror Valdemar Nilsson Bergstrom, född 1904-02-14 i Skurup. Har hittat honom i Canadian Passenger Lists 1865-1935, lista nr 166. Date of Arrival: 1927-07-13 i Halifax, Nova Scotia. Han uppgav som vän: Johan Osterlind, Adelaide Street, Toronto, Ontario, men jag har inte hittat något som bekräftar det.
Har även hittat i Library and Archives Canada, Western land grants, search: bergstrom, post nr 6, en Waldemar Bergstrom och jag tolkar att mark tilldelats honom: Around North Vermilion Settlement in Alberta men jag vet inte om detta är min farfar?
Jag vet att min farfar var pälsjägare; Fur-trapper.
Det jag undrar är om det går att hitta honom? Starta han en ny Familj? När dog han?
Med vänlig hälsning Åsa

2012-09-09, 23:45
Svar #1

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
At www.ourroots.ca in the book: “Reflections: History of Elk Point and District” which is in the North Vermillion area there is a Waldemar Bergstom (sic), also described as Bergstrom. The information there indicates a different Waldemar Bergstrom was granted land, and he is therefore not the one you are seeking.
At http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=helol
you can read about the ship he travelled on. If you wish, you could offer that website the information about Hellig Olav's arrival at Halifax, July 13, 1927.
How does the 'Nilsson' part of his name figure in all this?

2012-09-10, 17:41
Svar #2

Utloggad Åsa Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 17:36
    • Visa profil
Hej, jag förmodar att jag kan skriva på svenska, det är lite lättare. Tack för information om Hellig Olav, jätteintressant, jag skall titta närmre på det. Nej det verkar inte som om det är min Valdemar, som tilldelats land. Jag har fått en ny uppgift om honom att mellan 1928-1934 bodde han: Sault Ste Marie, Ontario, 219 Wellington och under den tiden gifte han sig. Igårkväll gick jag med i Ontarios släktforskar sida och skrev ett mail om min nya uppgift, hoppas på ett svar. Valdemars far hette Nils Nilsson Bergström, var soldat och tog då namnet Bergström men Nilsson har hängt med hela tiden. Det som är svårt med letandet är alla namn, min farmor har också sagt att han kallade sig Jack, så ytterligare ett namn...
Jag vet inte om detta gör det lättare att hitta honom?
Med vänlig hälsning Åsa

2012-09-13, 17:26
Svar #3

Utloggad Åsa Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 17:36
    • Visa profil
Hej, skickar med svaret från Ontarios släktforskar förening. Det verkar rätt så hopplöst att hitta någon efter första världskriget. Jag har letat i ancestry, inget napp.När det sedan gäller Kanadas arkiv, verkar det som man skall ha bevis att man är släkt eller godkännande från närmast anhörig? Det blir svårt för min farfar lämnade Sverige och startade en ny familj i Canada, eftersom jag inte hittar honom, hittar jag inte närmast anhörig. Han skrev aldrig på ett faders-erkännande men jag har brev där han skriver våra barn till min farmor men det går inte att använda. Är er erfarenhet att det är så här svårt? Finns det något annat sätt?  
Mvh Åsa
 

 

2012-09-16, 02:37
Svar #4

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Here are three websites you may already be familiar with:
 
http://www.genealogysearch.org/canada/ontario.html
 
http://www.cyndislist.com/canada/provinces/on
 
http://www.archives.gov.on.ca/english/archival-records/interloan/vsmain.aspx
 
Looking at the last one it appears that if you can locate a local LDS Family History Centre you can have microfilms sent to it for viewing.

2012-09-16, 09:18
Svar #5

Utloggad Åsa Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 17:36
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna