ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tusby / Tuusula  (läst 978 gånger)

2003-01-16, 18:41
läst 978 gånger

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Söker föräldrar mm till Jalmaro Lehtovaara f 1889 i Tusby. Han flyttade som vuxen till Åbo.
MVH
Birgitta Björnberg

2011-03-09, 17:51
Svar #1

Utloggad Anne Marie Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2012-09-11, 18:35
    • Visa profil
Min morfars brors öden (Vilhelm Bernhard Karlsson) har jag förgäves sökt efter ända tills helt nyligen då jag fann honom i den nya upplagan av Dödboken. När jag gick till källorna upptäckte jag att han hade avlidit i Tusby i Finland den 19 jan 1907. Dödsorsak var lungsot och dödsattest kom från Tusby till Eskilstuna där han fanns i Obefintliga.
 
Jag började naturligtvis undra varför en 30-årig ungkarl ger sig av till Finland i början av förra seklet. Jag googlade lite och hittade uppgifter om Tusby,bl.a. hade Tusby en betydande bruksindustri och även ett konstnärskollektiv. Dessutom ligger det ju ganska nära Helsingfors. Eskilstuna var ju redan vid den här tiden en betydande industristad och det kanske är det industrin som fört honom dit. Är det någon som vet något mer om Tusby och har någon teori om detta?

2011-03-11, 19:38
Svar #2

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anne!
 
Tusby var ett stort samhälle i början på förra seklet, innefattande bla dagens Träskända och Kervo. Uppgifterna du ger är mycket knapphändiga och gör det svårt att hjälpa dig, är detta allt du vet om din morfars bror?
 
När man ställer frågor
 
När du ställer frågor på Anbytarforum ska du alltid ange vilket förarbete du gjort. Vilka källor har du redan kontrollerat? Källor som många har tillgång till är de vanliga cd-skivorna. Vet du exempelvis att svaret inte finns där så ange det. Om du inte meddelar vad du redan gjort kan andra i onödan upprepa din forskning i svaret till dig.

 
med vänliga hälsningar
Moderator Finland

2011-03-12, 16:42
Svar #3

Utloggad Anne Marie Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2012-09-11, 18:35
    • Visa profil
Tyvärr så vet jag inte mer än att han var född 1874-02-19 i
Tumbo församling, Södermanland, Sverige. År 1900 bodde han i Eskilstuna. Den 19 januari 1907 avled han av lungsot i Tusby, Finland. Pastorsämbetet i Tusby har skickat meddelande om dödsfallet till Pastorsämbetet i ESkilstuna, Sverige. Kan det ha funnits någon arbetskraftsinvandring till Tusby från Sverige?
Mvh Anne Marie

2011-03-12, 22:27
Svar #4

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Detta hittades på HisKi. Begravda 1907 finns i Hiski med där hittades han ej.
 

 
Byn Tuomala kan ge vägledning om var han kanske jobbat.  
Tuomala ligger idag norr om Kervo och söder om Träskända, en flik öster om Tusby sjö (Tuusulanjärvi) som än idag hör till Tusby.  
Itsell. tyder på ordet itsellinen dvs självständig (korrekt översättning inhyseshjon som låter så trist) vilket tyder på att han bott på 'hyra' men själv stått för sin försörjning. Ej varit tex dräng.
Its. n. m. kan vara itsellinen naimaton mies dvs självständig ogift karl
återkommer
 
bh
Kim

2011-03-13, 15:03
Svar #5

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Tuomala hette Thomasby tidigare. Här bodde tydligen mest bönder och hantverkare. Långt till bruken.
 
Kommunionböckerna för denna tid finns ej ännu digitaliserade, tyvärr.
 
bh
Kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna