ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rydberg_  (läst 1580 gånger)

2009-07-24, 14:17
läst 1580 gånger

Britt Svensson

Hej
Jag söker någon som känner till:
Gustaf Johansson Rydberg f. 1780-01-27 el. 1780-11-27 båda datumen har förekommit och enligt Family Search ska han vara född i Kullaa, Satakunta, men finns inte med i födda i HiSki där.
Två av barnen i första giftet är födda i Fredriksfors,Kullaa.
Gustaf gifte sig andra gången med Anna Joh;dr.Malmqvist 1814-06-24.
Hoppas på hjälp gör vi nu.
MvH Britt

2009-07-25, 22:30
Svar #1

Leif R. Blom

Britt, inte känner jag till Gustav, men jag tittade också i Hiski och trakten kring Björneborg, där jag forskat tidigare. Om uppgifterna stämmer angående Gustavs dödsuppgifter från Lambaluoto, så får jag det till att han skulle vara född i slutet av januari 1779; han skulle ju fylla 56 år om 10 dagar, när han avled den 18 jan. 1835. Men det hjälpte ju inte till att finna honom. Sara Lena var lättare att kartlägga och Anna likaså. Men där kan man också undra över åldern; enligt hennes dödsdatum och dåvarande ålder, skulle hon vara född i slutet av jan. 1782 och fadern stadsfiskaren i Björneborg, Johan Malmqvist gifte sig med hennes mor Lisa först i maj 1784.
Lisa har f.ö. en tragisk händelse bakom sig då hon på Hästö i Ålands skärgård gifter sig med drängen Mats Sundberg den 22 maj 1775, föder sonen Johan den 22 juni, vilken avlider i november och i december avlider även Mats, 25 år gammal. Gustav torde väl ha varit av någon bättre familj, eftersom han så planerat gifter sig med en borgardotter i Björneborg.
Mvh Leif R.

2009-07-26, 08:58
Svar #2

Britt Svensson

Tack Leif
Det är tydligen en svår nöt att knäcka, detta med Gustavs härkomst. Vi har även funderat på om han kanske är född i Sverige. Det finns en historia i släkten om att det skulle vara 3 bröder som vandrade över till Finland. Men ingen vet nu varifrån och när, så vi måste nog hitta andra sökvägar. Har någon tips?
MvH Britt

2009-08-09, 12:15
Svar #3

Britt Svensson

Hej Leif
Vill bara tala om att dina anmärkningar om åldern härovan ledde till att jag fick fram hur det låg till med Annas födelse. Det var inte Lisa som var hennes mor utan  Johan Malmqvists första hustru Anna Mattsdotter också hon från Åland.
Tack,tack
Britt

2009-08-09, 14:25
Svar #4

Leif R. Blom

Så bra Britt, hoppas att det går lika bra att lösa gåtan Gustaf också !
Mvh Leif R.

2010-03-17, 22:02
Svar #5

Britt Svensson

Hej Paul
Det är verkligen snällt om du  vill göra det. Du ska veta att vi har verkligen jagat denne Gustafs och var han är född. Det tycks vara riktigt svårt, i Hiski har jag hittat honom i Ahlainen fram till hans död. Det är bakåt som han är så hemlig.
Stort TACK i förskott allt är av intresse för att få en ledtråd.
Hälsningar Britt

2010-03-18, 17:13
Svar #6

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:20
    • Visa profil
Hejsan Britt ! Min äventyr till biblioteket ledde till följande fynd.  
 
Gustaf Johansson Rydberg är född 27.1.1782  
Sara Lena Rosell född 6.11. 1786
 
barnen
Fredrika Rydberg 10.6 1809 döpt den 11.6. i Fredriksfors.
Gustava Rydberg 22.7. 1807. döpt samma dag i Fredriksfors .
 
Jag kollade opp alla 1782 födda i Kullaa , tyvärr Gustaf är inte född i Kullaa. Tyvärr dåtida böcker uppger ej födelseort,men det kan komma opp senare eftersom böckerna anger födelseplatserna. Vi hoppas på det.
 
FAMILJEN FLYTTAR TILL BJÖRNEBORG 18.. ? TYVÄRR HADe BLÄCKET SPRITT UT SIG MEN DET MÅSTE VARA MELLAN 1810 -1814
jag skall kolla opp det i biblioteket. kanske Hiski berättar någonting.  
 
Gustav Rydberg döptes O Nordblad
Festes
Bokhållare Eric Liljeqvist, Jacob Esaias  ???
Enebom Gustaf , Stina Eriksdotter
Dotter Anna Lena Nyman , dotter Stina Eva Enebom
dotter Brita Lena Alenius.
 
Frerika Rydberg  
Festes
Brukspatron Gustaf Bäckman
Bokf. Johan Abrahan Sock
Byggmästare Anders Applberg
Kåhldreng Gustaf Sandberg
Patronessan Gustafva chysell ???
där fanns även mera folk men fick inte klart av handstilen, mera tid had krävts.
 
Till din kännedom så fann jag en Rydberg Olga Gustav född 6.1. 1846 i Hiittis, Hiittinen.
 
Hoppas detta tillfredställer dig tillsvidare.
I fall min tid ger plats skall jag kolla opp i morgon Björneborg böcker.
 
MVH
 
Paul W. Sivakka
Björneborg
Finland

2010-03-18, 17:22
Svar #7

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:20
    • Visa profil
Hejsan igen Britt ! Till din kännedom så är Gustav skomakare när han kommer till B:borg / Lyttskär och får barn med Sara Lena  
son Johan Gustaf 23.12. 1811.
 
MVH
 
Paul W. Sivakka
Björneborg

2010-03-18, 18:01
Svar #8

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:20
    • Visa profil
Hejsan Britt ! Gustav Rydbergs hustru är född i Björneborg fader Borg. Isaac Rosell, mor Sara Lisa Palmgren.  
 
 
 
 
Mvh  
Paul W. Sivakka
Björneborg

2010-03-18, 18:57
Svar #9

Britt Svensson

Tack Paul för allt jobb du lagt på detta. Sara Lena var Gustavs första hustru. Han gifte om sig med Stadsfiskaren Johan Malmqvists dotter Anna F.1781-12-02 på Kökar. Dom gifte sig 1814 i Ahlainen.
Det är verkligen synd att det inte står i böckerna var han kom ifrån när han dök upp i Kulla ca 1804
En teori som vi har är att han var född i Nakkila för där finns en Gustav f. 1782-01-27 vars far heter Johan Johansson, skomakare. Den Gustav flyttade 1798 till Kulla men min kontakt hittade honom inte förrän 1804-1809 i Kulla. Vet ju inte om det är rätt person och om så är undrar man ju var han varit däremellan och när han tog namnet Rydberg? Många frågor men inga svar ännu.
Tack än en gång
Britt

2010-03-18, 23:29
Svar #10

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:20
    • Visa profil
Hejsan Britt ! Tack för info. Jag förstår att hon var det , första fru, men ja skulle nästan förmoda i detta fall att han skulle vara från Bb trakten , Sara Lena  ( Helena ) har en längre historia i Bb, jag konstaterar också att ifall du  
tar hel Satakunda regionen i Hiski i Sök , och skriver Rydberg i kolumnen kommer fram en mängd Rydberg som jag aldrig hade väntat, största mängden i trakter väster om Bb. Tyvärr tittade jag inte allt så noga men välj först Satakunda på kartan i sök sidan och därefter tar  kaikki = alla kommuner inom Satakunda får du bra bunt av Rydbergs. Jag antar han nästan från trakten.
 
Låt mig höra var du anser.
 
MVH
 
Paul W. Sivakka

2010-03-18, 23:45
Svar #11

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:20
    • Visa profil
Hejsan Britt ! Jag tror vi klarar av det här Herr Gustav Rydberg är vigd i Stadsförsamlingen 28.10. 1806 alltså i Björneborg.  
Jag skall kolla opp det här i Biblioteket.
 
MVH
 
Paul W. Sivakka

2010-03-18, 23:57
Svar #12

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:20
    • Visa profil
Hejsan Britt ! Gustav kommer från Nakkila / Villilä han är son till , Skomakare Jakob Johansson  och Stina Andersdotter.
 
Sonen född 27.1. 1782 Gustav.
 
MVH
 
Paul W. Sivakka

2010-03-19, 12:25
Svar #13

Britt Svensson

Hej Paul!
Är det då faktiskt så att Gustav kommer från Nakkila som vi trodde!? Då är ju bara frågan var namnet Rydberg kommer ifrån och när han tog det? Det kanske vi aldrig får veta för på den tiden tog ju folk ett namn lite hur som helst.
Vi har tittat på alla dessa Rydberg och dom hör ihop dom som fanns i Ahlainen och Bb.Så här ser det ut för min sambo:
Gustav Johans. Rydberg och Anna Johansdr Malmqvist
Carl Gustav Rydberg och Katarina Andersdr
Frans Adler Rydberg och Ida Katarina Jakobdr.Ala-Soini
Kaarle Leonard Rydberg och Hilda Maria f. Holmberg
Karl Adler Rydberg och Sigrid f. Palmu
Olavi Adler Rydberg
 
Tack vare dig kan vi då kanske lägga till ett led bakåt nu då. Det var väldigt snällt att du tar dig tid med detta. Har du kanske också anor i Rogelsläkten? Det är många i min sambos släkt, men Rydberg, han är ju bara ingift.
Hälsningar
Britt och Olavi

2010-03-19, 17:39
Svar #14

Britt Svensson

Hej igen Paul!
Tror att jag hittade var han tog namnet Rydberg. I Kullaa, Fredriksfors 1804-1809 sid.1 ser jag att han heter Gustav Johansson Rydberg och då är han gift med Sara Lena Rosell, så då var det löst i allafall.
MvH Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna