ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Westerstråle!  (läst 751 gånger)

2012-06-25, 08:45
läst 751 gånger

Utloggad Maini Langpohl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2021-11-03, 10:55
    • Visa profil
Gustaf Fredrik Staffansson Westerstråhle är min ff fm mf morbrors sonson. Hans far var Stefan Nilsson Westerstråhle, guldsmed i Stockholm och född i Västervik.
Är det någon som känner till honom och kan berätta mer om familjens historia i Finland.
Mvh
Maini

2017-12-26, 14:08
Svar #1

Utloggad Josefin Bäckström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-01-04, 23:15
    • Visa profil
Hej Maini! Jag hittade ditt inlägg vid en sökning, det är ju skrivet för drygt fem år sedan, men jag svarar ändå. Jag känner till släkten Westerstråhle då min man härstammar från nämnde Stephan Westerstråhles dotter Wilhelmina Westerstråhle. Gustaf Fredrik Staffansson Westerstråhle var BROR till guldsmed Westerstråhle i Stockholm. Deras far, Stefan Nilsson Westerstråhle bodde mycket riktigt i Västervik, men bodde så vitt jag känner till aldrig i Stockholm- det var sonen Stephan (guldsmeden) som flyttade dit senare. Lite förvirrande eftersom båda har samma namn- bara lite olika stavning. Stephan (i Stockholm) och Gustaf (din släkting) hade även ytterligare en bror som hette Nils Johan Westerstråhle och också bodde i Stockholm, han var kamrer. Lite intressant kuriosa är att Stephan och Gustaf verkar ha haft samma smak för namn på sina döttrar, kusinerna på olika sidor av Bottenviken hette Charlotta, Wilhelmina och Albertina. :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna