ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Masreliez  (läst 995 gånger)

2006-02-06, 16:07
läst 995 gånger

Johan Westermark

Hejsan! Alla uppslagsverk och konstlexicon säger att huvudfadern Jacques Adriann Masreliez kom från Grenoble född 15/5 1717 död 1806..bosatt med sin hustru jeanne Antorniette Berard..född omkring 1722 död 1762. Hitflyttade till Stockholm från Paris aprilmånad 1748. Men både Grenoble och Paris var stort då. En hänvisning finns är att de bodde på adress Viriotaux någonting i st Nickolais församling i Paris... Men hur skall man kunna finna deras historia i Frankrike? Deras son Lois Adriann Masreliez född 1747 ca var född i Paris...Men uppfostrad ett par år in på 1750 talet hos sina morföräldrar.
Familjen Masreliez hade ett antal faddrar i Sverige som stod som dopvittnen till de barn de fick Det var Jean baptiste Edoard Marschelar, Barbe Marque, Bourshardon, Bourgionné-Peyron, Rossignol och Angeliqie Bourgionné-Bernad alt Berard. Kan ngn av dessa vara släkt med Lois mor?...Då jag ej kan franska är det som ett problem att finna den svunna tråden.Förr kunde en fadder ha ngn påbrå till familjen. vh Johan

2011-01-09, 23:19
Svar #1

Johan Westermark

En sista fråga denna kväll men då för Frankrike. Jag såg släktresan kronprinsessan Victoria gjorde med sin prins Daniel i helgen som gick. det fanns en karl vid namn Franck Favier som forskade i andras ämnen. Jag har gått bet på min hustrus släkting Ornamentbildhuggare Jacques Adriann Masreliez. Obs Masreliez är den svenska stavningen. Hans efternamn kan ha många böjelser eller endelser innan man får fram hur det stavades egentligen. Nåväl han var född 15 maj 1717 i Grenobel ,också outforskat, men bosatt en tid i Paris. Med sin Paris födda (?) hustru. Ej säkert om det var så men iallfall hon hette Jeanne ANTORNIETTE Berard alt Berand. född 1722 gift ca 1747 eller tidigare. Deras sista adress i Frankrike innan flytten till Sverige och Stockholm var Rue de Vertbois, paroisse st Nickolais.De flyttade ngn gång mars/april 1748, tillhörde katolska kyrkan.
 Enligt uppslagsverket om denna familj Masreliez så står det att äldste sonen Lois Adriann född 1747 blev kvar i Paris medan föräldrarna gjorde sig bosatta i Stockholm. Tanken var väl att komma Frankrike till åter. Men så blev det ej. Efter ca 4 år kom Lois till Stockholm. Eftersom han var bosatt hos morföräldrarna i Paris måste de ha bott i deras närhet då hela familjen var tillsammans? Men det är stopp jag finner inget svar. Jag kan ingen Franska heller. Har skrivit till församlingen..svaret uteblivet. De kan väl lika dålig sin engelska som jag kan deras franska.. så det är nog språket som stoppar. Så ngn  hur gör jag för att hitta modern Antorniette eller få hjälp att få tag i forskaren Franck Favier? mvh Johan

2011-01-10, 21:33
Svar #2

Utloggad Dorothée Millon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2023-09-17, 15:21
    • Visa profil
Hej Johan,
Jag kommer tyvärr inte att svara på dina frågor, men jag hoppas att det kommer att hjälpa dig:
- det finns på geneanet en man som har Jeanne Antoinette Berard och Adrien Masreliez i sin forskning. Du kan kanske kontakta honom och kolla om han har mer info.
- Jeanne Antoinette Berard verkar ha varit gift med Gilles Marie Oppen Oordt som är känd (?) På http://www.quondam.com/17/1719.htm kan man läsa: Gilles Marie Oppenort (eller Oppen-Oordt eller Oppenordt)architect, decorator, and engraver; b. July 27, 1672 (at Paris); d. March 13, 1742. Gilles Marie was the son of Cander Johan Oppen Oordt from the province of Guildres in Holland, an ébéniste (worker in fine woods) who appears frequently in the accounts of Jules Hardouin-Mansart and a pensionnaire of the king at Rome. Oppenort was directeur general des bâtiments et jardins of the Duke of Orléans, then regent. In 1719 he continued the construction of the church of S. Sulpice, Paris, which had been discontinued since 1675. He completed the church except the portal, which was added by Servandoni. He built the great altar of S. Sulpice. Oppenort was one of the chief decorators engaged in developing the style associated with the reign of Louis XV. His principal collection of engravings, Recueil des œuveres, contenant . . . sculptures sur pierce, sur marbre, . . . fragments d 'architecture, has been reproduced in facsimile.
Genom att forska på Gilles Marie Oppenort kommer du kanske att hitta information om sin fru !
Jag kan hjälpa dig med översättning till franska om du vill...
Lycka till, Dorothée

2011-01-12, 21:27
Svar #3

Johan Westermark

Hej Dorothee och tack för det innerliga intressanta svaret. Dessvärre finner jag inte dennes hustru som den jeanne Antoniette Berard jag söker. Kan det vara så att denna Antoniette är en faster då namnen är snarlika. Eller så är denna namn kombination vanlig så även efternamnet i Frankrike på den tiden. Den ,A som jag förkortar från hennes namn, jag har är född 1722 och Gilles dör 1742. Skulle min A ha varit gift med Gilles ja då var det inte länge och A var väldigt ung. Har fått av en släktforskare i Paris veta att det finns en akt i de franska arkiven för år 1751 om änkan Antoniette Oppenordt. Fast då var min A gift Masreliez och bosatt i Stockholm. Fick även veta att som jag anade att Masreliez namnet kan stavas eller uttalas olika beroende på var man var i landet Frankrike. Dock förstod jag inte allt i brevet. Men det tycks vara väldigt svårt om inte omöjligt att finna dessa två familjenamn. Även om familjenamnet Masreliez är lätt att finna i Sverige. Finns i uppslagsverken! dvs. mvh johan

2021-09-22, 21:19
Svar #4

Utloggad Francois Lambert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 20:33
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle tro att det är samma person. Se länk.
https://gw.geneanet.org/enalmejac?lang=en&p=antoinette&n=berard

Antorniette finns inte i Frankrike. Måste ha varit felskrivning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna