ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyhajocki by, Letala sn  (läst 649 gånger)

2003-05-06, 18:30
läst 649 gånger

Karin Bergström

Jag har fått en uppgift från Stockholms stadsarkiv att någon vistats i Tyhajocki by, Letala sn. Känner någon till denna by?

2003-05-06, 21:31
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Du hittar Letala (fi. Laitila) kyrkböcker (1670-1851) på  
http://www.genealogia.fi/hiski/8e4vpx?se+0272
 
Något Tyhajocki finns inte - kan det vara fråga om en felläsning för Pahajoki??
 
 
/Håkan

2003-05-06, 22:26
Svar #2

Karin Bergström

Hej Håkan!
Jag har varit inne på HisKi och letat på Letala sn, men som sagt inte lyckats hitta Tyhajocki by.Jag förstår då av ditt svar att Stadsarkivet kan ha feltolkat byns namn. Jag har själv inte sett orginalhandlingen. Men det var ett bra tips  från dig att det finns en by vid namn Pahajoki.Jag ska genast undersöka saken. Tack!

2003-05-07, 14:35
Svar #3

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Ja, nåt fel måste det vara för Tyha är omöjligt som ord på finska ('joki' betyder f.ö. älv). Tyhä skulle visserligen kanske gå an som förled, men jag törs *nästan* slå vad att det är en felläsning av Pahajoki.
 
/H

2003-05-07, 15:53
Svar #4

Karin Bergström

Håkan!
Jo men visst, du har helt rätt!! Vad roligt att du kunde vägleda mig så rätt och riktigt! Jag gjorde en sökning på HisKi i går kväll och fann då troligtvis den person jag letat efter.
 
Anledningen till att jag söker denna by är att jag har en anmoder som var barnhusbarn i Stockholm.Hennes mor satt på spinnhuset i samma stad, men vårdade barnet en tid hos sig på spinnhuset.Därefter vistas de i denna by i Letala hos en bonde, men de är även på Åland och Eckerö.
Sedan återkommer de till spinnhuset resp barnhuset. Jag försöker på alla möjliga vägar hitta deras ursprung. Nu undersöker jag denna bonde, men jag vet inte om det var vanligt att både modern och barnet skickades tillsammans till fosterhem eller om de möjligen var släkt med denne man.Inte heller har jag kunnat läsa mig till om det var vanligt att fosterhemmen då(runt 1800-1805)kunde ligga i nuvarande Finland. Annars var ju Norrland en vanlig destination. Du kanske vet något om detta också?  
 
mvh Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna