ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Turunen  (läst 767 gånger)

2005-09-12, 08:31
läst 767 gånger

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej!
 
Jag har två  frågor om namn, enligt Richard Gothe är Kerttu, den finska formen av Gertrud. Stämmer det? För 'kerttu' är väl en slags fågel på finska, typ lövsångare, gransångare?
 
Sen har jag frågan om släktnamnet Turunen alltid betyder att släkten kommit från Åbo. ( Borde inte det heta Turkulainen, om man vill uttrycka ett sådant ursprung?) Jag har en ana från Brahestad med det namnet. Och andra släktingar har diskuterat detta med mig, så ett bra svar kan bli till glädje för många.
 
Mvh Emma

2005-09-12, 16:28
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Emma,
 
Kerttu är vekligen en finsk version av helgonnamnet Gertrud. Det är det äldsta kvinnonamnet av kristen ursprung som träffas i finsk folktradition. (Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja, 1997, ISBN 951-0-23323-4).
- Att ett par sångfågelsläkter heter detsamma (kerttu = Sylvia,  kerttunen = Acrocephalus) skadar väl inte! Också Sirkku är både ett kvinnonanm och en fågel (Emberiza).
 
För efternamnen Turunen och Turkulainen finns det tyvärr ingen entydig tolkning. I de äldsta skriftliga dokument med dessa namn träffas de i östra Finlands gränstrakter; Turunen i Savolax vid mitten av 1500-talet, Turkulainen i Karelen i början av 1600-talet. Namnen kan ha betytt en person från Turku (Åbo) men också att han kom från den till Svenska riket hörande sidan av gränsen, från Åbo stift, alltså en lutheran till skillnad från den ortodoxa lokalbefolkningen. Den ortodoxa helgonnamnet Dorofei (Dorotheos) kan också vara en utgångspunkt. - Turunen har varit och är ett mycket vanligt namn, bland de 20 mest allmänna släktnamnen i Finland.  
(Mikkonen & Paikkala: Sukunimet, 2000, ISBN 951-1-14936-9)
 
Mvh KE

2005-09-12, 16:49
Svar #2

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Kirsi!
 
Tack för goda svar, det märks att du är kunnig och noggrann.
 
Mvh Emma

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna