ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jan Persson Dahlström Duf f. 1804 i Falun  (läst 613 gånger)

2002-03-09, 09:44
läst 613 gånger

Utloggad Elsy Hammarlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Söker uppgifter om min mormors morfar Jan Persson Dahlstöm Duf f. 1804 i Falun.Han kom från Björnmossen till Övertänger som landbonde på Duf-hemmanet 1842-43.Flyttar därifrån till Svartnäs 1852 (L.Björnmossen).
Gift 1832 med Margareta Olsdotter f. 1811 i L. Björnmossen.
Söker förfäder till honom.TACK på förhand!/Elsy

2003-09-26, 23:29
Svar #1

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Peter Dahlström i M?nchen, Tyskland, har länge sökt sin förfader Olof Dahlström, född ca 1720 i Falun, okänt i vilken av Faluns församlingar. Olof flyttade via Danzig till Konitz i Västpreussen (nuvarande Chojnice i Polen; beläget SO om Danzig). I Konitz gifte Olof sig 1743 med Maria Elisabeth Nord. Glasmästare till yrket blev han 1743 borgare i Konitz.  
 
Skulle det kunna finnas ett samband med Jan Persson Dahlström Duf? Finns någon uppgift om hur och när namnet Dahlström skapas?
 
Hälsningar, Ingemar Goliath, aktiv i Föreningen G-gruppen; http://www.g-gruppen.net

2003-09-28, 14:08
Svar #2

Utloggad Elsy Hammarlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för att du uppmärksammat min efterlysnig.Har ingen aning om Olof Dahlström kan ha något gemensamt med min Jan.Möjligheten finns ju.
Har gjort en sökning i Dispyt och där finns namnet Dahlström bl.a. i Mora,Norrbärke,Stora Skedvi,Hedemora,Garpenberg ,Älvdalen och Lima men i Falun kan det visst vara svårare att hitta någon.Vi får väl leta vidare.//Elsy

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna