ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stigelius / Stigelia  (läst 2072 gånger)

2005-08-10, 20:08
läst 2072 gånger

Utloggad Nils Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej !
 
Jag letar med ljus och lykta efter sammanställningar över präst/kaplan-släkten Stigelius som fanns i Sjundeå/Lojo-trakten i slutet av 1600-talet och början av 1700-talet. Är det någon som hittat något matnyttigt?
 
/Nils

2005-08-11, 12:23
Svar #1

Utloggad Christina Nordback

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-18, 18:57
    • Visa profil
I en utredning om släkten Ingman på adressen http://www.strang.ch/ finns två systrar Stigelius ingifta:
 Taulu 20 -  
Ingman, Erik (taulusta 9. Isä: Ingman, Erik Mattsson) s. 16.12.1687 Kirkkonummi. k. 24.04.1728 Nummi . Kruununvouti
1. puoliso Stigelius, Helena, Ingman s. 04.04.1693 Pusula . k. 19.04.1768 Kyrkslätt; Kirkkonummi . Vihitty: 10.10.1716 Pusula .  
Isä: Stigelius, Ericus Jacobi Kappalainen; Pusula.  
Äiti: Hagert, Anna Gabrielsdotter, Stigelius  
 
 Taulu 24 -  
5. sukupolvi  
Ingman, Anders (taulusta 9. Isä: Ingman, Erik Mattsson) s. noin 1698. k. 28.08.1747 Kyrkslätt; Kirkkonummi . Kruununnimismies; talollinen.  
 
. puoliso Stigelius, Elisabet, Ingman s. 20.11.1694 Pusula .  
Isä: Stigelius, Ericus Jacobi Kappalainen; Pusula.  
Äiti: Hagert, Anna Gabrielsdotter, Stigelius  
 
Mvh  
Christina Nordback

2005-08-11, 18:28
Svar #2

Kirsti Ervola

Hej Nils,
med hjälp av Helsingfors universitets digitala studentmatrikel 1640-1852 kan man ganska lätt komma på spåren av två samtida prästsläkter Stigelius i Finland. Utom de vanliga uppgifterna om studier vid Åbo akademi och senare karriärer, innehåller matrikeln en stor mängd information om deras släktförhållanden. Här några basfakta med Stigelii ordningsnummer i den digitala matrikeln:
 
En Stigelius-släkt:
 
I  Klement Stigaeus, kapellan i S:t Mariae, d.1630. G.m.Anna Johansdr. i hennes 2. gifte.
son:
Jakob S. # 67, se nedan.
 
II Jakob Stigelius, # 67, kapellan i Pusula, d.14.5.1679. G.m. Karin Eriksdotter Alftanus, d. 1700.
söner:
1. Erik S. # 2471, se nedan..
2. Nils S. # 2973, kapellan i Ekenäs, d.1712. G.m. Anna Stigelius (dotter till Henrik Stigelius # 945)
 
III  Erik Stigelius, # 2471, kapellan i Pusula, d.19.9.1731. G.m. Anna Gabrielsdotter Hagert
son:  
Nils S. # 4982, se nedan.
 
IV Nils Stigelius, # 4982, f. i Pusula 2.12.1685, kapellan I Pusula, d.1740. G.m. Anna Elisabet Jägerhorn.
Son:
V  Nils Stigelius, # 6565, f. 25.7.1715, kapellan i Kyrkslätt, d.17.12.1784. G.m. Brita Sundwall, d.1793.
 
Och en annan Stigelius-släkt:
 
I  Mikael Stigelius, kapellan i Saltvik, Åland.
söner:
1. Johan S. # 944, kapellan i Nagu: d.1691. G.m. Kirstin.
2. Henrik S. # 945, se nedan.
3. Mikael S. # 1805, kapellan i Tövsala, d. 29.9.1692. G.m. Agneta Johansdr. Walstenius (?).
 
II Henrik Stigelius, # 945, kyrkoherde i Karis. d.1700. G.m. Kristina Ek.
 
III Henrik Stigelii söner:
1. Mikael S. # 2828, kyrkoherde i Sjundeå, flydde till Sverige, komminister i Mortorp, d. i Kalmar 12.7.1717. G.m 1. Beata Elisabet Löwe, 2. Elisabet Gråå, d.1714.
2. Jakob, senare Stigell # 3301, kvartermästare, d.7.3.1701.
3. Johan S. # 3302, sockenadjunkt i Snappertuna, d. under flykten i Sverige. G.m. Katarina Johansdr. Ahlqvist, d.1727.
4. Isak, senare Stigell # 3303, rådman i Borgå, d. 1710. G.m. Katarina Törne.
5. Henrik, senare Stigell # 3955, kvartermästare.
6. Karl, senare Stigell # 4924, fänrik, avsked. 1720.
 
Därtill innehåller studentmatrikeln en Arvidus Germundi Stigelius # 3939, från Småland, student vid Åbo akademi 1693.
 
Egentligen skulle den här diskussionen väl höra uder Släkter och inte under Sjundeå. . .  
 
Mvh KE

2005-08-12, 18:51
Svar #3

Utloggad Nils Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tackar hjärtligast!
 
Hittade dessutom på nätet en Märta Stigelia Pusulan kappalaisen Eerik S:n tytär sannolikt dotter till ovan beskrivna släktens III Erik Stigelius, # 2471 . Känner någon till varför Stig- ackompanjeras av suffixet -elius i första generationerna och därefter av -elia (åtminstone i Märtas fall)?
 
/Stig

2005-08-12, 20:23
Svar #4

Kirsti Ervola

Hej Nils,
 
Märta S. (d. 1766) är alldeles riktigt dotter till Erik Stigelius. Hon är med i den digitala studentmatrikeln som maka till Gabriel Westenius # 5558. Man kan alltså hitta också en hel döttrar i matrikeln, om de har gift sig akademiskt, och prästdöttrar brukade ju gifta sig med präster. . .  
 
Stigelia är den feminina formen av det latinska namnet Stigelius. Alltså tillämpas den bara för kvinnor i släkten.
 
Mvh KE

2005-08-12, 21:08
Svar #5

Utloggad Nils Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Förnämligt!
 
Ytterligare två funderingar.  
 
Prefixet i Stigelius. Kan man anta att fäderna till I Klement och I Mikael Stigelius bar förnamnet Stig. Eller är ursprunget ett annat?
 
Stigell är senare några av sönernas efternamn. Hänger det samman med att de inträtt i världslig tjänst?
 
 
/Nils

2005-08-12, 22:58
Svar #6

Kirsti Ervola

Hej Nils,  
på den första frågan har jag inget svar, men tror inte att Stigelius har att göra med ett förnamn. Svårt att minnas överhuvudtaget någon från denna tidsperiod som skulle ha hetat Stig. Men vem vet. Vid början av akademiska studier behövdes ett släktnamn som lät lärd, och namnkonstruktionerna kunde vara rätt fantasifulla. Mycket ofta tillämpades hemortens namn så att resultatet lät latinskt, alltså någonting som slutade med -us eller -ius. För ursprunget av namnet Stigelius borde en känna till mera om historien av de äldsta leden, varifrån de kom t.ex.
 
Att det blev Stigell i stället för Stigelius har att göra både med modet och med att man hade en icke-andlig yrke. På 1700-talet började det överhuvudtaget bli lite gammalmodigt med -us och -ius -namn, och franska språket var en vogue. Också de lärda började så smånignom slopa latinska ändelser från sina namn.
 
Mvh KE

2009-04-23, 11:58
Svar #7

Utloggad Monica Trennéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 17:48
    • Visa profil
Är det någon av er forskare som kan hjälpa mig med följande:
1714-09-21 gifter sig Nils/Nikolaus Stigelius från Kaukela, Pusula med Anna Elisabetha Jägerhorn från Kopila, Somero. Deras son Fredrik/Friedrich Stigelius föds i Kaukela, Pusula 1715-07-25, detta är från Hiski.s databas. Han gifter sig 1755-06-10 i Hausjärvi: Rusthållare i Lojo Fredrik Stigell och Maria Christina Linelia. 1766-09-21 dör Fredrik i Kaukela Pusula, hans änka gifter om sig med Claes Tötterman från Ingå.
 
Nu undrar jag: Vem är Nikolas Stigelius också född 1715-07-25 som dör i Kyrkslätt 1784-12-17, han var gift med Brita Sundvall. Är det en tvillingbror? Han är ju också son till Nils och Anna enligt uppgifter om släkten på internet. I digiarkisto finns inte född i Pusula än, är det någon som vet mer.
Tacksam för hjälp
Monica

2009-04-23, 20:51
Svar #8

Leif R. Blom

Monica, jag kan väl inte räta ut några frågetecken, men Kirsti Ervola skriver på Anbytarforum under Sjundeå 11 aug 2005 om familjer Stigelius.
Hon tar sambanden från studentmatriklarna och det ger väl en del: man kan se att Nils f.1715 är son till Nicolaus tex. Jag vet inte vad du menar med uppgifter om släkten på internet, men man kan följa familjen Nicolaus
och Anna i Kaukela mellan 1745-1769 i kyrkboken för Pusula på internet.  
(Tyvärr en bok utan födelseuppgifter.)
Nicolaus har dött redan 1740 och tidigast nämns bara Anna Elisabeth och Friedrich. Anna noteras död i juni 1754 och man kan då anta att sonen skött rusthållet och mamman till dess. Sedan finns han kvar där tills han dör 1766, med sin fru från 1755.  
Man kan notera att hennes föräldrar gifter sej i Kyrkslätt 1740.  
Ja, det finns många uppgifter man kan få ut från Hiski.Tyvärr saknas födelseuppgifter för Pusula mellan 1715 och 1728 och eftersom Nicolaus och Anna gifter sej 1714, så ser vi inte vilka barn som föds efter 1715, när Friedrich noteras med ett frågetecken. Skicka ett mail till Hiski, så kan man kanske berätta varför detta frågetecken finns, genom att gå till böckerna. Jag skulle tro att Nils (d.y.) har rätt födelseuppgifter, då han är registrerad på Åbo Akademi. Bröder är de i vilket fall och 1745, när uppgifterna i kyrkboken finns har Nils redan flyttat. Möjligen har man gjort en sammanblandning av namn och Friedrich är född senare än 1715.
Hade de varit tvillingar, så hade det säkert noterats.
Mvh Leif R.

2009-04-24, 09:57
Svar #9

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:08
    • Visa profil
Hej Monica
Jag har nog tyvärr inte heller 'hårda' uppgifter men kan lite belysa hur uppgifterna hamnar i HisKi. I detta fall torde det vara fråga om digitalisering av de s.k. svarta böckerna (se Pusula - Uppgifter om församlingen - Svarta böcker, och bruksanvisningarna till HisKi). Om man ser på alla födslar 1715 förekommer det väldigt många frågetecken och tomma rutor. Synbarligen har ursprungsdokumentet, längden över dop, varit i dåligt skick, och den som skrev av den i den Svarta boken har inte kunnat tyda texten. Frågetecknet efter Friedrich kanske betyder att där fanns ett namn till?
Enda sättet att få klarhet i det här är nog att kolla doplängden i original, mikrofilm TK714. Ska se efter när jag nästa gång går till RA.
 
MVH Michael

2009-04-24, 12:08
Svar #10

Utloggad Monica Trennéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 17:48
    • Visa profil
Hej
I husförhörslängden SSHY Pusula 1745-1769 Cauhala. bild 99 + 120 + 218 finns Fredrich, hans mor Anna Jägerhorn, vidare hans hustru och hennes make nr2 Claes Tötterman. I Hiski's finns under födda i Pusula, Hirfijärvi, Isac 1751-05-18 far Fred. Stigelius. Då Fredrik är rusthållare, inte präst som fadern och brodern, funderar jag om Fredrik varit gift tidigare, ev med en rusthållaredotter, han är ju 40 år när han gifter sig med Mats Linelius dotter, Mats är för övrigt född i Mäckylä, Pusula. Det är nog inte lätt att reda ut detta, ibland får med nöja sig med det som finns, jag kommer ju ändå bakåt i släkterna. Detta är min mans släkt, min man är född i Helsingfors. Jag började för några år sen men fick avbryta då det inte fanns skannade orginalböcker på internet. Jag har också kollat i studentmatriklarna.
Tacksam för all hjälp
MVH Monica

2009-04-24, 23:55
Svar #11

Leif R. Blom

Monica, jag skulle säga att Christina Maria, Friedrichs hustru är född i Mäckylä, samma år som Hr Mats och Hedvig Salovia gifter sej 1740.
Mats efterträder Nicolaus som präst i Pusula och efterträds 1744 i sin tur av Balthzar Wikman, som också bor Kaukela och är kvar till 1764.  
Kan man tro att det är dessa män, som sköter kyrkboken?
Jag skulle tro att Isac är ett barn, som Fredrik sas får ta på sej skulden för. Inget i kyrkboken tyder på att han skulle varit gift före 1755.
För oss kan det ju se märkligt ut att en 40 års man äktar en prästdotter,
som bara är 15 år. Hennes syster Hedvig gifter sej i Kyrkslätt 1767.
Ytterligare en mystisk uppgift finns i Hiski, födda i Pusula.
Erik Eriksson Stigell, som är Nicolaus bror är född 1696 gifter sej 1726 med Kerstin Jacobsdotter Forsman från Wanila, Lojo född 1707?
Men de uppges få en son Jacob 28/9 1715 !!  
Mvh Leif R.

2009-04-25, 19:02
Svar #12

Utloggad Monica Trennéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 17:48
    • Visa profil
Tack för hjälpen, det är som att lägga pussel, lite här och lite där. Jag har kommit mycket längre med de finska anorna nu, än vad jag gjorde för 5 år sedan.
MVh Monica

2009-04-27, 14:23
Svar #13

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:08
    • Visa profil
Hej, var på RA och tittade på mf TK715, som innehåller doplängden för Pusula 1715. Tidigare och senare notiser är helt läsbara, men just denna period är eländig. Förutom att en del av dokumentet saknas, bortriven eller vattenskadad? är även mikrofilmen överexponerad. Kopian blev ännu värre än originalet. Eftersom den som skrev av längden för de Svarta böckerna hade originalet framför sej, och inte en dålig mikrofilm, tror jag tolkningen i HisKi är det bästa man kan få ut av längden, om det inte går att få tillstånd att se på originalet. Ordet Friederich? har skrivits i marginalen med en annan handstil.
 
MVH Michael

2009-04-27, 17:23
Svar #14

Utloggad Monica Trennéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 17:48
    • Visa profil
Tusen tack för att du tog dig tid att titta i doplängden. Tyvärr är bilden är för svag för att omarbetas i Photoshop. Det har hjälpt mig många gånger tidigare i min forskning. Bröderna får ha samma födelsedatum med frågetecken efteråt helt enkelt.
MVH Monica

2012-09-15, 20:55
Svar #15

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Bara en parentes apropå namnet på präster. Min mans anor innehåller en Stigzelius, ärkebiskop i Uppsala. I Wikipedia (se länk nedan) står...
Laurentius Matthiæ Stigzelius Angermannus, född 27 oktober 1598 i Stigsjö, Ångermanland, död 31 augusti 1676 i Uppsala, var en svensk professor, rektor för Uppsala universitet, ärkebiskop, teolog.
 
Läs mer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Laurentius_Stigzelius
 
Det var tydligen sed i Sverige (och även i Finland?) att byta till ett latinskklingande namn vid prästvigningen och många valde namn som innehöll ortnamnet /landskapet ifrån där de kom.
 
Vänligen
Katrin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna