ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sandholm_  (läst 663 gånger)

2003-01-04, 17:09
läst 663 gånger

Utloggad Britt Lind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2023-12-12, 13:37
    • Visa profil
Isak Sandholm,född 1853i Malax och senare utflyttad till Vasa dog 1886-04-18 i Rio de Janeiro. Jag antar att han var sjöman. Vet någon om det finns skeppslistor med besättningens namn?
Jag skulle så gärna vilja veta vad som hände honom!
Hälsningar Britt Lind

2003-01-04, 22:02
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Britt,
 
Tidskriften ”Sjömansvännen” eller Merimiehen Ystävä, utgiven av Finlands Sjömanskyrka publicerade f.o.m. år 1882 uppgifter över utomlands avlidna sjömän, inskickade av sjömansprästerna. Uppgifterna kan granskas på Genealogiska Samfundets i Finland websida   //www.genealogia.fi,   under ”Förteckningar och register”. Men Isak Sandholm finns inte med där.  
Om Du tänker att han var en sjöman, kan han kanske finnas med i en sjömanshus listor. Vanligen förvaras sjömanshusens arkivmaterial i resp. stadsarkiv. Jag vet inte hur läget är i Vasa; en möjlig förvaringsplats är också Vasa landskapsarkiv. Du kan fråga där: vaasa@narc.fi.
 
Mvh KE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna