ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johansson, Herman från Rätan. Utv till Canada 1924 via Trondheim  (läst 1045 gånger)

2010-04-27, 17:45
läst 1045 gånger

Utloggad Jessica Levinsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2012-04-18, 11:13
    • Visa profil
Hejsan!
Söker efter min makes farfar, Herman Johansson från Rätan, som utvandrade till Canada år 1924. Jag har funnit honom i passagerarlistan från Trondheim. Där kan jag se utresedatum, löpnummer, vilken båt han åkte med osv. Resemålet står endast Canada. Hur kan jag med all denna information gå vidare för att se vilken hamn han kom till? Vi har ingen aning vad som hänt med honom. Alla har nämligen trott att han utvandrade till USA, men så var visst inte fallet. Vi skulle nu gärna vilja hitta något som visar vart han tog vägen.
Mvh Jessica

2010-04-28, 08:14
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Han anländer till Canade med Montclare och anger då att han tänker skapa sitt hem i Canada, närmast anhörig fader Johan Olsson, Nästeln, Kvarnsjö. Född i Rätan, ogift. Han ska till M A Meyer, 307 Patrick Street, Winnipeg, Manitoba.
Sekretessen i CAnada gör att det inte finns någonfolkräkning efter 1916.
 
(Meddelandet ändrat av izla 2010-04-28 08:15)

2010-04-28, 08:47
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Jessica! Stannar Herman utomlands eller återvänder han till Sverige? Det är oklart av din fråga (är sonen född innan 1924 och de aldrig var gifta?).
 
Om han stannade utomlands så kan det framgå i andra handlingar i Sverige var han finns. Eftersom fadern lever när han utvandrar, så bör du söka upp bouppteckningen efter denne och se vad som står där (liksom efter eventuella barnlösa syskon till Herman - gifta eller ogifta). Det kan också stå i församlingsboken i Sverige att NN är son till Herman Johansson som vistas i xxx. Bouppteckningen finns i det landsarkiv dit Kvarnsjö/Rätan hör, dvs. landsarkivet i Östersund.  
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2010-04-28 08:49)

2010-04-28, 19:20
Svar #3

Utloggad Jessica Levinsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2012-04-18, 11:13
    • Visa profil
Chris, tackar så väldigt mycket för den informationen!
Eva, Herman kom aldrig åter till Sverige. Han försvann bara rätt som det var. Därför tror man att det har hänt honom något. Hans son, som är min svärfar, föddes år 1925, så Hermans fru Ida var gravid då han for till Canada. De hade dock inte hunnit gifta sig. Men jag får nog göra så, kolla i bouppteckningen efter hans far för att se om det finns någon information där.  
 
Mvh Jessica

2011-08-08, 17:27
Svar #4

Utloggad Moderator USA

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråden överflyttad från Källor/Emigrantkällor
(Rubrik justerad av moderator)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna