ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söderstedt  (läst 1287 gånger)

2012-11-27, 09:03
läst 1287 gånger

Utloggad Emelie Lagerblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2013-04-14, 13:32
    • Visa profil
    • www.myheritage.com/site-family-tree-76828361/lagerbladlindefelt?lang=SV
Hej!
 
Jag söker information om min förfader Anders Söderstedt, född ca 1760, gift 1 april 1788 i Finska församlingen i Stockholm med Ulrica Berg.
 
Då de gifte sig, deras barn föddes och Anders dog i Finska församlingen så antar jag att han (eller båda) hade finskt påbrå.  
 
Det finns en annan Söderstedt-släkt i Dalarna, men jag har inte kunnat hitta något samband med dessa.
 
 
Vore tacksam om någon kunde ge mig minsta lilla hjälp med detta!
 
 
Mvh, Emelie Lagerblad

2012-11-27, 15:55
Svar #1

Utloggad Christina Nordback

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-18, 18:57
    • Visa profil
Hiski databasen ger:
Stockholms finska förs - Tukholman suomalainen srk - döpta
 
Född  Döpt  By  Gård  Far  Mor  Barn
 17.1.1789  19.1.1789        waktmästaren Anders Söderstedt  Ulrica Berg 22  Lars Anders
 27.1.1790  30.1.1790        arbet: wid Hallen Anders Söderstedt  Ulrica Berg 26  Anders Carl Petter
 
 I Kyrkslätt finns en familj:
Kyrkslätt - Kirkkonummi - döpta
Född  Döpt  By  Gård  Far  Mor  Barn
 
1730  1730  Munkulla     Mantahls Commissar: Andreas Söderstedt  Fru Helena Elisab: Modeljn  Fredrich och Hedvig
 
 14.1.1732  16.1.1732  Munckulla     Hr Mant.Commiss: And: Söderstedt  Mad: Helena Elisab: Modeliin  Ulrica
 
Kyrkslätt - Kirkkonummi - vigda
 
Lysning  Vigd  By  Gård  Man  Hustru  By  Gård
 
   2.12.1729        Hl Manthal.Commiss: Anders Söderstedt  Helena Elis. Modelin      
 
 original - MUUT: Sahl.Manth:Commiss:Gabr. Florins Ea fru  
 
Även i Esbo förekommer namnet Söderstedt:
Esbo - Espoo - vigda
Lysning  Vigd  By  Gård  Man  Hustru  By  Gård
 
   22.12.1803        Sergeant Anders Niclas Söderstedt  m. J.:u Marg. Sophia Berg     fr. Bergans.
 
   13.11.1845  Finno     Coopv: Kapt:n Adam Fredric Adolf Söderstedt  Dem:elle Gustava Carolina Reuter  Bolarskog    
 
det föds många med namnet Ulrika Berg i Finland, om du söker i Hiskidatabasen  http://hiski.genealogia.fi/historia/indexr.htm
 
Mvh
Christina

2014-01-18, 14:38
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Det synes vara flera som är intresserade av denna Söderstedtsfamilj.
 
På anbytarforum finner jag dessa notiser som jag sammanställer här:
 
Anbytarforum: Landskap: Småland: Socknar: Pjätteryd: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juni, 2011  
 Postat av Anders Eriksson den söndagen 19 juni 2011 - 10:37:  
 
Hejsan!  
Enligt en soldatakt jag har skall det i Pjätteryd funnits en indelt soldat vid namn: Carl Petter Söderstedt, född 1790-01-28, enligt akten skulle hans hustru hetat Bengta Jönsdotter, född 1794-03-02. Carl Petter skulle enligt akten tillhört Kronobergs regemente, Allbo kompani. Jag undrar nu om någon känner till något närmare om Carl Petter och hans hustru? Eventuellt anor bakåt på dem om det går att få fram. Hur många barn fanns det egentligen i familjen? Och är det någon som vet vilket soldattorp han brukade i Pjätteryd? Kanske blev han rentav förflyttad till någon grannsocken? Tar tacksamt mot all hjälp jag kan få.  
Vänliga hälsningar  
Anders!  
 
**************************************************************
Anbytarforum: Landskap: Småland: Socknar: Pjätteryd: Äldre inlägg (arkiv) till 01 juni, 2012  
 Postat av Daniel Johansson den söndagen 19 juni 2011 - 17:27:  
 
Hej Anders!  
 
Carl Petter och Bengta gifter sig i Stenbrohult den 2/9 1815.  
De bor kvar i Wärpeshult Norreg.,Stenbrohult till ca 1830 då de flytta till Hökhult, Pjätteryd.  
Bengtas föräldrar är Jöns Olofsson och Chierstin Svensdotter som bor på Taxås Söreg., Stenbrohult.  
Carl Petters far var hallrättsvaktmästaren Anders Söderstedt från Stockholm, modern är för mig okänd.  
Carl Petter bor faktiskt på barnhem i Stockholm under en kort period 1799. Det är väl därför sannolikt att han är född i Stockholmsregionen.  
 
**************************************************************
Anbytarforum: Landskap: Småland: Socknar: Pjätteryd: Äldre inlägg (arkiv) till 01 juni, 2012
 Postat av Anders Eriksson den söndagen 19 juni 2011 - 19:35:  
 
Hej Daniel!  
Tackar och bugar för uppgifterna om Carl Petter och Bengta. Nu infinner sig en annan fråga. Vad är eller var egentligen en Hallrättsvaktmästare? Det som fadern titulerades. Kunde vara intressant att veta, om du möjligtvis vet det. Angående Carl Petter och Bengta, du vet inget om eventuella barn? En har jag hittat själv, en dotter som hette Kerstin (Söderstedt)och var född i Stenbrohult 1818-04-23. Men jag undrar om det eventuellt finns flera.  
Än en gång tack.  
Mvh Anders!  
 
**************************************************************
Anbytarforum: Landskap: Småland: Socknar: Pjätteryd: Äldre inlägg (arkiv) till 01 juni, 2012

 Postat av Daniel Johansson den söndagen 19 juni 2011 - 22:30:  
 
Carl Petter och Bengta få tillsammans sex barn Fredrica 12/4 1816, Kerstin 23/4 1818, Anna 24/9 1820, Anders 17/8 1823, Elin 12/1 1828 alla i Stenbrohult. Dessutom föds dottern Johanna i Pjätteryd den 1/12 1831.  
 
Hallrätt var en myndighet som i stad utövade tillsyn och domsrätt över fabriker och manufakturer enligt 1739 års lagstiftning.  
 
Anders Söderstedt hade väl helt enkelt en anställning på en sån här myndighet.  
 
**************************************************************
Anbytarforum: Landskap: Stockholm: Okänd församling i Stockholm: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-06-20  
Postat av Anders Eriksson den måndagen 20 juni 2011 - 10:48:  
 
Jag forskar om några Söderstedtare, ursprungligen någonstans från Stockholmstrakten (förmodligen). Senare finns del av släkten även nere i Småland (stenbrohult och Pjätteryd). Hur som helst kan man på Barnhussök som Storstockholms Genealogiska förening står bakom, för år 1799 finna ett barn vid namn Carl Petter Söderstedt intagen på Allmänna barnhuset. Han togs in 1799-01-08 (var då 9 år), togs in på grund av att fadern var avliden .Fadern namn var Anders Söderstedt, han hade varit Hallrättsvaktmästare. I akten står det sedan att han var utlämnad 1799-01-17, då utlämnad till modern. Jag undrar nu om det finns någon som har någon kunskap om detta. Moderns namn anges inte i Barnhussök, men kanske någon vet något om detta. Är intresserad av alla uppgifter jag kan få om detta.  
Detta barn Carl Petter dyker många år senare upp nere i Småland (Stenbrohult), där han gifter sig (1815) och är indelt soldat. Är även intresserad av vad han har haft för sig i mellantiden, alltså innan han kommer till Småland. Som sagt om någon kan ge närmare upplysningar om båda hans föräldrar samt vad Carl Petter gjorde de mellanliggande åren så tar jag tacksamt mot hjälp.  
Mvh Anders!  
 
**************************************************************
Anbytarforum: Landskap: Stockholm: Okänd församling i Stockholm: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-06-20  
 Postat av Anders Eriksson den måndagen 20 juni 2011 - 14:27:  
 
Hej igen!  
När det gäller min tidigare förfrågan (förmiddags) om Carl Petter Söderstedt och hans föräldrar så vill jag tillägga att det i akten från barnhuset stod om fadern AV OMSTÄNDIGHETER OMKOMNE HALLRÄTTSVAKTMÄSTAREN ?? Det låter ju lite mystiskt tycker jag. Hoppas någon vet något om ovanstående personer.  
Mvh Anders!
 
**************************************************************
Anbytarforum: Landskap: Stockholm: Okänd församling i Stockholm: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-06-20
 Postat av Helene Jorsell den måndagen 20 juni 2011 - 16:57:  
 
Anders!  
 
Ett litet trevande försök till att finna ingångar till kyrkoarkivalierna i Stockholm.  
 
Det fanns enligt Barnhus-sök även en bror:  
 
Barnets förnamn Daniel Aron  
Barnets efternamn Söderstedt  
Intagningsdatum 1799-01-08  
Födelsedatum 1791-10-04  
Ålder vid registreringen 7 1/4  
Faderns förnamn And.  
Faderns efternamn Söderstedt  
Anmärkningar fadern av omst. omkomne hallrättsvaktmästaren  
Utlämningsdatum 1799-01-17  
Anmärkningar om utlämningen till modern  
Volymnummer 14  
Inskrivningsnummer 39  
 
Kikar man i registret till Stockholms mantalslängder finnar följande änka;  
 
År 1800; Ulrica Söderstedt, Enka, boendes i Maria inre  
År 1810: Ulrica Söderstedt, Enka, boendes i Staden södra och västra  
År 1820: U Söderstedt, Vaktmästareenka, boendes i Maria södra  
 
Och då kan man ju fundera på följande notis från Familysearch.org där en Anders Söderstedt och en Ulrica Berg vigs år 1788 någonstans i Stockholm;  
 
Groom's Name: Anders Soderstedt  
Bride's Name: Ulrica Berg  
Marriage Date: 01 Apr 1788  
Marriage Place: Stockholm, Stockholm, Sweden  
 
Från samma register finner man även en dödsnotis om den troliga brodern:  
 
Name: Aron Daniel Soderstedt  
Gender: Male  
Burial Date:  
Burial Place:  
Death Date: 23 Jul 1812  
Death Place: Stockholm, Stockholm, Sweden  
Age: 21  
Birth Date: 1791  
Marital Status: Single  
 
Helene  
 
**************************************************************
Anbytarforum: Landskap: Stockholm: Okänd församling i Stockholm: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-07-07  
 Postat av Helene Jorsell den måndagen 20 juni 2011 - 20:13:  
 
Tack själv. Börja med att söka Ulrica i böckerna för Nikolai (Storkyrkoförsamlingen). Enligt 1810 åra mantal vat hon bosatt där. Kikar man på det skannande utdraget ur mantalet så lutar det åt att det är rätt Ulrica med tanke på hennes änketitel.  
 
Under N:o 704; HallRätts Betjänts Änkan Ulrica Söderstedt, 44 år.  
 
Direktlänk från SSA's hemsida http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0031/Mantalslangder 1810/M181001010190_150dpi.pdf  
 
Anders Söderstedts dödsdatum har jag inte funnit i något av de register som står till buds. Du får försöka följa Ulrica bakåt.  
 
mvh Helene  
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-06-20 20:15)  
**************************************************************
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2014-01-18 14:49)

2014-01-18, 14:48
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vaktmästareänkan Ulrika Söderstedt avled den 2 september 1828. Hon anges i bouppteckningen (en ekonomisk redogörelse för hennes tillstånd vid dödstillfället) ha hyrt ett rum uti huset nr 1 i kvarteret Paris i Maria församling av instrumentmakaren Wilhelm Bother. Hon avled utfattig, och instrumentmakaren angav att hon veterligen inga släktingar eller anhöriga hade i Stockholm.
 
 
Går Anders Söderstedt att återfinna i någon dödbok ? Han är död före 1799-01-08. Går familjen att återfinna i mantalslängderna. Var bodde de på 1790-talet i Stockholm ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna