ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sundberg, Johan senare Tunberg  (läst 572 gånger)

2007-03-26, 11:35
läst 572 gånger

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Hej
 
Har i olika Hille HFL fått fram följande:
 
Johan Sundberg, senare Tunberg, f 1722 i Nyland, garnisionssoldat, senare ordinarie båtsman i Hille, död 1792 i Hilleby, Hille C:3 s 49 (GID 83.34.20500. Gift med Carin Johansddotter/Jansdotter från Hamrånge, död 1803-03-05 i Åbyggeby, barn bl a dottern Ingeborg f 1754-02-11 i Hilleby, död 1817-07-25 i Åbyggeby, Hille, X. Dock vet jag inte var Johan och Carin gifte sig, har inte heller inflyttning på någon av dem. Johan förses också med olika födelsetal tex 1726 i HFL. 1722 är från C:3.
 
Men hur hittar jag i Finland? Har försökt gå in på webben, men hittar inte ens Nyland som landskap, för att kunna göra en sökning, då jag inte vet någon närmare ort.
 
Några bra tips eller någon som stött på denne man tidigare?
 
Eftersom han noterats som garnisionssoldat, antar jag att han från början tillhört Nylandskompaniet, men är inte säker. Har inte hittat honom i Centrala soldatregistret.
 
Även om han inte uppförde sig väl enligt prästen skulle jag gärna vilja veta litet mer om honom och hans bakgrund, eftersom han är min mm mm mm far, om jag räknat rätt.
 
Hälsningar
Marianne

2007-03-26, 13:50
Svar #1

Utloggad Risto Toivonen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 20:56
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
Du kan börja med denna sajt
http://www.hiski.fi/indexr.htm
 
Klicka på HisKi - kyrkböcker (på vänstra sidan)
och sen Sökprogram för historieböcker.
Där kan du välja område  
1, som är Västra-Nyland eller  
3, som Östra-Nyland.
 
Lycka till forskningen!
Risto Toivonen

2007-04-04, 18:51
Svar #2

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Hej Risto
och tack!  
Ska försöka leta som du tipsar om, bara det är på svenska, jag är ju litet nyfiken på honom, eftersom jag just fått reda på att han dog mitt på landsvägen, till råga på allt.
 
GLAD PÅSK!
 
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna