ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stuut/Stutaeus  (läst 932 gånger)

2012-09-19, 23:52
läst 932 gånger

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har nyligen börjat gräva lite djupare i mina finska anor och kommit fram till att jag härstammar från en Matts Larsson Stuut. Denne Mats var kyrkoherde i Ilmajoki, Österbotten, 1571-1597. Han dödades vad jag kan förstå i slutskedet av Klubbekriget, men då mina kunskaper i finska är obefintliga har jag inte riktigt fått klart för mig hur eller varför.  
 
Om någon kunnig person i ämnet skulle råka snubbla förbi det här inlägget kanske den personen skulle kunna berätta lite om släkten Stuuts ursprung. Jag har hittat en forumstråd på finska som verkade handla om just släkten Stuut, men det gav mig inte mycket, på grund av bristande språkkunskaper. Lite lyckades jag dock klura ut med hjälp av Google. Matts verkar ha varit gift med en Sofia Grelsdotter, som enligt vissa var dotter till en Greger (Gregorius) Stuut, kyrkoherde i Tavastkyro. Matts själv verkar ha haft sitt ursprung i en släkt vid namn Mulle.
 
Så här kommer alltså mitt största huvudbry; Vem var det som bar släktnamnet Stuut från början? Tog Matts namnet Stuut efter sin hustru, eller delade de namn/börd? Om Matts tog namnet Stuut, varifrån kom då släkten Mulle?
 
Dessutom; Har läst här på anbytarforum att namnet Stuut skall ha burits av personer i Finland redan på medeltiden, finns det något känt samband mellan dessa Stuutar (den ende som nämnts på  detta forum var en slottsfogde Gregorius Stuut i Kustö) och dessa senare Stuutar?
 
En mängd spretiga frågor som förhoppningsvis kan besvaras!
 
Tack på förhand, MVH Jakob Degerfeldt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna