ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nedervetil / Alaveteli  (läst 1503 gånger)

2002-12-28, 21:33
läst 1503 gånger

Michaela Lindgren

Jag letar efter föräldrarna till Alexander Arthur Lund, f.1888-03-08 Nederverde, Österbotten, d.1974 på Åland.
Han flyttar till Åland ca: 1920 och är då gift med Helmi Älskling Nylund från Åland och paret har två barn.

2003-03-25, 14:18
Svar #1

Michaela Lindgren

Hej!
 
Jag söker efter information om gården Sjöbacka i Nedervertil,och om de som bodde där. Gården ägdes en gång av min fffmm (Kvinnan på bild nr 13280 i porträttfynd). Det enda jag vet är att gården såldes av min fff och hans bror någon gång mellan 1914-1920.  
 
Tack på förhand.
Mvh Michaela

2003-11-11, 01:26
Svar #2

Michaela Lindgren

Hej igen, kommer nu med ytterligare information, om någon vet något om detta så vorde det intressant att ta del av!
 
Jag söker information om förfäder till min farfars far Alexander Arthur Lund född 1888-03-08 i nedervertil död 1974 på Åland. Gift med 1914 Helmi Nylund 1894-1987.  
Allt jag vet är att han kan ha haft upp till 7 syskon, varav en Edtih dör som ung (ca 2-3 år)och en broder Otto född ca 1900 dör som ung i Gamalkarleby. Arthur skall troligtvis vara den enda av syskonen som levt till vuxen ålder. Arthurs mor skall ha hettat Sjölund som ogift, hon kan eventuellt ha haft 10 syskon, varav 2 blev vuxna. Hennes mor var gift 2 gånger, den förste maken var född i Terjärv och dog av lungsot, den andre var änkling och bonde på Pelo.  
Arthurs mormor ägde en gård som hette sjöbacka och kan nog sägas ha det bra ställt, hon skall även enligt Helmi Nylund utövat trollkonster. Mormodern hadde i sin tur åtminstånde 3 syskon, Gunnar (?) som blev svårt sårade under finska kriget och avled på sjukhus, han var gift med en flicka från karelen, hon gifter sedan om sig,även andra brodern Fredrik (?) var gift med en flicka från karelen. Hennes yngre syster blev gift med en finsktalande man i Kelviå, Österbotten. Deras mamma komm till Nederverde från Karelen 1808.  
 
Tacksam för alla svar!  
 
Mvh. Michaela

2004-11-01, 14:57
Svar #3

Jakob Pettersson

Vet någon någonting om den finlandssvenske författaren Tor Högnäs(1922-97),
anor? Han härstammade från trakterna runt Nedervetil i Österbotten och han nämner en del i sina böcker, att hans far hette Anders och mamman Emma. Han var tydligen också på fädernet släkt med karolinen Nils Granberg, f. 1695 i södra Finland.

2004-11-01, 21:00
Svar #4

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Till Jakob Pettersson
 
Tor Högnäs var en känd journalist i Finland. Han var knuten till Vasabladet och var även korrespondent för Dagens Nyheter. Det var han som publicerade förut hemlighållna uppgifter från president Kekkonens förhandlingar med Bresjnev i Zavidovo utanför Moskva, den s.k. Zavidovoläckan, som åstadkom ett enormt rabalder i Finland. Saken föranledde, om jag inte minns fel, en utredning av Justiekanslersämbetet om hur Högnäs kunnat få tag i dessa uppgifter. Själv vägrade Högnäs att röja något under hänvisning till pressens källskydd.
Johan Sjöberg

2014-07-25, 07:51
Svar #5

Utloggad Jackie Sjöstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2016-01-08, 15:32
    • Visa profil
Hej! Jag söker upplysningar om Erik Leander Jakobsson Lindström född 1844-05-13 i Emmes Nedervetil Österbotten Finland och dennes maka Elin Matilda. Varifrån kom Elin? När var hon född och när avled hon? Hade paret några barn och vilka uppgifter finns i så fall om dessa?
Tacksam för svar till ejs2@hotmail.se
Med vänlig hälsning
 
Jackie Sjöstrand

2014-07-25, 12:16
Svar #6

Utloggad Stefan Grönstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 09:16
    • Visa profil
Hej, jag hittade ingen Elin men Erik var gift i Terijärv med Maria Gustavsdotter och dom fick minst tre barn.
 
Lysning / Vigd     10.2.1871  
Man  By / Gård  Nedervetil    
Namn  inhysk.  Erik Leander  Jakobsson  Lindström  
Hustru  By / Gård        
Namn  inhys.dr  Maria  Gustafsdr  Forsbacka  
 
1.8.1871  inhyseskarl Erik Leander Jakobsson Lindström  Maria Gustafsdr   26  Alina
 
18.6.1873 inhyses Leander Jakobsson Lindström el. Forsbacka  Maria Gustafsdr   27  Johannes Adiel
 
23.10.1876 Forsbacka  inhyses Leander Lindström  Maria   31  Alma Maria

2014-07-25, 21:24
Svar #7

Utloggad Jackie Sjöstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2016-01-08, 15:32
    • Visa profil
Tack Stefan Grönstrand för uppgifterna om Erik Leander Jakobsson Lindström.
Med vänlig hälsning
Jackie Sjöstrand

2014-07-25, 21:45
Svar #8

Utloggad Jackie Sjöstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2016-01-08, 15:32
    • Visa profil
Stefan Grönstrand ursäkta ett misstag av mig. Erik Leander Jakobsson Lindström var inte gift med Elin Matilda. Elin skulle vara en dotter född 1890-08-28.
Med vänlig hälsning
Jackie Sjöstrand

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna