ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utbildningstips önskas i finsk släktforskning  (läst 1445 gånger)

2013-09-20, 22:36
läst 1445 gånger

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Jag är cirkelledare i släktforskning för nybörjare bl.a. Fick nu i veckan en elev med enbart finska anor. Funderar på vad jag kan delge henne, så att hon kan börja att forska på sin släkt. Har någon annan kurs/cirkelledare råkat på detta problem?
Tacksam för hjälp!
Mvh Inga-Lill

2013-09-21, 08:18
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Inga-Lill,
Nu är jag ingen expert, men tänker att skillnaden inte behöver vara så stor.
Gå till www.genealogia.fi , välj svenska flaggan och läs in Dig på:
 
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index_sve.htm och dess gratis kyrkböcker
 
Hiski-basen
 
 
http://suku.genealogia.fi/
 
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av Smol 2013-09-21 08:25)
Vänligen,
Olle Elm

2013-09-21, 09:21
Svar #2

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil

2013-09-21, 09:33
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
G-gruppen har en vägledning för forskning i Finland.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-09-21, 12:19
Svar #4

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
Tack för flera goda råd! G-guppen var nog det bästa rådet. Det största problem som jag ser det, det är att denna elev har enbart finska anor, och jag leder nybörjarkurser i släktforskning. Jag ska ju inte hjälpa henne att komma vidare, utan hur hon börjar rent allmänt. Du som kurs/cirkelledare, vad hade du gjort?
Mvh Inga-Lill

2013-09-21, 14:45
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Inga- Lill!
 
Jag leder inga kurser men har nyligen hjälpt en kvinna med enbart finska rötter. Jag har även själv finska anor på min mors sida men då blott i svensktalande områdena; Österbotten. De råd jag kan ge är som följer:
 
När det gäller finsktalande Finland måste man som första steg vända sig till den församling där din kursdeltagare har sina anor och begära ett intyg (ämbetsbetyg) eller släktutredning. Och det gäller då att inte bara begära data för far eller mor utan även nästa generation för att komma tillbaka så långt att de digitala återgivningarna finns tillgängliga, framför allt  Finska Släktforskarföreningen (FSHF). De erbjuder digitala bilder av kyrkoböcker till tiden före sekretessgränsen, i allmänhet fram till sekelskiftet 1900.  
 
Sedan finns  Hiski (= HistoriaKirjat, på svenska: Historieböcker) som är ett projekt att bearbeta kyrkoarkivets material och göra det tillgängligt via internet. Dessa uppgifter är alltså ingen direkt återgivning av digitala kyrkoboksidor utan en bearbetning av materialet och därmed andrahandsuppgifter. De sträcker sig inte heller lika långt fram under 1800-talet som originalbilderna från FSHF.
 
Och när det gäller kontakt med de finska församlingarna så kan det vara bra - om man inte kan finska - att avända Google Chrome vid sökning på internet. Då får man direkt en översättning av finskan (även om det har sina brister) och kan lättare få kontakt med dem som har hand om intyg och släktförfrågningar. Ofta finns möjligheten att fylla i en ansökan elektroniskt. Men det kan vara bra att via telefon - var beredd att tala engelska! - eller mejl först ta kontakt med församlingen så att tågordningen blir rätt och de får en vink om att en ansökan är på ingång.  
 
Vissa av de finska församlingarna har också numera särskilda centralregister som handhar släktförfrågningar. De kan då rymma en kyrklig samfällighet, dvs. ett antal kyrkliga församlingar. Detta gör att svar på förfrågningar kan ta tid. Min kvinna fick vänta 6 månader för intyg om hennes far- och morföräldrar i Kuopio. Det beror också på att denna arbetsuppgift för personalen inte är en prioriterad fråga; de tar sig an detta när tid medges.  
 
Men ibland kan det också gå mycket snabbt. Min nämnda kvinna, som f ö var ett krigsbarn och flydde till Sverige under Finska vinterkriget, behövde uppgifter om sina biologiska föräldrar i Helsingfors. Hon fick uppgifterna inom 1 vecka från  Helsingfors församlingar - Centralregister. (Men det berodde antagligen på min påpekan om att hennes relativ höga ålder, kraftigt försämrade syn och oförmåga att använda dator).
 
Lycka till!
 
Mvh/Leif

2013-10-17, 18:20
Svar #6

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
 
Min elev har mailat till den finska församlingen Kuopio och en kvinna har lovat att hjälpa henne för 33 Euro i timmen. Detta kan väl inte vara möjligt?
 
Med vänlig hälsning Inga-Lill

2013-10-17, 19:00
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jo Inga-Lill, det är priserna som är officiellt gällande. Du kan läsa mer om detta på Kuopio församlings egen hemsida och Släktforskning. Och Kupoio Centralregister rymmer inte bara en utan flera församlingars kyrkoarkiv. Men hur snabb efterforskning de kan göra beror ju på hur mycket uppgifter din elev begär och hur precisa anmälningsuppgifterna är. De kan man fylla i direkt under Agency Services och Det centrala registret och  Utdrag ur order  
Mvh/Leif

2013-10-17, 19:07
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Det blev något fel med länkarna. Försöker igen:
 
 Släktforskning (Sukututkimos), https://www.kuopionseurakunnat.fi/sukututkimus_10
 
 Utdrag ur Order (Virkatodistustilaus, https://www.kuopionseurakunnat.fi/virkatodistukset-uusi

2013-10-17, 20:52
Svar #9

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Jag har bara Finska anor, ser inte att det är någon större skillnad att forska på sina finska anor kontra svenska anor.  
Beror lite också hur långt tillbaka muntligt man kommit.
 
 
Språket skiljer sig naturligtvis, där är Lexicon24, bra att ha. Eller någon liknande sida. http://www.lexikon24.nu/svenska-finska-lexikon.html
 
Här har jag lagt upp några som jag tycker är nyttiga länkar, Arkivguidens forum. http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/1363/49662.shtml?1359651216
 
Med vänlig hälsning Sari

2013-10-17, 21:06
Svar #10

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Eller Google Chrome som webbläsare, med överättningsprogram inbyggt. Det gör att man t ex kan överätta en hel sida direkt. Det är lite smidigare än översätta enstaka ord, även om det också behövs ibland.
 
Google Översättning, https://translate.google.com/?hl=sv&tab=mT

2013-10-17, 21:18
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Leif, den gjorde översättningen jättesmidig. Tack för tipset.

2013-10-18, 13:49
Svar #12

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Tack än en gång för alla tips! Hoppas att min elev ska kunna komma vidare.
Mvh Inga-Lill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna