ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Widell  (läst 1284 gånger)

2010-08-19, 23:51
läst 1284 gånger

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej!
Tillhör Skåne- eller Ystadsläkten i Sverige, känd sedan 1600-talet. Det finns i Sverige ytterligare en Widellsläkt, Marstrandsläkten, som man kan föra tillbaka till början av 1700-talet. Widell är inget ovanligt namn i Sverige, men dessa två släkter tror jag är de enda, som kan följas längre bak i tiden.
 
Vid ett flertal tillfällen har jag under gångna år stött på namnet Widell i Finland i början av 1800-talet och även i slutet av 1700-talet. Häromdagen fann jag på nätet en matrikel från Helsingin (=Helsingfors, förmodar jag), där det omtalades en Matias Tomas Albin Widell, f. i Åbo 21.12.1822 som son till handl. Matts Widell och Anna Christina Bange. Vb Åbo gymn. Aboens. Mindre kam ex. 1852. Kontorsskrivasre vid tullkammaren i Åbo 1853. Död där 1.4.1864.
 
I studentmatrikel (?) för Åbo Akademi (förefaller sträcka sig från början-mitten av 1600-talet till början av 1800-talet) nämns tre personer Widell, med resp förnamn Henr., Joh. och Gabr. Joh. Jag lyckas dock inte utläsa någon ytterligare information om dessa personer.
 
Dessa upprepade fynd av namnet Widell i Finland under äldre tider gör mig nyfiken! Är det någon som har kännedom om någon äldre finsk Widellsläkt?

2010-08-23, 22:11
Svar #1

Utloggad Ann Clements

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-01-13, 11:47
    • Visa profil
Hej!
Widell-släkterna är troligtvis fristående från släkterna i Skåne. Namnen har antagits vid en tid då det var ganska fritt att välja ett släktnamn. En av släkterna är min mormors släkt, den första som tog namnet var Johan Widell som antog namnet då han studerade till präst vid Åbo universitet. Gabriel Johan är hans son och Edvard Albert hans sonson, dock inte nämnde sons son. Åbo-släkten vet jag inte något om, Henrik Widell verkar också vara helt fristående från de andra.
 
Matrikeln du hittat är Helsingfors universitets studentmatrikel för åren 1640 - 1852. 1640 låg universitetet i Åbo, 1828 flyttades universitetet till Helsingfors då Åbo brunnit. Jag kan inte heller det finska språket men det går att plocka ut information från artiklarna ändå. Namnen på föräldrarna står efter födelseuppgifterna och eventuell hustru under artikeln. Finns det släktingar som studerat är de oftast uppräknade därunder och klickbara.

2010-08-24, 22:02
Svar #2

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej och tack för trevlig information! Du har väl ingen aning om, hur det kom sig att Johan tog sig namnet Widell och när detta skedde? En svensk, Christian Ludvig Widell, från Ystad, befann sig 1747-52 i Helsingfors som handskrivare åt den svenske generalguvernören i Finland Gustaf Fredrik von Rosen. Kanske lite långsökt att tänka sig ett samband?

2010-08-25, 22:12
Svar #3

Utloggad Ann Clements

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-01-13, 11:47
    • Visa profil
Johan studerade i Åbo 1751-52 så det låter ju intressant. Men jag känner inte till någon historia om varför han tog det namnet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna