ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ruuth_  (läst 1821 gånger)

2009-11-07, 15:01
läst 1821 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Har sett att det i innehållsförteckningen till Bergholms Sukukirja finns en oadlig släkt Ruuth, men har tyvärr inte tillgång till publikationen. Vem anges som stamfader för denna släkt? Kan ngn hjälpa mig?
 
I min forskning har jag en släkt Ruuth i Finland, som sannolikt härstammar från Östergötland i slutet av 1400-talet (Se släkten Ruuth under medeltida släkter).

2009-11-08, 09:25
Svar #1

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Boken är tryckt 1903 och mycket nytt har säkerligen tillkommit. Finns säkerligen på GF Stockholm. Tips 1: Maila dem och be om hjälp.
 
Ättlingen J W Ruuth har gjort den släktutredning som ligger till grund för Bergholm, av senare datum och säkerligen bästa informationen. Tips 2: Anmäl dig om användare Genealogiska Samfundet Hfors och lägg en fråga i Sukuforum/Släktforum. www.genealogia.fi /På svenska.
I Sukuforum kan du ju också titta på gamla frågor, men mycket av diskussionen förs på finska.
 
Tips 3: Googla, artiklar ur Genos finns på nätet.
 
Lycka till!

2009-11-08, 13:41
Svar #2

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Ritva,
 
I princip har du indirekt givit mig svaret på min fråga. Om det är ättlingen J. W Ruuth som gjort utredningen, så rör det sig om den adliga ätten Ruuth i Finland, härstammande från Jöns Jute, som adlades 1559, nr 125, och det är inte den släkt jag söker! Jag trodde inte Bergholm innehöll adliga släkter?  
 
Stamfadern till den släkt Ruuth jag söker, var en Matts Larsson, som  under Ryska krigets tid, troligen i slutet av 1400-talet, kom såsom ryttare till Tavastland, där han gifte sig till Luhtiala (nu Kataisto) i Vånå. Den förste i släkten som kallade sig Ruuth, var hans sonson Proviantmästaren Per Olofsson till Voipaala, född ca 1575.
 
Tackar för länken - den kan jag ha nytta av då jag forskar primärt på medeltida finska frälsesläkter. Genos är jag väl bekant med.

2009-11-10, 14:51
Svar #3

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 20:44
    • Visa profil
Hej Leif
Var i dag på Genealogiska samfundets bibkiotek i ett annat ärende och tog 3 sidor kopior ur Bergholms bok (Axel Bergholm, Sukukirja: Suomen aatelittomia sukuja, vol II; facsimile 1984). Här bifogas stamtavlan; anfader är den Matts Larsson du nämner, hans son var Anders Mattsson, sonson Olof Andersson, vars son den överst i tabellen stående Per Olofsson Ruuth var. Ska jag mejla samtliga sidor direkt till dej? De är på finska!
 
MVH Michael

2009-11-10, 15:24
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Michael, uppskattar verkligen din hjälp!
Ja tack, skicka till leiftennare@telia.se. Det finns ju finsk/svenska ordböcker på nätet....
Hälsningar  
Leif

2009-11-10, 17:04
Svar #5

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 20:44
    • Visa profil
Leif, har försökt mejla till ovanstående, men Telia har 2 ggr returnerat mejlet och påstår att adressen inte existerar.  
Michael

2009-11-10, 17:10
Svar #6

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Ber om ursäkt! Skall vara .com!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna