ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schadewitz_  (läst 1403 gånger)

2007-08-22, 14:40
läst 1403 gånger

Götha Blomberg Jokela

Är det någon som kan hjälpa mig i min forskning?
Jag vet att min mmm.hette FREDRIKA MARIA SCHADEWITZ men vad hette hennes föräldrar o. hade hon några syskon? Var hon hemmahörande från
Juva eller någon grannby. Många fler frågor finns
om släkten SCHADEWITz t.ex varifrån kom denna
släkt m.m.
tacksam för alla svar jag kan få.
 
Götha

2007-08-22, 15:14
Svar #1

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Götha!
 
Intressanta frågeställningar Du tar upp! Vet Du när Din mmm är född?
 
Enligt HisKi finns det många Schadewitz i Juva och angränsande socknar. Jag forskar i släkter med namnen Konst/Konsti/Konstar m.fl. Denna forskning har fört mig till just detta område (Sulkava, Rantasalmi och Juva sn) i Savolax. Har stött på namnet Schadewitz på en ingift person i släkten Konsti, nämligen en Anna Schadewitz, f. omkr. 1761 och g.m. Johan Konsti. De var bosatta i Kaihunmäki, Juva sn. omkr. 1795.
 
En fråga som jag ställt mig, är om de släkten som finns i detta område och har utländska (tyska?) namn (finns bl.a. även en släkt Aichmöller), kan ha kommit till området genom det dragonregemente som fanns i Savolax. Finns det några muntliga traditioner i släkten om varifrån den kommer?
 
M v h
Stefan

2007-08-22, 17:18
Svar #2

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Götha,
Nu vet jag ju inte vilken tidsperiod det rör sig kring (när eventuellt din mormorsmor kan vara född), men hittade på HisKi denna födelsenotis i Juva (men kan ju vara alldeles för långt tillbaka): http://www.genealogia.fi/hiski?se
 
Jockas - Juva - döpta
 
Faderns efternamn: SCHADEWITZ => Schadewitsh  
Barnets förnamn: FREDRIKA MARIA
 
Född  Döpt  By  Gård  Far  Mor  Barn
 
16.3.1840  17.5.1840  Wuorenmaa  No 1  inh: Anders Schadevitz  Brita Tarkiain 28  Fredrika Maria
 
Mvh / Berit

2007-08-22, 20:30
Svar #3

Utloggad Götha Blomberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2012-09-14, 15:38
    • Visa profil
Tack Berit.
 
Åter 2 personer till i släktforskning.
Fick bekräftat mmm:rs födelsedata o. vad hennes föräldrar hette.Nu är det bara att leta efter
föräldrarnas födelsedata,
Tack,  Götha.

2007-08-22, 20:43
Svar #4

Utloggad Götha Blomberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2012-09-14, 15:38
    • Visa profil
Tack Stefan.  
 
Ja, släkten Schadewitz verkar vara en stor släkt.
Letade i Hiski (juva) där det finns många med
det efternamnet,nu gäller det bara att fortsätta
leta.  Jag kommer ihåg då min mormor i min  
barndom talade om att hennes mor hade hett Schadewitz förän hon gifte sig med Rouhiainen.
Sådant intresserade inte så mycket en ung flicka.
Nu hade jag gärna velat komma ihåg vad mormor berättade. Mormor föddes i Juva.
 
Götha

2007-08-25, 15:57
Svar #5

Kirsti Ervols

Hej Götha, Stefan och Berit,
ett par artiklar om anfadern till Schadewitz-släkten i Savolax har getts ut på finska i  Genealogiska Samfundets i Finland tidskrift Genos. Den första från år 1968 kan läsas i nätet. Den senare och kortare, av Uolevi Asikainen (Genos 3/2001, s.152) innehåller kompletterande uppgifter huvudsakligen från mantalslängder och armens rullor. Jag citerar:
 
Senast 1637 tjänade Mathias Hardwichsson Schadewitz som ryttare vid Viborg läns eller Karelska kavalleriet, då vid ryttmästare Gerhard Lewens kompani. Han red för Moisio gård i St.Michel sn. (Lewens egen gård). Mathias Schadewitz var furir 1638-41, korpral 1641-59 och kornett 1659-76, då han tog avsked.
 
Mathias Schadewitz levde i Kilpola by, Juva sn. och dog 1692. Hans änka hette Carin Knutsdotter Hoffman. Han hade åtminstone en dotter Elisabet, begr i St.Michel sn. 25.10.1696, g.m. korpral Nils Christersson Intropp, samt sönerna Johan, Svante och Carl, vilka enligt mantalslängden 1673 levde i Kilpola.  
 
I tyska Brandenburg, söder om Berlin, finns det åtminstone en mindre ort som heter Schadewitz.
 
Mvh KE

2007-08-25, 17:58
Svar #6

Utloggad Götha Blomberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2012-09-14, 15:38
    • Visa profil
Tack KIRSTI.
 
Du är ett geni.
Synd  att det bara finns att läsa
på finska.
 
M.v.h. Götha.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna