ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Salois / Saloinen (Salo)  (läst 808 gånger)

2002-08-12, 15:15
läst 808 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej!
Det verkar som om kyrkböckerna för Saloinen före 1850-talet har brunnit.  
Finns det nån som har erfarenhet av forskning i denna församling och som vet vad man kan använda för källor i stället.
 
Min anmoder Maria Matsdotter Skinnare / Skinnari var troligen född i Pattijoki i denna församling 1786. Hon gifte sig 1810 med Olof Häckman och levde i Brahestad.

2002-08-13, 10:26
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Håkan,
det finns nog äldre kyrkböcker från Saloinen än 1850-talet: Titta i www.genealogia.fi - Finlands församlingar - Saloinen - Mikrofilmer.
 
Mvh Kirsti Ervola

2002-08-13, 16:18
Svar #2

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Tack Kirsti!
 
En glad överraskning. Nu kan jag andas ut  
 
 
/Håkan

2002-11-17, 17:12
Svar #3

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej Kirsti!
 
Möjligen kan du hjälpa mig att räkta ut frågetecknen. Gränsdragningen mellan församlingarna Brahestad, Pattijoki och Saloinen verkar ha varit lite flytande.
 
Jag upptäckte att Pattijoki by ligger i Pattijoki församling - men av församlingens första kommunionsbok att döma verkar den fortfarande ingå i Saloinen - och dessutom upptas också drängar och pigor i Brahestad.
 
Ska man tolka det som att Saloinen är moderförsamlig och att Pattijoki uppstod i slutet av 1700-talet?
 
/Håkan

2002-11-17, 19:03
Svar #4

Kirsti Ervola

Hej Håkan, Du är på rätta spår! Salo / Saloinen var moderförsamlingen, omnämnd redan 1329.  
Staden grundlades 1649; f.o.m. 1652 hette den Brahestad.  
År 1690 skapades från staden och största delen av Salo en en förenad stads- och landsförsamling, som hette Brahestad + Saloinen. Resten fick heta Salo kapellförsamling.
År 1896 skildes en del av landsförsamlingen som Vihanti församling.
År 1901 slogs stads- och landsförsamlingen samman och fick heta Brahestad. Samtidigt blev kapellförsamlingen självständig.
År 1909 skildes Pattijoki från Brahestad som en självständig församling.
 
Lite rörigt, men hoppas att detta hjälper!
 
Mvh KE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna