ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lotta Svärd  (läst 1046 gånger)

2005-01-12, 11:15
läst 1046 gånger

Bertel Fahl

Finns organisationen kvar? Hur kan man kontakta den?
Jag tror att min mormor var med och att hon även fick medalj. Kanske var hon med när Mannerheim paraderade in i Helsingfors 1918.
 
Tacksam för hjälp!

2005-01-12, 14:39
Svar #1

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Prova denna länk:
www.veteraanienperinto.fi/ svenska/sotilaat/1930/lotta_svard.htm
Mvh Samppa

2005-01-12, 14:48
Svar #2

Kirsti Ervola

Hej Bertel,
När de vita paraderade i Helsingfors våren 1918 fanns Lotta Svärd -organisationen inte ännu; bara olika lokala kvinnoföreningar och stödgrupper till skyddskåren. Lotta Svärd -organisationen registrerades i september 1920 och upplöstes enligt fredsavtalet i november 1944. Organisationens tillgångar överfördes till en stiftelse (Suomen naisten huoltosäätiö, f.o.m. juni 2004 Lotta Svärd Säätiö), vars uppgift i första skedet var att bistå krigsdrabbade kvinnor och barn. Senare har stiftelsen bl.a. understött rehabilitering av krigsinvalider och -veteraner, byggandet av bostäder osv.  
 
Lottamuseet i Tusby norr om Helsingfors har tyvärr sina websidor bara på finska. Lotta Svärd -organisationens arkiv förvaras i Krigsarkivet i Helsingfors.
 
 
Mvh KE

2005-01-18, 15:13
Svar #3

Bertel Fahl

Tack Kirsti
 
Antagligen har min mormor tillhört någon stödgrupp till de vita.
 
Mvh Bertel

2012-03-18, 12:52
Svar #4

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Hej!
 
Jag har 2 matricklar över medlemmarna i Lotta Svärd, Norra Finland och Södra Finland som verkar vara heltäckande eftersom jag ej stött på andra matricklar i detta ämne.
Det är tyvärr rätt så omständigt att söka i böckerna eftersom där ej finns nåt vettigt register utan personerna är listade enligt boningsort.
 
bh
Kim Metso

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna