ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Går det att släktforska i Finland?  (läst 1805 gånger)

2015-04-25, 10:56
läst 1805 gånger

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
En svenska kvinna undrade om jag kunde söka hennes farmors födelse i Vasa i Finland vilket jag troligen inte kan. Därav 3 frågor.  
 
Är det omöjligt att söka personer födda 1900-talet i Vasa i Finland?
Är det 100-årsgräns?
Vilken internetsajt rekommenderas?

 
Blir lite förvirrad när jag börjar söka på nätet och bara hittar att allt är på finska och är inte insatt i finska språket och det gör inte saken lättare. Vet att jag sökte för många år sedan på Hiski för en person men det var 1700-talet och 1800-talet och ovanliga efternamn.

2015-04-25, 13:37
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6202
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:21
    • Visa profil
Solveig
 
Har du läst informatonen som finns under rubriken Finland:

2015-04-25, 13:44
Svar #2

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Solveig.
 
Du kan börja med att rikta din fråga till Westside. Här finns antagligen någon som kan ge upplysningar om farmodern som är född i Vasa.
 
Bengt

2015-04-25, 14:31
Svar #3

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Tack för svar, blev inte så mycket klokare av att följa länken ovan t ex denna där jag hamnade här:  
 
Virhe - sivua ei löydy
 
Hakemaasi sivua ei löytynyt. Tarkasta, onko www-osoite oikein kirjoitettu. Käyttämäsi linkki voi olla myös vanhentunut.
 
>> Etusivulle
hiottu_logo
 
??????
 
men vad är Westside för något?

2015-04-25, 14:35
Svar #4

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Solveig
 
Här är adressen:
 
http://www.malax.org/westside/
 
Det är bara att logga in sig och ställa frågan.
 
Bengt

2015-04-25, 19:23
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Solveig!
 
Vasa ingår i Borgå stift. Och  församlingarna i stiftet är dessa. Och dessa är svensktalande församlingar så där behöver du inte förstå eller översätta finska.
 
Behöver du översättning är översättningsprogrammet i Google Chrome ett utmärkt hjälpmedel. Där skriver du den text du vill på svenska varvid programmet översätter till det språk du vill, t ex finska. Översättningen till finska är dock inte helt perfekt, men det duger bra. Du blir säkerligen förstådd.
 
Och är sidorna på finska kopierar du bara texten och använder översättningsprogrammet.  
 
Om det sedan gäller enstaka uppgifter om några personer brukar det gå bra att vända sig direkt till berörd församling. Jag brukar först ringa och fråga. Sedan skriver jag antingen ett brev med markposten, e-mejlar eller använder de formulär som brukar finnas på de flesta finska församlingars webbsidor.
 
Ibland har vissa församlingar ett centralt register där uppgifter från flera församlingar i t ex en samfällighet finns samlade.
 
För Vasa svenska församling finns en särskild sida för  Ämbetsbetyg och släktutredningar.  
 
M v h /Leif
 
(Meddelandet ändrat av legony 2015-04-25 19:30)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna