ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sebbas / Lillsebbas  (läst 1834 gånger)

2004-08-01, 10:42
läst 1834 gånger

Yngve Eriksson

Hej. Jag undrar om det finns någon som vet något om min släkt med namnen Mäntymäki,Frost,Kaas.Lillsebbas.Dom flyttade till Sverige på 1940 talet.
 
Mvh:Yngve Eriksson

2004-08-02, 07:32
Svar #1

Utloggad Monica Trennéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 17:48
    • Visa profil
Hej Yngve!  
Har du sökt på genealogia.fi Om inte, gå in på HisKi-kyrkoböcker välj sökprogram för historieböcker. I Österbottens olika församlingar stöter du dessa namn. Lillsebbas hittade jag inte däremot Sebbas.
Mvh Monica

2004-08-02, 23:03
Svar #2

Kerstin Thölix

Hej Yngve!
Du kan också söka på http://www.netikka.net/wasaroots/
MVH Kerstin

2004-08-03, 15:26
Svar #3

Mikael Sund

Hej Yngve!
 
Jag är också ättling till Lillsebbas, ett namn som bärs av drygt 20 personer idag i Sverige och USA. Den första Lillsebbas hette ursprungligen Johannes Karlsson Sebbas, född 1874 i Korsnäs i Österbotten, död 1953. Han bodde senare med sina föräldrar och syskon i grannsocknen Petalax, men när hela familjen utom han emigrerade till USA runt förra sekelskiftet så fick han (enligt vad släkten berättat) ta namnet Lillsebbas. Ändå kallade sig ett av hans barn (Lydia Exenia) för Sebbas innan hon gifte sig.  
 
Johannes Lillsebbas fick i alla fall fyra barn med Emma Mattsdotter Nyholm (1875-1914): Ester Emilia 1905; Lydia Exenia 1907; Frans Wilhelm 1909 (min morfar) samt Sigurd Harald 1911.  
 
Ester Emilia stannade kvar i Finland och gifte sig med Gunnar Sjöros och fick två barn. Lydia Exenia flyttade till Gudmundrå i Medelpad och gifte sig med Hans Harald Granlund. De blev barnlösa. Frans Vilhelm avled i Finland 1953 men hans änka Fanny Alina Sandberg och efter henne även de tre barnen flyttade alla till Sverige. Sigurd Harald flyttade till Eskilstuna i Sörmland där han träffade sin Aina. Även de fick tre barn.
 
Av de ovan namngivna är min mormor Fanny fortfarande i livet. Jag tar inte upp nästa generation av hänsyn till dem, men jag tror att jag idag - eller trodde kanske - känner till alla nu levande ättlingar till Johannes Karlsson Sebbas, senare Lillsebbas. Därför är jag förstås mycket nyfiken på att veta på vilket sätt du släktar.
 
Vad gäller Johannes syskon och föräldrar som alla for till USA så har jag dock ingen alls kontroll, även om jag via Ellis Islands databas kan gissa mig till några av dem. Inte heller vet jag något om hans anfäder. Om någon kan hjälpa mig på traven vore jag mycket tacksam.
 
Varma hälsningar från ett soligt Umeå!

2004-08-03, 20:25
Svar #4

Kerstin Thölix

Hej Mikael!
Jag tycker att du ska prova den här saiten om du vill försöka få reda på dina släktingar i Amerika
 
http://finlander.eget.net/index.php.När jag har sökt mina släktingar från senare delen av 1800-talet och tidigare delen av 1900-talet i Finland så har jag skrivit till församlingarena. Så mitt tips är att du skriver till församlingen i Korsnäs.
MVH Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna