ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2006  (läst 3648 gånger)

2002-01-27, 17:02
läst 3648 gånger

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
Jag vill ha kontakt med någon som vet något om dem.
 
Allt är av intresse!
 
 
Pia Nelin

2002-08-19, 03:21
Svar #1

Utloggad Tommi Rinne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-09-09, 13:17
    • Visa profil
Jag söker Israel Wallin?s far.
 
Israel Wallin f 1687 död 16 05 1750 i Hattula Finland gift med Wallenius Maria hennes far Wallenius Johannes Josefsson. Andfader Michael Michaelis (1560-1607)ätten härstamar från Finland Detta är en prästätt. Jag tror att Israel Wallin var född i Sverige? dett finns inga dokumen på honom i Finland så jag tror att
den förgreningen kommer från Sverige?
Är det någon som kan hjälpa så är jag tacksam!
MVH Tommi Rinne (Wallin)

2002-08-19, 10:19
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Tommi!
Under Runebergs projektet finns ett par sidor som kan vara av intresse, bl.a http://www.lysator.liu.se/runeberg/sbh/b0690.html och sidan http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfag/0090.html
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-08-19, 17:42
Svar #3

Utloggad Tommi Rinne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-09-09, 13:17
    • Visa profil
Tack Sari!
 
Det ser ut att de möjligen är bröder för det är
100% säckert att Israel Wallin dog i Hatulla i Finland 1750.  Georg Wallin dog 1744 i Sverige så nu måste jag se om hans far fick ett barn till och
om det var Israel Wallin? Hur går man vidare nu finns det andra skrifter eller träd att leta i?
 
Tack änu en gång!
 
Tommi Rinne

2002-08-19, 19:15
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Tommi!
 
Det verkar som att du skulle söka på Härnösands stift och Herdaminne, då Georg Wallin d.ä. var superintendent där. Jag har en bok som heter Biskopar och superintendenter i Sverige och Finland efter reformationen av Hollander och han fanns med där. Där står att han var född 1 maj 1644 i Dogsta by i Vidgyggerå socken uti Ångermanland och där hans far Nils Jöransson var länsman och gästgivare, modern hette Christina Pärsdotter. Georg dog 8 juli 1723 i Säbrå. Men sedan står att han var gift med Ingrid Gedd, som härstammade från en förnämlig prästsläkt från Norge. Hade tvenne söner och en dotter. Ena sonen dog i sin barndom, den andra, Georg, blef Biskop i Göteborg.
Frågan är nu om den här familjen är ett villospår (andra sonen död i barndommen), eller om boken av Hollander har fel(vet inte hur pass pålitlig den är).
Du borde kanske försöka få tag på Herdaminnena över Härnösand och Göteborg. Eller varför inte ställa en förfrågan under rubriken Herdaminne här på anbytarforum.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-08-19, 22:21
Svar #5

Utloggad Tommi Rinne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-09-09, 13:17
    • Visa profil
Hej igen Sari!
 
Jag får en känsla också att något är fel för
Israel Wallin är ingift i förnämsta prästsläktet
i Finland och jag är 10 raktnedstigande led via min mor Leila Rinne flicknamn(Wallin) från Finland. Jag har läst på nätet om superintendenter och fann då dessa personer som du nämner. Men hur dog han och var kan han vara begraven familjegrav? Dessa var då betydande personer och borde nämnts mer om hans död i så fall? Kan det vara maktpositioner då innom prästskap i Norden med tanke på att du även nämner att Ingrid Gedd är från en förnämlig prästsläkti Norge? Israel Wallin var Präst och
flera i de olika leden var Präster, Biskop samt Adliga i Finland jag har sökt på internet via Riddarhuset och det har funnits 3 olika addelssköldar Wallinus,Wallensköld, Wallen någon borde ha gjort ätttavlor på denna släckt var tror du att man bäst kan söka? Jag försöker fråga under rubriken Herdaminnena!
 
Tack Sari detta börjar bli spännande!
 
Bästa hälsningar
Tommi Rinne

2002-08-20, 09:49
Svar #6

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Tommi!
 
Jag funderar på en sak, du skriver att Israel Wallin är gift med Maria Wallenius och att hennes far heter Johannes Josefsson Wallenius, är inte detta Wallenius en latinisering av namnet Wallin. Är dessa släkt på något sätt tro. Vad jag vet, var det iallafall vanligt att prästdöttrar blev bortgifta med präster. Har jag fattat rätt att Michael Micaelis är anfader till denne Johannes. Du kanske skulle titta i Elgenstiernas, Svenska Adelns Ättartavlor. Det är ju iallafall bra att kolla dessa kända släkter om inte annat för att utesluta dom.  
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-08-20, 22:30
Svar #7

Utloggad Tommi Rinne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-09-09, 13:17
    • Visa profil
Hej Sari!
 
Jag har fått via en släkting i Finland veta att
en person har lagt upp hela trödet på internet
om du går in på http://strang.ch/SUKU/walleniu.htm#T26 så finner du hela kjedjan av prästsläcktet i Finland som härstammar från Michael Michaelis. Jag tror att Wallin är latiniserad det var ofta så när de läste till präster. Tavla 26 ser du själv hur det förhåller sig från Maria Wallenius sida men hennes man Israel Wallin vet vi inte vem fadern är. Här tror man att en förgrening från Sverige kommer in? Finns Elgenstiernas, Svenska Adelns Ättartavlor på nätet?  
Det kanske finns några här på Rötter som saknar en Wallin Israel född ca 1687 från Sverige?
 
Tack för uppslaget Sari jag går vidare med dinna förslag !
 
Bästa hälsningar
Tommi

2002-08-21, 00:03
Svar #8

Utloggad Tommi Rinne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-09-09, 13:17
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag fann något intressant i Nordiska Familjeboken 1800-talsutgåvan v-väring (sjuttondebandet) sid 173-175 där står att Biskop Laurentius Olai Wallius f 24 aug 1588 i Valla by Hans barn adlades med namnet Wallenstedt hans son Lars Wallenstedt hade en halv bror  erhållit löfte vid sin halv broders adlande 1650 Vem är då denne halv broder?
Kan det vara far till Israel Wallin f ca 1687? Det står inget om när denne halvbroder är född.
Nu får jag gräva vidare Sari!
 
Hej för nu!

2002-08-21, 10:31
Svar #9

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Tommi!
Dessvärre finns inte Elgenstierna på nätet. Jag skulle kunna kolla upp det åt dig men det kan dröja ett bra tag innan jag får tid att komma till biblioteket(hör av dig om detta). Antar att du är boende i Finland och inte har så lätt att få tag i dessa uppgifter. Ett förslag om inte annat, är att kolla upp om något bibliotek i Finland har Elgenstierna (det borde ju inte vara omöjligt) och att du ber dom ta kopior åt dig. Annars kan du väl kanske vända dig till något svenskt bibliotek och be dom göra detsamma. Lycka till med din spännande forskning och hör gärna av dig om hur det går.  
 
Mvh Sari

2002-08-21, 10:53
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Igen Tommi!
Kollade upp den här Laurentius Olai Wallius (d. 23 juni 1638) i boken av Hollander så här står det om bl.a hans barn. För det första står det att Laurentius O.Ws far hette Olof Svensson (var bonde). Laurentius O.W var gift 1:a med Catharina, dotter av kyrkoherden i Fogdö Laur. Tidemannus, död 1628. 2:a med Christina Johansdr Luth till Ytternäs. I förra giftet hade han sonen Olof Wallenstedt som var Kongl. Secreterare, och i det senare Lars Wallenstedt som blev greve, Kongl. Råd, President i Svea hofrätt och Åbo academi-canceller; samt två döttrar, av vilka den ene blev gift med Riksrådet Matth. Björnklo och den andra med riksrådet Eduard Ehrensten. Kan det vara denne Olof du sökte.
 
Mvh Sari

2002-08-21, 16:17
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Israel Wallin anges ovan född 1687 och död 16/5 1750 i Hattula, samt gift med jungfru Maria (Johannesdotter?) Wallenia. Det borde vara det par som 16/6 1713 vigs i Akaa socken och uppges komma från Prästgården i samma socken. (Hiski)
Åldersuppgiften för Israel bör väl komma från dödboken och han skulle alltså vara 26 år när han gifter sig - en rimlig ålder.
 
När det gäller sökandet efter Israel ursprung, kanske inte Elgenstiernas ättartavlor är den bästa källan, även om han nu skulle komma från Sverige. När parets barn föds - jag finner två födslar i Längelmäki socken, 1731 och 1733, bär dessa namnen Simon och Carolus.
Är det känt vad ev övriga barn hette? Kan man se från vilken av föräldrarna barnet fått sitt namn?
Finns det några anteckningar om dopvittnen?
Var Israel präst?  
Gifter han sig f ö en gång till 30/3.1749 i Jämsä socken (och kallas k.herden Israell Wallin från Längelmäkiförsamling) med jungfrun Elisabeta Grudström?  
 
Alltså mitt grundtips - börja med namn och dopvittnen för att åtminstone få upp ett spår.  
 
Om behovet av att kika i Elgenstierna och på Wallén kvarstår bifogar jag här en kopia.
Vänligen,
Olle Elm


Vänligen,
Olle Elm

2002-08-21, 22:08
Svar #12

Utloggad Tommi Rinne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-09-09, 13:17
    • Visa profil
Hej Sari och Olle!
 
Tack för tavlan!  
 
Här nedan står det på Finska och men jag har fylt in lite ord på Svenska.  
 
5. släktskap  
Wallenius, Maria, Wallin (taulusta 10. Far: Wallenius, Johannes Joosepinpoika) s. 16.01.1697 Akaa. k. 25.09.1748 Längelmäki.  
 
1. puoliso Wallin, Israel, Wallinus s. 1687 Hattula. k. 16.05.1750 Längelmäki. Längelmäen kyrko herde 1730 - 50. Vigda: 16.06.1713 Akaa.  
Ylioppilas Turussa 1707. Urjalan pitäjänapulainen 1716. va. kirkkoherra 1718-22. Hämeen rykmentin präst 6.3.1723. Skild 25.8.1727. Längelmäen kirkkoherra 1730-1750  
 
Far: Wallinus, Simon  
Mor: Margareta, Wallinus  
 
 
Barna:  
1) Catharina (katso taulu 42) s. 14.09.1715 Kuorevesi, Särkilahti?.  
2) Israel Israelinpoika (katso taulu 43) s. 1722 Urjala. k. 05.02.1793 Kumlinge, Åland (Ahvenanmaa).  
3) Sara s. 15.03.1725 Akaa, Nahkiala, Pennola.  
4) Johanna s. 14.02.1728 Akaa, Nahkiala, Pennola.  
5) Anna s. 27.12.1729 Akaa, Nahkiala, Pennola.  
6) Simo Israelinpoika (katso taulu 44) s. 14.09.1731 Längelmäki, Hiukkaa, Nikkilä. Hiukkaan Nikkilän isäntä 1755-82.  
7) Carl Israelinpoika (katso taulu 45) s. 10.04.1733 Längelmäki. Nimismies.
 
Här ser man barnen samnt att det står att han var präst. Hur får man fram dopvittnen?  
 
Det är dessa namn jag har?
 
Tack för tillägsuppgifterna det står ju att han skildesig 25/8 1727 men att han gift sig igen
var nytt för mig? han dog 1750 omgift 1749?
 
Du skrev att hon heter Maria Wallenia här står det Maria Wallenius,Wallin stämmer det eller har du andra upgifter?
 
Jag har mailat till Svenska Riddarhuset för att se om det fanns någon koppling till Olof Wallenstedt som du skrev Sari för att utesluta möjligheten.
 
Jag läste att hans bror Lars Wallenstedt har varit ämbetsman i Helsingfors
Universitets matrikeln mellan åren 1695-1703 Wallenstedt, Lars (* 1631 † 1703)
 
Jag går in och letar litte på Finska internet!
Det blir natt jobb!
 
Kul att ni hjälper till Sari och Olle!
 
Bästa hälsningar
Tommi

2002-08-21, 22:24
Svar #13

Utloggad Tommi Rinne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-09-09, 13:17
    • Visa profil
Hei igen!
 
Jag glömde fråga Olle har du möjligen någon tavla
av adeln Wallenstedt?  
Det kan ju stå något där?
En annan fundering i tavlan Wallen under Tab 1
spalt Son: Josef Wallenius gift med Zakariadotter
till Zakarias Olai finns det något band här  OlaiLaurentius  eller var det vanligt att benämnas Olai? Nyfiken.
 
H. Tommi

2002-08-22, 10:03
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
När det gäller prästnamn är dessa ofta latiniseringar, exempelvis blir ett patronymikon Israelsson, Israeli och ett borgerligt Wallin, Wallinus (mask.), och Wallina (fem.). Alltså kan det skifta i källorna på vilket sätt skrivaren har valt att skriva exdempelvis namnet Wallin. Dessutom kan ett ursprungligt Wallinus också senare bli ett Wallin.
 
Ovan presenteras ett utdrag av en stamtavla, på finska. Om jag inte läser helt fel, står där att kyrkoherden Israel Wallin(us) hade en far som hette Simon Wallinus och en mor som hette Margareta. (Att det står Wallinus även på henne är troligen ett felaktigt antagande - hon hade troligen ett annat efternamn.).
Att Israel Wallins far skulle heta Simon blir inte mindre troligt då sonen född 14.9.1731, och döpt 17.9.1731 benämns Simon. Det kan vara den senare som får ett antal barn i Längelmäki med Katarina Lukander, 1756-1770. I ovanstående antavla kallas hon Katariina Juhontytär Lukander.  
 
Namnet verkar leva kvar i släkten. 20.10.1795 föds en Simon, son till bonden Israel Vallin i Hiukois by, Längelmäki sn. I Familysearch kallas fadern Israel Simonsson Wallin, vilket kan vara värt att undersöka. Dottern Catharina Wallin, för också namnet Simon vidare (se antavlan).
 
Jag har också funnit en Simon Wallinus på den här sidan. Läser ej finska, men gissar att han varit pitäjänapulainen i Hattula till 1676. När jag fuskar på nätet tyder jag det till någon typ av biträdande präst. I ovanstående antavla anges att Israel Wallin är född 1687 i just Hattula.
 
Tommi, dopvittnen återfinns i födelseboken - så är det i Sverige, men jag vet inte om det är så även i Finland.  
 
Mvh,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2002-08-22, 10:38
Svar #15

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Tommi!
Det är inte helt ovanligt att far- och mor föräldrar var dopvittnen. Det finns nog inte att finna dopvittnen via HisKi utan då måste du nog titta i orginalkällorn Kyrkoböckerna på födsel och dop(det kanske du redan gjort). Sedan är det vanligt att man döpte sina barn efter ens föräldrar, respektive mor- och farföräldrar. Som jag förstått hette Israels far Simon Wallinus(född i Sverige?) och modern Margareta(gift Wallinus?)för hon hette väl inte så före giftermålet? Israels barn hette ju bl.a 2.Israel (namnet efter fadern?), 6. Simo(efter Israels far Simon?), det kan ju vara så att Carl är döpt efter Margaretas far eller Israels farfar eller morfar t.ex. Det här är ju inget man ska gå direkt efter när man söker, men det kan ju hjälpa till att i funna material fastställa släktskap. Man kan ju också anta att barna är födda i 1:a giftermålet med Maria Wallnius. Olai är väl en latinisering av Olof(olofsson) eller vad tror du Olle är jag helt ute och cyklar med mina teorier om barnas namn. Kanske blev det här bara krångligare för dig Tommi, men jag försöker bara ge dig lite uppslag.
 
Mvh Sari

2002-08-22, 11:50
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Sari,
Ja, det är just originalböckerna jag avser, när det gäller sökandet efter dopvittnen. De är väl filmade i Finland också.
Vet inte varför ni skriver så mycket om svensk härkomst. Vad är det som säger att ovanstående Simon Wallinus, pitäjänapulainen i Hattula till 1676, skulle vara av svensk härkomst?  
Eller hade Du Sari inte läst mitt inlägg?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-08-22, 12:28
Svar #17

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Olle!
Jag hade inte läst ditt tidigare inlägg utan skrev väl på mitt samtidigt. Anledningen att jag fortsätter med den här svenska linjen är ju Tommis teorier och dom anser jag att man inte helt kan utesluta. Det verkar som att det inte går att finna så mycket mer om Israel Simonsson Wallin Wallinus i Finland och att det kört fast där, så visst förstår jag Tommi om han vill söka andra vägar då det finns en prästsläkt i Sverige som också heter Wallin. Israel står skriven som Wallin Israel Wallinus vad menas med detta? Har själv sett tidigare fall där präster flyttat till Finland från Sverige så varför inte. Säger inte att det är så, men kanske. Ska undersöka finskan lite bättre för pitäjänapulinen är jag inte säker på vad det betyder, apulinen=hjälpare?
 
Mvh Sari

2002-08-22, 12:33
Svar #18

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Olle!
Pitäjänapulainen=sockenbiträde. Tro vad hans uppgift var då, och hur pass inrotad var man i socknen för att få den titeln, jag menar kan en svensk man få en sådan tjänst. Ännu en teori.
 
Mvh Sari

2002-08-22, 14:36
Svar #19

Kirsti Ervola

Hej, pitäjänapulainen = sockenadjunkt, komminister.
 
Mvh KE

2002-08-22, 17:04
Svar #20

Utloggad Tommi Rinne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-09-09, 13:17
    • Visa profil
Hej!
 
Det har blivit ett litet missförstånd angående personen jag söker.
 
Israel Wallin har jag alla uppgifter på samnt hans fru Maria Wallenius.
 
Det blev ett missförstånd från min sida och det är
Israels far Simon Wallinus som var Hattulan kappalainen 1678-1696 sedan Kyrkoherre i Urjala 1696-1713 dog under ryssarnas herjningar under tortyr. Frun Margaretha N.N efternamn okänd död 19/2 1713 Urjala.
Wallinus Simon reglerad 1 år från Åbo Universitet 1668.10.14 - 1669.05.05 för oskick.(fönsterkross) i skolan och fortsate studierna Åbo akademi 1640-1740 Åbo akademi studentmatrikel 1. Det är denne persons far och mor vi söker. Gärna något om Margaretha?s far och mor.
Här kan påren leda till Sverige.
 
Jag har fått ett upslag om någon Walleus Magnus Canoti f. 1615 i Anderstad i Småland han har varit Kyrkoherre i Finland vid Teisko nära Tammerfors vad tror ni är det för långsökt?
 
Beklagar missödet men nu är jag på spåret igen!
 
Bästa hälsningar till alla!

2002-08-22, 21:16
Svar #21

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Alla!  
 
Ordböcker är inte alltid att lita på, tack Kirsti för din rättelse. Du har fortfarande inget om Simons födelseort, och du har inget mer namn på honom(patronymikon) som kan leda dig till hans far. Själv har jag inget nytt att komma med har kollat mina få källor här hemma angående Walleus Magnus Canoti. Kan inte säga varken för eller emot att det skulle vara långsökt, har du inget mer om honom. Men visst är det spännande med alla dessa okända människor, som man ju kan titta på även om det är villospår. Lycka till, hör av mig om jag hittar något nytt.
 
Mvh Sari

2002-08-25, 21:42
Svar #22

Utloggad Tommi Rinne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-09-09, 13:17
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag har fått ny information från finland via min
syster och inom kort kommer jag med mer information!
 
Bästa hälsningar
 
Tommi

2003-06-15, 22:25
Svar #23

Ann-Charlotte Karlsson

Hej!
Georgius Petri Vallius, född ca 1610? Var?
Skulle han kunna vara son till Biskop Laurentius Olai Wallius, född 24.8 1588 i Valla by?
Georgius Petri var first lutheran vicar i Kitee's, Finland.
 
Hälsningar Ann-Charlotte

2003-06-16, 10:56
Svar #24

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Ann-Charlotte!
Det är en riktig gåta med dessa alla Wallius, Wallinius och Wallinare.
Var inne och skummade igenom den texten om G.P Wallius och så mycket förstår jag av texten att hans föräldrar och födelseår/plats är av författaren okänd. Han verkar ha kommit till Kitee 1630 och blev där kyrkoherde 1631 och i böckerna kallas han även ibland för herr Jören/ Jören Petri. Han dog 1672 och var kh fram till dess. Hans dotter Malin g.m. efterträdande kh. Michael Aechillin.
Sedan nämner författaren även en annan Georgius Wallius som gick i skola 1687, men författaren vet inte om det finns någon koppling till den  släkten i Kitee. Denne G.W. blir sedemera kh. i Pielesjärvi 1702.
 
Kanske finns det någon annan på anbytarforum som kan ge dig en mer exakt översättning, men detta kanske var till lite hjälp. Min finska är inte den bästa. Lycka till och jag ska hålla ögonen öppna efter mer.
 
Mvh Sari

2003-06-16, 22:33
Svar #25

Ann-Charlotte Karlsson

Tack Sari!
Det är ju synd att det inte går att finna hans födelseplats och föräldrar. Men det verkar vara en intressant person, och jag ska försöka få fram mer om honom. Jag såg att det fanns ett porträtt på biskop Laurentius Wallius, men det var väl inte så att även kyrkoherdar porträtterades på den tiden?...
 
Mvh Ann-Charlotte

2003-06-17, 10:34
Svar #26

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Ann-Charlotte!
Vet inte om präster i regel blev avporträtterade, men att biskopar blev det verkar vanligt.
Men du kanske kan få hjälp på Helsingfors Universitetsbibliotek dom har mängder med databaser bl.a. en som heter Helmi en digitaliserad bilddatabas, det finns ett par mejladresser till kontaktmän där. Bifogar länk Helsingfors universitetsbibliotek
gjorde även en sökning på Finskt historiskt tidningsbibliotek och hittade mängder av Wallinare och några Wallius kanske är det några av dina släktingar.
 
Mvh Sari

2003-06-17, 11:52
Svar #27

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen!
Gjorde en liten sökning på Eniro på Wallius, fann där en liten notis om att en man skulle hålla föredrag om de äldsta leden i den Östfinska släkten Wallius-Valjus en liten tes är att Wallius kommer från namnet Valjus. Kanke värt att undersöka.
 
Mvh Sari

2003-06-17, 23:42
Svar #28

Ann-Charlotte Karlsson

Hej Sari!
Jag läste notisen och det var ju intressant.
Ska se om det går att få kontakt med personen i fråga;
Juhani Nuotto.
 
Tack,
Ann-Charlotte

2006-09-03, 22:48
Svar #29

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:11
    • Visa profil
Hejsan Pia !  
Jag kan inte rådgiva så mycket men har du tittat in i Hiski , Suomen Sukututkimusseura , där kn du hitta en del.  
Välj där Björneborg och namnet Wallin .
 
MVH
Paul W. Sivakka
Björneborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna