ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krigsbarn  (läst 944 gånger)

2010-04-27, 21:53
läst 944 gånger

Utloggad Lislott Sörensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2013-01-19, 12:12
    • Visa profil
    • sbg-anor.se
Hej ! Söker efter Verna Lisbet Irene (Söderberg)född 1915-11-07 död 2008-04-26.
Hon skall varit född i Findland , detta är de enda uppgifter vi har.  
Varit i kontakt med folkbokföringen eftersom att hon gick bort 2008.
Hon kom hit till Sverige som krigsbarn och skall ha bott som barn i Stockholm troligen i Wasa
Men här har man bara uppgifter om att hon var född i Finland.
Är det någon som vet eller känner till var hon kan varit född  
eller har andra uppgifter om henne vore jag tacksam för svar.

2010-04-28, 00:28
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej Lislott
Hon finns i folkräkningarna 1970 och 1980
Skickar ett mail med dessa uppgifter då det finns nu levande personer.
 
Lasse

2010-04-28, 16:32
Svar #2

Utloggad Lislott Sörensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2013-01-19, 12:12
    • Visa profil
    • sbg-anor.se
Hej Lasse!
 
Jag har funnit henne där oxå, menjag skulle vilja ha fatt i hennes föräldrar.
Jag tackar dig för mailet.
Mvh / Lotta

2010-04-28, 22:01
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Lislott, är hon född 1915 så var hon 24 år när andra världskriget bröt ut. Var hon inte redan gift då? Krigsbarn är ofta beteckningen på de som kom hit i samband med andra världskriget, men du menar kanske att hon kom hit under första världskriget, eftersom hon var liten då?
 
För att ta reda på när hon kom till Sverige, under vilka omständigheter och om det finns uppgifter i Sverige om var hon föddes och vilka hennes föräldrar var (om det finns i svenska källor), så bör du börja bakifrån tidsmässigt. Vilka är dina äldsta uppgifter för henne i Sverige? Vet du vilka hennes barn är? När är de födda och var i Sverige? Vet du var hon och hennes man gifte sig? Be landsarkivet eller församlingsexpeditionen slå upp henne i sina handlingar för att se när hon kom till Sverige.
 
Vi är flera som alltid när det gäller invandring i modern tid hänvisar till en särskild bok som finns att låna på bibliotek eller att köpa: Källor till invandringens historia i statliga myndigheters arkiv 1840-1990 av Lars Hallberg (utgiven av Riksarkivet 2001). Där kan du se vad som finns, vart man vänder sig och vilka regler som gäller om forskningen i materialet.  
 
Dessutom finns boken Att söka sina utländska rötter av Elisabeth Reuterswärd, utgiven 1995 av Lunds landsarkiv, som ger en bra bild av möjligheterna.
 
Utifrån tillgängliga cd-skivor verkar det som att hon ska sökas i församlingar i södra Sverige, så för att veta om du ska kontakta landsarkivet i Lund eller en församling så får du kolla på denna hemsida över leveransläget. Mer information tror jag inte du kan få för närvarande via tjänster tillgängliga på Internet.  
 
Hälsningar,
Eva

2010-04-28, 22:21
Svar #4

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Jag föreslår att du kontaktar Riksarkivet, där finns olika arkiv rörande utländska medborgare som beviljats uppehållstillstånd/svenskt medborgarskap.

2011-09-13, 07:59
Svar #5

Utloggad Pernilla Rönnqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2011-11-28, 05:13
    • Visa profil
Hejsan!
Söker efter föräldrar till Kaisa Kreeta (Karin) gift granström, hon är född 5 nov 1932.
Hennes far tror jag skall heta Johannes... hon skall ha kommit som krigsbarn till sverige..
Hon lever ännu men vill dock inte tala om detta någon som kan hjälpa att kolla i några finska födelseböcker eller liknande?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna