ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ståhle  (läst 1866 gånger)

2004-09-03, 17:20
läst 1866 gånger

Kerstin Thölix

Finns det någonsom vet något om följande personer
 
Petter Åberg som lär ska ha varit borgare i Borgå i början av 1700-talet och Susanna Ståhle som möjligtvis var hans hustru???
 
Petter hade i alla fall en dotter Anna Katarina som avled i Solf 1776 12 01 och ska då ha varit 75 år.

2004-09-03, 18:47
Svar #1

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Min ana Susanna Ståhle var gift med inspektor Arvid Åberg. Susanna var dotter till Christopher Christophersson Ståhle och Gunilla Norringia.  
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-09-03, 19:06
Svar #2

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Nu blev det fel. Hon är inte min direkta ana, utan en ättling till mina anor. Alltså på sidan.
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2008-03-27, 10:31
Svar #3

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Hej!
Det finns på GENOS en släkt Rauman Ståhle-suku (står det. Jag kan ingen finska tyvärr!! Skulle behövt kunna så mycket finskt man finner i anor o annat.)
Hela släkthistorien är på finska. De är inte mina anor men då jag forskat på platsen där jag bor har jag kommit i kontakt med denna släkt o är nu mycket nyfiken på den bakåt i tiden. Finns någon vänlig själ som har detta på svenska?
Jag är mer än tacksam för hjälp att översätta denna släkts historia så jag förstår.

2008-03-27, 18:17
Svar #4

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:49
    • Visa profil
Hej Margareta
Menar du artikeln i Genos 30(1959)104-124, Rauman Ståhle -suku av Harry W. Walli?
Titeln betyder  Släkten Ståhle i Raumo (Raumo är en stad på västkusten).
Artikeln börjar med att konstatera namnets ursprung, det kan komma från metallindustrin, eller vara ett soldatnamn, eller vara härlett från ett ortsnamn. Här behandlas en släkt som utgår ifrån Henrik Persson, på finska Heikki Pietarinpoika, som kom 1714 (stora ofreden) som flykting till Tyrvis. Släkten har varit en soldatsläkt men har senare haft en viktig roll i staden Raumo, både inom handel och inom bildning. Många unga män inom släkten gick till sjöss, få återvände. Av präster i släkten kan nämnas Karl Mammert Ståhle, prost och khde i Uleåborg.
 
Hela artikeln (21 sidor!) är för lång att översätta här, men med följande termer får du grepp om innehållet:
Taulu = tabell; -poika = -son; -tytär = -dotter; puoliso = Maka/make; Lapsi = barn (singularis); Lapsia = barn (pl., obest.) s. = f(ödd); k. = d(öd); haud. = begraven. Observera att ortsnamn ofta förekommer med ändelse som motsvarar svenskans prepositioner, ex. Tyrväällä = i Tyrvää (Tyrvis). Återkom om det är något som speciellt intresserar dej.
 
MVH Michael

2008-03-27, 18:40
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Margareta
 
Med den utmärkta ordlistan från Michael kan du kanske dechiffrera antavlorna, det brukar gå om man är lite envis. Du kan också gå in på HiSki (finska kyrkböcker, sökbara) http://hiski.genealogia.fi/hiski?se och leta dig fram till Rauma som ligger i Satakunta, klicka på område 4 på kartan, välj sedan Rauma. Där kan du få fram födda och döda samt giftermål i familjen Ståhl/Ståhle ganska lång tillbaka genom att söka på namnet.

2008-03-28, 08:02
Svar #6

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Å men hjärtligt TACK!!!  
Nu skall jag försöka mej på finskan. Spännande!!! Jag vet ju att det ligger där nån stans i mina gener hahahaha!!!
Om någon kommer på nåt mer så är jag tacksam för ALL information.
 
Åter igen, HJÄRTLIGT TACK!!!

2008-03-29, 07:50
Svar #7

Utloggad Risto Toivonen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 20:56
    • Visa profil
Hej Margareta!
 
Du kan också själv titta på Raumo kyrkböcker.
 
Se sajten
http://www.digiarkisto.org/sshy/index_sve.htm

2011-01-29, 11:23
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Sveriges mest kända stolmakare, Ephraim Ståhl (1768-1820), kommer från denna släkt.
 
Det ska tilläggas att det inte är smedsläkten Ståhle, utan borgarsläkten från Rauma.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna