ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Broby / Siltakylä  (läst 604 gånger)

2001-07-01, 11:43
läst 604 gånger

Utloggad Håkan Bergström

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1347
  • Senast inloggad: 2024-11-30, 16:56
    • Visa profil
Soldaten Axel Axelsson Wigga från Kalix kompani av Västerbottens reg. dog enl. uppgift 15.03.1742 i Kubbis socken i Finland. Finns det nån som vet var 'Kubbis socken' ligger? Enligt Bergenståhles Västerbottens reg:s historia. Låg regementet i trakten av Pernå-Särklax mellan Lovisa och Borgå i början av 1742.

2001-07-02, 14:09
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Håkan,  
kanske har regementskrivaren slarvat med ortsnamen? Det närmaste jag kan tänka mig är Kupittaa (Kuppis) alldeles intill Åbo stad, och det har inte varit en socken. Nuförtiden är Kuppis en stadsdel av Åbo. Axel Wigga kan ha dött där under färden till/från Pernå.
Kuopio stad ligger ca. 250 km norr från sydkusten, i norra Savolax. Den låter som ett ganska osannolikt alternativ.

M.v.h. KE

2001-08-30, 10:50
Svar #2

Kirsti Ervola

Håkan! Det har ändå - i motsats till mina antaganden i förra inlägget - funnits ett ortsnamn Kuppis just i trakten där Västerbottens regemente befann sig år 1742. Kuppis var en fjärding av Pyhtää (Pyttis) socken, öster om staden Lovisa.  
Kuppis bestod av flera byar med namn som t.ex. Kuppis Broby / Storby / Storkuppis, Kuppis Kvarnby, Kuppis Västerby och  Lillkuppis. Mot slutet av 1700-talet började man använda namnen i kortare form; i nutida kartor finns orten som Siltakylä (Broby), Länsikylä (Västerby) och Kiviniemi (Stennäs / Lillkuppis).
På kartan finner du lättast Siltakylä (Broby) ca. 30 km öster om Lovisa, 10 km väster om Kotka. Axel Wigga dog alltså någonstans i den trakten.  

M.v.h.  KE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna