ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyby glasbruks församling  (läst 1058 gånger)

2002-02-12, 12:39
läst 1058 gånger

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
Jag undrar om någon stött på släktnamnet Hinst eller möjligtvis Hingst? Jag söker fakta om varifrån min anmoder Maria Fredrica Hinst kommer ifrån, María Fredrica ska var född under 1700-talets senare hälft, okänt var.
 
Tacksam för alla tips och råd!
 
Pia Nelin

2002-02-12, 20:03
Svar #1

Nina M.Nordby

Full uttelling?? I Familysearch oppgis hun å ha født en sønn; Johan Petter HINST den 2.oct 1788 i Saynaoja, Oulu, Finland. Hvem som er far oppgis ikke. Navnet Hinst finnes i flere land, men det vil kanskje være nærliggende å tro at hun kom fra Preussen??  
 
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ancestorsearchresults.asp?last_name=Hinst

2002-02-13, 07:00
Svar #2

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
hej!
 
Tack för ditt svar. I Uleåborgs kommunionbok finns Maria Fredrica Hinst noterad. Tyvärr står det inte var hon kommer ifrån. I en senare kommunionbok står en svag notering som ser ut som Westermark, vad detta Westermark är jag inte. Tyskland tror jag inte på riktigt bl a för hon senare i livet vargift med en helt svenskspråkig man.
 
Hälsningar,
Pia Nelin

2003-08-08, 10:44
Svar #3

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Navneformen Hinst gir ikke tilslag på andre enn Marie Friederica Hinst i Hiski-databasen. Det er vel en indikasjon på at hun ikke var fra Finland. Jeg har merket meg at navneformen Marie Francisca også brukes i en del tilfeller og lurer på om hun kan være identisk med Marie Francisca Hintz f. 1754 på Kosta Glasbruk i Småland. Hun var datter av glassblåseren Johan Hintz og hans kone Marie Magdalena Schmidt. Familien flyttet til Casimirsborg i Lofta 1 1757. Marie Francisca Hintz ble foreldreløs temmelig tidlig, faren døde i 1771 og moren i 1773. Hun kan ha flyttet til glasbruket Nyby sammen med andre glassblåserfamilier fra Casimirsborg. 
 
Dette er selvfølgelig ikke mer enn en gjetning, men det kan være et spor å arbeide etter.

2007-08-12, 19:28
Svar #4

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hiski-databasen uppdateras emellanåt och Anne Minkens tidigare förmodan att Marie Fransisca Hintz flyttade till Nyby glasbruk i Finland är nog riktig.
Pigan Maria Fransisca Hinst föder en son i Nyby, Johan Petter 1788-10-01.
1789-04-19 vigs glasblåsaren Anders Carl Elm med Dej. Maria Francisca Hinst. (Han är säkerligen far till hennes son. Elm- är troligen endast förled i efternamnet).
Sök på Hinst, mor. döpta, och glas på vigda, yrke i Nyby.
 
Mvh Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna