ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kuusamo  (läst 2280 gånger)

1999-04-25, 20:34
läst 2280 gånger

Anna-Lisa Jakobsson

Jag söker något om mina förfäder i Finland. Dom heter Iika Ahola född i Hirvasvaara gift med Marja-Liisa Maaninka född i Salla. jag söker även föräldrarna till Johanna Ylilokka f 1848-10-22 i Sodankylä (samer), Hon gift med Johan Abram Rontti f 1853-06-27 i Alakitka Ronttivaara

1999-06-19, 22:07
Svar #1

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Till Anna-Lisa Jakobsson om Johanna Ylilokka:
Enligt Paulaharju [Samuli Paulaharju: Sompio.] är Johannas fader var troligen Lokan Pekka Per Persson Ylilokka (1819-1899) son till Iso-Äijä l. Korvasen Pekka Per Samuelsson Eira fr. Enontekis sn (1784-1873) och Eeva-Kaisa (Andersdr) (1794-1875) dotter till (samen?) Antti Musta (1754-1820); Johannas moder är då Kaisa Hansdr (1814-1899).
Johan Abram Rontti från Alakitka, Kuusamo sn var nästan säkert på väg att fiska i Norge då han för första gången mötte Johanna i Sompio, Sodankylä sn. Kanhända hon följde med?
Iika Ahola från Hirvasvaara (Salla sn) bodde ca 4 mil nordväst från Alakitka, åt rktningen till Norge. Maija-Liisa Maaninka var troligen från grannbyn, kanske ursprungligen inte fån Salla (kallas ibland Kuolajärvi) sn utan från Posio eller Kuusamo.
Återkommer med närmare upplysningar.
Antti

1999-06-21, 14:26
Svar #2

Anna-Lisa Jakobsson

Johanna Ylilokkas svärmor Briitta Aikiniemi f 24/9 1829, död 13/7 1871, gift 16/3 1850 med Jaakko Rontti f 10/5 1826, död 11/5 1916.
Vet någon något om Aikiniemi? Var kom de ifrån?
 
Vad hette Kaisa Hansdotters föräldrar, och var kom de ifrån?
Anna-Lisa

1999-06-21, 20:30
Svar #3

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa!
Svärmodern skrevs troligen Brita Aikioniemi, vilket släktnamn känns söder om centrala Sompio, närmare Keminkylä-byn, allt Sodankylä dåförtiden (numera Savukoski).  
Här får du ett par linjer för Johanna.
Olof Pelkonen, f. 1727, kom troligen som nybyggare och gifte Brita (f. 1746) i Kurisias kåtafält, senare Mutenia by i Sompio. Pelkonen-släkten var svedje-savolaxare som trängde sig i Lappmarken, trots förbud och rättegångar. De hade sonen Hans Olofsson Mutenia (f.1782) som gifte Malin (döpt Kristina) Henriksdotter (f.1780) från Riesto by i Sompio. Kaisa Hansdotter (f.1814) och Lokan Pekka, gifta 1845, byggde huset Ylilokka i Lokka byn i Sompio. Johanna Amalia var deras äldsta barn.  
Olof Hansson Musta (f.1714) gift med Anna (f.1719) hade sonen Anders (f.1754) som gifte Margeta (f.1758) - allt detta tämligen lappskt - och de hade dottern Eva Kaisa (f.1794) för vilken frågades vid Mariamarknaden i Enontekis Per Eira (f.1784, kanske i Enare) som måg till huset. De hade i Korvanen by, Sompio en skara barn, bland dem Per Lokan Pekka (f.1819)
Ja, måste kolla Aikionniemi.
:) Antti

1999-07-01, 01:23
Svar #4

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa!
Jag var fel med svärmodern, hon hette nog Brita Aikinniemi, inte från Sompio utan från Kuusamo. ;(
Ronttivaara och Aikinniemi är gamla hus i Alakitka by, Kuusamo socken. Posio (Ahola by) hörde till Kuusamo, Salla hade sitt gamla namn Kuolajärvi, ännu tidigare hörde Salla/Kuolajärvi till Kemijärvi. Man kan följa din släkt i norra Kuusamo ungefär lika långt som i Sompio: utan svårigheter till början av 1700-talet. Men dessa är livligt folk - du är ju själv nu i Sverige. Om du är intresserad om lappskt ursprung så har du det väl i Kuusamo-Salla trakten - tillräckligt. Det kallades Kuusamo Lappmark eller Landryggen; ordet posio menar den lilla bakdörren i lappkåtan vilken prästerna stänge för gott, som första steget ur det hedniska.  
Jag återkommer med dina Kuusamo-anor.
Antti

1999-07-07, 19:51
Svar #5

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Anna-Lisa!
Det gick nu så med Brita Aikinniemi i Kuusamo att hon syns ha riktigt gamla anor som leder slutligen till Sverige. Hennes farfar, länsmannen Sigrid Tornberg (1722-1801) samt hustrun Sofia Fellman (1722-82) är ståndfolk och finnes i Genealogia Sursilliana. Jag tar länsmannen Sigfrids ursprung först:
Hans föräldrad är sannolikt kapellanen i Nedertorneå Henrik Tornberg (1680-1743, son till kyrkoherden i Övertorneå Johan Tornberg och Brita Curtelius) och Brita Bonelius. Brita Bonelia (1693-1743) är dotter till kyrkoherden i Kuusamo Sigfrid Bonelius och Anna Tawast (1663-1742). Anna är dotter till kyrkoherden i Pyhäjoki Johan Tawast och Anna Eriksdotter Sursill. Hennes föräldrad är kapellanen i Pedersöre 1628 Erik Isaksson Sursill l. Sill, gift med Elisabet Hansdotter (Fordell). Hans föräldrad är kapellanen i Pedersöre 1697 Isak Eriksson Tenalensis (sedermera Sursill), död ca. 1622, och Anna Persdotter från Rasbo, Sverige. Hans föräldrar är kyrkoherden i Pedersöre 1569 Erik Johansson Tenalensis och Magdalena Eriksdotter Sursill - och här stannar vi och ser hur det är med länsmansfrun Sofia i Kuusamo på 1700-talet.
Esaias Esaiasson Fellman (1675-1736), kapellanen i Kemiträsk, och Susanna Elingius är Sofias föräldrar. Han var son till Esaias Fellman (1620-1697), kapellanen i Kemiträsk, och Anna Hansdotter (ca.1637-1703). Hon är dotter till borgaren i Uleåborg Hans Larsson (död ca. 1645) och Anna N. Hans är son till en Lars (kanske i Salois) och Catharina Sursill, levde ännu 1614, dotter till Östen Eriksson Sursill i Västerteg, Umeå, hemmansägare därst. ca. 1553-1580.
Och både Magdalena och Östen är barn (jämte några andra) till storbonden i Teg, Umeå Erik Ångerman. Han bodde på Teg åtminstone 1539, dog troligen i hög ålder i början av 1550-talet. Hustrun hette Dordi.
Jag har citerat Sursilliana-verket, där Brita Aikinniemis farfar och farmor finnes okså, hoppas att här blev inga fel. - Du frågade om dina skogssameanor, Anna-Lisa, den här gången blev det annorlunda, men ta det inte så illa, ganska många i Finland hittar sina anor hos Sursilliana. Inte jag, men efternamnet förekommer där någon gång.  
Vi ses,
Antti

2000-05-01, 22:38
Svar #6

Utloggad Björn Frisborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 12:09
    • Visa profil
Min mormor var född i Kuusamo och hette HUUSKO i efternamn, är det någon som har träffat på det namnet?
Hennes far var född i Sotkamo eller Paltamo. Jag vet inte riktigt var detta kan ligga.

2000-05-08, 21:41
Svar #7

Kirsti Ervola

Hej, släktnamnet Huusko förekommer allmänt i Norra Savolax, Österbotten och särskilt i Norra Österbotten, dvs. i trakten kring Uleåborg. Paltamo och Sotkamo kommuner ligger i Kajanaland, ca. 150 km ost-sydost från Uleåborg.
Hälsar,
Kirsti Ervola

2000-05-08, 22:59
Svar #8

Utloggad Björn Frisborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 12:09
    • Visa profil
Tack!
Det var det jag ville ha svar på. Jag bor ju i Sverige och har inte varit åt Kuusamo-hållet någon gång, så jag känner lite dåligt till orterna.
Går det att beställa mikrofilmer från Finland som det går i Sverige?

2000-05-09, 07:28
Svar #9

Kirsti Ervola

Ja, det går ju bra. Man kan låna rullfilmer eller köpa mikrokort. Företeckningen om mikrofilmer av alla Finlands församlingars böcker, vägledning om hur man skall göra, och mycket annat nyttigt finner du i Genealogiska Samfundet i Finlands webbsida //www.genealogia.fi/
Hälsar, Kirsti Ervola

2005-02-21, 16:47
Svar #10

Martti Karlsberg (Martti)

Hej.är det någon som forskar från trakterna runt Kuusamo.Söker föräldrar till Johan Abraham Juhonpoika Säkkinen s.24.03.1856 i Maaninka by och
hustru Reeta Liisa s.19.03.1856.
Tack på förhand.

2005-09-04, 18:36
Svar #11

Lars

Hej! Har försökt annorstädes att få någon som helst kommentar men gått bet.Kanske har jag tur att någon här har mer koll... Söker någon som helst information om denne man,vid namn Anders Hilduinen från Karelen som var i Åbo stift och sökte hjälp den 6:e december 1711 under Den stora ofreden. Tacksam för all hjälp som kan fås om hans förkommande och om han möjligen kan ha samma ursprung,eller rättare sagt,om anan Johan Philipsson Hilduinen från Kuusamo,Kemi,Finland till Sverige 1674 alt 1675 och nybyggare i Örträsk,Västerbotten,har samma ursprung.  Mvh Lars

2005-09-05, 08:05
Svar #12

Kirsti Ervola

Hej Lars, finska släktnamnet Hiltunen är och har varit mycket vanligt i Karelen, Savolax, Kajanaland och också i Norra Österbotten. Utan närmare uppgifter om t.ex. flyktingen Anders Hiltunens hemort är det knappast möjligt att bevisa någonting om hans släktförbindelser. På Genealogiska Samfundets i Finland websida under Släktforskarförteckning finner du kontaktuppgifter till ett flertal, som har Hiltunen-familjer från olika orter i Finland med i sin forskning. Mvh KE

2005-09-06, 00:58
Svar #13

Lars

Hej Kirsti. Ska försöka där.Tack för rådet. Mvh Lars

2005-11-23, 17:23
Svar #14

Arto Tauriainen

Hej Martti.
Föräldrarna till Johan Abraham Jaakonpoika Säkkinen och hustrun Reeta Liisa hittar du under adressen:www.sukujutut.fi/haku/default.asp. Där finns det en släktforskare vid namn Reijo Kiviniemi som forskar i Kuusamo trakterna.
MVH Arto Tauriainen

2012-02-16, 20:25
Svar #15

Utloggad Isabella Ljungkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-02-16, 20:25
    • Visa profil
Hej
 
Jag är ny på den här sidan och jag undrar om någon har stött på namnet Betty jenny Maria Räisinen om någon vet vilka hennes föräldrar var? Hon föddes i Kuusamo 4 April 1897 eller den 4 januari( det står lite annorlunda på olika ställen) I första äktenskapet var hon gift med en man som hette Joonas Tuomikoski, i det andra en som hette Jokela.  
 
Sen undrar jag om någon vet hur lagarna för namnändring funkar i Finland?  
 
Det är lite krångligt men när Bettys oäkta son Lauri föddes så fick han automatiskt namnet Tuomikoski, som av okänd anledning ändrades till Lindgren vid något tillfälle. Hans pappa står inte skriven men det känns ju som att namnet Lindgren borde komma från någonstanns, eller kunde man bara välja fritt som man ville?
 
Mvh/Isabella Ljungkvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna