ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-28  (läst 3163 gånger)

2003-05-26, 11:59
läst 3163 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Marie Granelli söker (i forskarkatalogen) ursprunget till sitt efternamn. Detta kan vara en spännande ledtråd:

 
Hälningar
Jojje

2003-05-27, 10:14
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Den svenska släktgrenen Granelli tycks härstamma från den på 1700-talet invandrade Italienaren Granelli, f. 1748 i Parma, d. 1822 i Kristianstad. Han var gift med Anna Maria Vakana, f. 1762 i Stockholm.
Om detta kan man läsa i Henrik Summanens hemsida på nätet. Självklart återstår säkert en hel del att göra innan släktgrenen reds ut, vilket borde vara synnerligen intressant, så att man hade ett exempel på tidig italiensk invandring och hur man sedan smälte in i det svenska.

2003-06-03, 19:53
Svar #2

MarieGranelli

Joije\s information har verkligen peppat mig till fortsatt forskning!
Jag är så otroligt imponerad,framförallt över att det finns så snälla människor som är villiga att hjälpa till!

2003-11-20, 21:18
Svar #3

Christian Thordin

Hej!
 
Jag heter Christian Thordin.
 
Jag söker information om min anfader Antonio Bonamici född 1783 i Ferrara i Italien.
Han kom till Sverige med det franska gardet och Gustaf IV Adolf år 1807. De landsteg i Karlskrona.
 
Om någon kan ge mig mer information om familjen Bonamici skulle jag vara mycket tacksam.
 
mvh. Christian

2003-11-21, 17:29
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Christian!
 
Är det samme Anton som senare kallade sig Fransk och bodde i Skatelöv socken (G)?
 
mvh Niclas Rosenbalck

2003-11-22, 12:52
Svar #5

Christian Thordin

Hej Niclas!
 
Tack för svar!!! Ja, han kallade sig för Anton Tönne Fransk i Sverige! Fick en son som hette Peter Antonsson.
 
mvh. Christian

2003-11-22, 14:06
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Christian!
 
Det finns en släkting till dig, Anton Härder som bor i Diö, vilken forskat kring Anton Fransk. Är uppgifterna verkligen 100 % fastlagda att soldaten Antonio Bonamici är densamme som Anton Fransk? Namnet Bonamici används i alla fall inte i Skatelöv kyrkböcker.
Det skulle vara intressant om det gick att spåra dennes ursprung i Ferrara. Har du kollat Mormonernas mikrofilmsarkiv för Italien (se under www.familysearch.com)? Det ska gå att rekvirera dessa mikrofilmerpå utländska kyrkböcker för läsning på deras egna släktforskarcenter i Sverige.  
 
mvh Niclas

2003-11-24, 12:29
Svar #7

Christian Thordin

Hej igen Niclas!
 
Ja, det pekar faktiskt på att Anton Tönne Fransk och Antonio eller Antoni Bonamici är samma person.
   Jag har hört om en Anton Härder. Skall skriva till honom bums. Tack för ditt tips om mikrofilms arkivet också!
 
Många vänliga hälsningar
och uppskattningar från
 
Christian Thordin

2003-12-02, 20:06
Svar #8

Utloggad Ewa Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2019-02-26, 19:15
    • Visa profil
Ewa Nilsson
Hej, finns det någon som vet något om en person vid namn Rafael Liquri, som befann sig i Linköping i början på 1950-talet.Han arbetade på SAAB i Linköping.Flyttade förmodligen tillbaka till Italien (La Spesia ?). Han är född 1926.
Skulle vilja veta var han bor och ev. familjeförhållande.
 
MVH Ewa Nilsson

2004-06-27, 05:37
Svar #9

Charles Melfi

Searching the name Melfi in Southern Italy.
 
I live in California and have been researching ancestors in Italy from the Province of Foggia, Region of Puglia.  I have located from civil records ancestors as far back as the early 1800s.  Prior to this time when Napolean started the civil census records were kept by the local churches.  Although I have visited the specific town of interest, I was never able to get to research church records extending into the 1700s where I have the names of several ancesors or their spouses.  To complicate matters, I have located several family lines with the same surname I am researching, which is Melfi.  Does anyone have any experience with researching Italy in the 1700 period?  The surname I am interesed in is Melfi from the small town of Celle di San Vito in the Province of Foggia.  Thank you for your interest.

2004-07-09, 10:59
Svar #10

lina lucas

Hej mitt efternamn Lukas kommer från Italien! ska komma från en italiens stad. Någon som vet om någon släkting för mig?
 
mvh
 
Lina Lucas

2004-07-09, 11:03
Svar #11

lina lucas

hej! jag heter lina lukas och undrar om någon kan hjälpa mig?
 
mitt efternamn kommer från italien mer vet jag ej!
 
mvh

2004-08-09, 00:48
Svar #12

Marie Granelli

Har kört fast hos Anders Granelli, Lindholmen,Svedala.

2004-08-30, 11:41
Svar #13

Utloggad Jan Appelquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:44
    • Visa profil
Är det någon som har ett biografiskt sportlexikon?
 
I Italiens Davis cup-lag i tennis 1935 spelade en Stefano Mangold. Undrar om det är samma Stefano Mangold som var gift med den svenska skådespelerskan Siv Norden(stedt)?  
 
Om någon har tillgång till ett italienskt biografiskt sportlexikon är jag tacksam för uppgifter om vad som står om Stefano Mangold. Gärna översatt till svenska.
Hälsningar
Jan Appelquist

2004-08-30, 16:37
Svar #14

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Jan
 
Google, Siv Nordenstedt, Kompletteringar och Rättelser Svenska Skådespelare.
 
Norden, Sive (eg. Siv Nordenstedt-Mangold), 1920-1963.
 
Åke

2004-09-15, 22:49
Svar #15

Hanna Dahl

Hej Marie Granelli!
 
Vi är nog avlägsna släktningar, min farmors mamma var en Granelli (Ida Granelli, hennes far hette Johan Anton Gabriel Granelli och var gift med Charlotta Vogel). Jag vet inte om du letar efter nutida Granellisar eller efter släktträd osv, men min pappa har ett realtivt uppdaterat släktträd (eller vad det nu kallas!) där du kan läsa mer om de här personerna. Jag antar att du är barnbarn till min farmors kusiner, de hade ju ganska många barn. Min farmor har berättat väldigt mycket om Granellisidan av familjen så är det nåt du vill veta så hör gärna av dig! Min pappas hemsida är http://www.lasse-dahl.se/ , klicka sen på Mattis släkt. Henrik Summanen är min syssling och hans hemsida har nog liknande uppgifter men jag tror de skiljer sig lite.
 
Hälsningar,
 
Hanna Dahl

2004-09-15, 23:06
Svar #16

Hanna Dahl

Marie Granelli!
 
Det skulle ju givetvis vara jättekul att höra om din del av släkten så vi kunde komplettera! Glömde skriva det...
 
Hälsningar,
 
Hanna dahl

2004-09-18, 04:50
Svar #17

Kajsa Granelli

Hej Marie & Hanna!  
 
Här är en avlägsen släkting till! Fast jag gissar att jag hör till en annan gren av släkten, en annan av Franz Antons barn. Ska ta reda på det som vi känner till om vår del av Granelli-släkten. Vad som skulle vara spännande är förstås att forska vidare i Italien, men det verkar vara ganska komplicerat. Mina föräldrar gjorde ett försök när de var i Parma-trakten för några år sedan.  
 
Jag återkommer!

2005-03-06, 20:49
Svar #18

Marie Granelli

Jag söker Sonja Johnsson som sökt mig tidigare.Jag vill gärna få kontakt med henne!

2005-03-06, 20:51
Svar #19

Marie Granelli

Förresten!
Jag vill passa på att tacka alla som hört av sej till mej!
Jag har blivit överraskad och så glad över all respons!
Tack så hjärtligt!

2005-04-13, 17:52
Svar #20

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag har ett foto paa en dam och ett barn taget i Treviso Italien paa 1890-talet. Fotot finns i en samling med släktingar som min farmors mor och far, riksgrevinnan Anna Martini och hovsaangaren Helmer Strömberg har samlat (en del känner jag igen fraan andra av mina slktfoton andra inte.)  
 
Jag trodde först det kunde vara naagra italienska operasaangar kollegor till Helmer Strömberg  
Det (eventuellt) förvaanande i dessa Treviso foton är om det skulle vara avlägsna släktingar. Anna Martinis släkt var fraan Tyskland. Paa dessa foton staar inga namn, men jag har jämfört fotot med damen och barnet och funnit vissa likheter (tycker jag!) mellan barnet och ett barndoms porträttfoto av skulptören Arturo Martini (född i Treviso) hans far var den naturalistiska maalaren Alberto Martini och modern Maria Spineda de Cattaneis. Naagon som vet hur jag kommer vidare? Eventuellt paa naagon site i Italien (Treviso/Venedig omraadet?) eller om det finns naagon paa rötter som känner till bakgrunden till denna konstnärliga italienska Martini familj. Det finns mycket sparsamma uppgifter förutom om fadern och sonens konstnärliga gärningar paa internet.  
Modern Maria skulle dock tillhöra en grevligfamilj, med det ovan nämnda namnet Spineda de Cattaneis som det framgaar av en kort biografisk snutt.
 
M.V.H. Steve

2005-04-13, 19:24
Svar #21

Eivor Andersson (Ema)

http://www.oderzocultura.it/Pinacoteca/Biografia/PM-biografia.htm
 
Hej Steve,
 
Ovanstående länk visar porträtt på Arturo som 4-åring och det finns en  del att läsa om familjen där. (Om Du förstår italienska? )
Annars finns det en hel del länkar till Arturo Martinis verk på Googles.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2005-04-14, 10:16
Svar #22

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Eivor:
 
Ja, jag var nog ocksaa paa den siten, fann flera olika siter när jag sökte Martini Treviso, men det var inte saa mycket om hans biografiska fakta mer än det jag nämnde ovan. Jo jag förstaar ganska bra italienska (med hjälp av kastiljanskan). Jag söker vidare, tack igen Eivor.
 
 
 
Med vänliga hälsningar Steve

2005-04-15, 16:41
Svar #23

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Naagon europeisk historisk genealogisk kunnig, som känner till Conte (greve) Enrico Martini, som tydligen omkring 1848 var aktiv i den politiska kampen för enandet av Italien.  
Han ska ha haft ett slott i Crema i Lombardiet. Finns mycket korta omnämnande om denne person paa internet. söker vilken grevlig ätt han kan ha tillhört.
Och om han kan han ha haft familjemässiga relationer till den tyska riksgrevliga Martini ätt som jag i laang tid försökt att plassera in i förhaalande till deras/mina förfäder. Ungefär som att finna en naal i en höstack, alltsaa! smiley
 
Med Vänliga Hälsningar: Steve

2005-04-25, 15:57
Svar #24

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Någon annan som har släktfoton från en foto attelj? i den italienska staden Treviso (15 Piazza Cavalleriza) provinsen innanför Venedig.  
A. Garutti ska fotografen och/eller atelj?n heta (ha hetat i slutet av 1800-talet början av 1900-talet). Jag försöker spåra tre,för mig okända möjliga italienska släktingar i min farmors föräldrars släkt(foto)album. jag har s?kt the missing link i lång tid också i Italien  (genealogiska och historiska siter etc.) så alla små och stora ledtrådar är välkomna.
 
M.V.H. Steve
 
M.V.H. Steve

2005-08-05, 23:00
Svar #25

Lena E

Hej, mitt namn är Lena. På antikmässan i Helsingborg nu i juli 2005 köpte jag en tavla signerad F. Granelli föreställande Varbergs fästning, troligtvis målad runt 1940. Är det någon ni känner till?
Mvh, Lena

2005-08-06, 00:07
Svar #26

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Lena,
det kan kanske vara denne man, i Sveriges dödbok:
 
18720604-461
Granelli, Frans Vilhelm
Östergården
Död 23/3 1955.
Kyrkobokförd i Varberg, Varbergs kn (Hallands län, Halland).
Född 4/6 1872 i Stora Herrestad (Malmöhus län, Skåne).
Ogift man.
--------------
 
Folkräkningen 1890:
 
Hemförsamling:  Ystads stads  
Hemort:  Qvarteret Johan  
Charlotta Magdalena Granelli f. Vogel, f. 1840 i Ystad, Hyr enka  
S. Anton Aron, f. 1878  
D. Ida, f. 1870, handelsbitr.  
D. Gerda Maria, f. 1873, sömmerska  
D. Antonia Charlotta, f. 1874, mejerska  
S. Frans Vilh. Granelli, f. 1872, målarlärling  
- barnen födda i Stora Herrestad.
 
Se Hanna Dahls inlägg från 15 september 2004 här ovan.
Hälsar vänligen
Maud

2005-08-10, 19:26
Svar #27

Krister Kollberg

Jag undrar om det går att finns något register i Italien över inflyttade från något annat land?
 
Jag har fått en uppgift att min far flyttade till Italien 1970 från Sverige, han reste på Svenskt främlingspass eller Svensk resehandling.
 
Var dessa är inlämmnade eller använda är hemligstämplat i ytterligare 20 år.
 
Om han nu har bosatt sig i Italien så kanske det kan finnas en uppgift om detta men var??
 
Någon som kan hjälpa mig?
 
MVH
Krister Kollberg
kollbergs@bredband.net

2005-09-27, 17:06
Svar #28

Christina Storhag

Hej!
Jag söker info om en person Mario Foggarazzio. Han var född 1912 ev 1911. Han bodde i Taranto och flyttade till Sverige 1947  i den s k italienströmmen. Jag har sökt honom förgäves i Sverige, men utan resultat. Han har syskon kvar i Italien, det vet jag.
 
Finns det någon som känner till något om honom eller hans syskon, så vore jag mycket tacksam.
Mvh
Christina Storhag

2005-09-28, 17:36
Svar #29

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Efternamnet existerar inte i Italien enligt GENS som bygger på uppgifter från aktuella telefonkataloger. I Sveriges befolkning 1970 finns ingen Foggarazzio, däremot flera Fogarasi, Fogaras och Fogarassy, som verkar ungerska eller från Rumänien (antagligen transylvanska ungrare).
 
MVH
Jojje

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna