ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Patia(inen) / Patja / Patian  (läst 2819 gånger)

2005-10-31, 22:24
läst 2819 gånger

Kicki Wahlström

Hej!
 
Har i vigselboken i Hassela stött på följande vigsel som ska ha skett 1718-01-01 i Begsjö socken av Regementespastorn Gabriel Roth: Anders Patiainen soldat av Savolax infanteri och Herr Capitain Trulls compani?? vigd i januari med pigan från Wrångtjärn Kerstin Persdotter.....
 
Denna Anders ska enligt hustru Kerstins dödbok 1762-07-28 i Bergsjö ha efternamnet Michelsson Patiainen. Hustru Kerstin ska ha följt sin make till Finland och återkommit tillsammans med honom och dess barn till Bergsjö socken (eller Hassela först)efter makens avsked från det militära. 1751 ska hon ha blivit änka men jag har inte hittat Anders död i vare sig Hassela eller Bergsjö.
 
Är nu nyfiken på denna Anders, känner någon till dem. T.ex. Var i Finland bodde de och varifrån kommer Anders? Är namnet Patiainen soldatnamn eller släktnamn? Paret ska enligt dödboken ha fått 2 söner och 2 döttrar men bara 1 son och 1 dotter lever när hustru Kerstin dör. Äldsta sonen Anders Andersson Buller är född 1718-11-25 i Hassela, alltså innan de flyttade till Finland. Jag har även en dotter Margareta men inget födelseår eller ort. Troligen född i Finland. De 2 återstående är nog både födda och döda i Finland, men vart.
 
Tacksam för hjälp. Är helt okunnig om finsk forskning.
 
MVH  Kicki

2005-11-01, 09:48
Svar #1

thomas

Hej,
 
I Finlands genealogiska samfunds s.k. Hiski-databas finns en födsel som kan ge en ledtråd:
 
Pieksämäki landsförsamling  
Åren 1718 - 1751  
 
Född: 12.10.1724  
Döpt: 16.10.1724
By: Pyhitty
Far:  sold. Anders Patia
Mor: Kirstin Pehrsdr
Barn: Walborg
 
Soldat Anders Patia finns även som dopvittne
16.2.1724 vid dopet av:
Joachim Ainolainen och Magdalena Putkonens dotter Brita Ort: Pyhityllä (Riipilänkylä)
Dopvittnen: Soldat Anders Patia, Kirstin Zele, Brita Michelsdotter Ainolatar.
 
Denna Kirstin Zele finns även som dopvittne
vid 2 andra dop åren 1729 och 1732.  
Föräldrar: Samuel Riippinen och Beatha Janhonen
 
Källa: http://www.jasky.net/vehmaskylapmlk/Sjak1674-1899.html
 
Efternamnet Patiainen känner jag överhuvudtaget inte till, däremot soldatnamn som Patia och Patalas i Savolax.
 
mvh
Thomas Pörtfors

2005-11-01, 10:16
Svar #2

thomas

Hittade även en till födsel
 
Född: 22.11.1728  
Döpt: 12.12.1728        
Far: Solld. Anders Patja  
Mor: Kirst. Utriain  
Barn: Peter
 
OBS moderns efternamn

2005-11-01, 11:37
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Lägg till märke också skrivformerna Patja och Patjas.

2005-11-01, 15:57
Svar #4

Kicki Wahlström

Tack ska ni ha båda två.  
Intressanta uppgifter, när det gäller den andra födelseannonsen kan det ju vara samma par Anders hustru Kerstin är född 1696-08-?? i Hassela av fadern Per Hindricsson och modern Gertrud Ersdotter. Hassela var ju en av orterna dit svedjefinnarna kom, så kanske hon härstammar från dem och hennes fars finska släktnamn var Utrian. Duger ju i alla fall att kontrollera. Kanske därför hon gifte sig med en finsk medborgare, hon kanske redan var finskspråkig hemmifrån.
 
Och så förlåt en okunnig men måste fråga om dessa finska efternamn, förkortades namnen så att Patiainen, Patja och Patjas är samma sak eller kan ett av dem vara släktnamn och ett soldatnamn.
 
MVH Kicki

2005-11-01, 17:28
Svar #5

Kirsti Ervola

Hej Kicki,
 
släktnamnet Patia, Patja, l. Patiainen härstammar från Karelen, äldsta (från 1500-talet) dokumenterade uppgifter är från Jääski och Impilahti socknar. Senare träffas namnet t.ex. i Muolaa, Sakkola och Sortavala.(källa: Pirjo Mikkonen - Sirkka Paikkala: Sukunimet / Släktnamn, 2000). Namnet är alltså inte ett soldatnamn, men skrivsättet har varierat med olika myndigheters försök att skriva finska namn på svenskt vis. - Nuförtiden finns det ca. 150 personer i Finland med släktnamnet Patja.  
 
Du kunde kanske finna hemorten av Anders Michelsson Patianen i  militära rullor f.o.m. 1710, då regementet uppsattes på nytt, efter att det hade hamnat i ryskt fångenskap med Rigas fall. Det handlar inte om en särskilt stor folkmängd;  när Savolax och Nyslotts läns infanteriregemente mönstrade i Vallentuna, Sverige i Oktober 1716, var det knappt 300 man starkt.  
 
En anna källa kunde vara husförhörslängden (eller kommunionsboken, såsom den kallas i Finland) av Piksämäki landsförsamling. Med god tur finns Anders' födelseort och -år nedtecknad i längden. Rullmikrofilmer av finska kyrkböcker kan lånas till svenska arkiv och bibliotek från Riksarkivet i Helsingfors.  De äldsta bevarade komunionsböckerna från 1720-talet finns på rulle nr TK 1411.  
 
Om släktforskning i Finland, se Släktforska i Finland på Genealogiska Samfundets i Finland svenskspråkiga nätsida. Lycka till!
 
Mvh KE

2005-11-01, 17:45
Svar #6

thomas

Jag minns att jag läst om att Savolax Infanteriregementet flyttades till Sverige (Gävleborg) 1720 varifrån man gjorde ett antal räder till Finland.  
 
Finns några husförhörslängder på samma länk http://www.jasky.net/vehmaskylapmlk/Vkirkonk.html
Där kunde jag inte hitta soldat Patia.  
 
Kanske någon med kunskap om Savolax Regementet hittar soldaten i rullorna?
 
//Thomas

2005-11-01, 18:23
Svar #7

Kirsti Ervola

Hej Thomas, längderna på nätsidan Du gav länken till omfattar kyrkböcker endast för byn Vehmaskylä i Pieksämäki lfs. Enligt HisKi bodde Anders och Kirstin i byn Pyhitty; därför finns de inte med i Vehmaskylä kommunionsbok. Mvh KE

2005-11-01, 20:18
Svar #8

Kicki Wahlström

Hej igen!
 
Tack än en gång och jag håller på Tomas fråga om det finns någon som känner till Savolax regemente?  
 
Jag ska givetvis beställa kommunionsboken jag fick tips om ovan, och jag hoppas den inte står på finska. Men det är klart namn och datum förstår man ju ändå.
 
Men det vore kul att få lite mer information om regementet och kanske någon som kan hitta soldat Anders.  
 
MVH Kicki

2005-11-01, 20:45
Svar #9

thomas

Kirsti, Jag antog att det var hemmanet nedan (som
fanns med i längden). Det var ju där Anders Patia
stod fadder. Kollade inte tillräckligt noga, Pieksamäki är rätt obekant för mig.
 
PYHITTY 5  ( RIIPILÄ JA MIKKOLA )  
1721-1725  TK 1411  
Jochin Ainolainen  ja vaimo Magd. Putkotar  
Poika Michel  
Tytär Lisa  10  
Tytär Carin  8  
Poika Johan  4, -1723  
Tytär Beata  
Veli Samuel  
Kirstin Zele  
Tytär Beata  
Poika Adam   10?  
Poika Bertil  8  
Poika Johan   6,  -15.1.1723  
Brita Ainolatar  
Torppari Michel Ainolainen  ja vaimo Beata Pallotar?  
Poika Hindric, sotilas  
Poika Michel  14  
Tytär Margeta  
Tytär Kirstin  15  
Michel Bertilsson  
 
 
/Thomas

2005-11-01, 21:16
Svar #10

Maria Elisabeth Larsdotter

hej!
 
Att titta i Vehmas böcker är inte helt fel eftersom där finns faktiskt många människor från Pyhitty och från övriga Pieksämäki.
Jag har kollat husförhörslängderna 1721-1724 (finns renskrivna!) och där finns ingen passande Anders, inte ens om  man kollar alla tänkbara möjliga felskrivningar.  De allra sista sidorna är inte renskrivna av någon anledning och avser Uttriala, men jag har kollar genom dessa sidor utan napp.  
Husförhörslängderna saknas helt mellan 1725-1734.  Så jag tror inte att det finns så mycket hjälp att hitta där.  Familjen Ainolainen finns i Pyhitty.
 
En tanke som slog mig var namnet Vatia som kanske kan läsas fel som Patia.  En Anna Vatjalainen finns, hennes pappa Anders Lantinen (i dödboken Landiain 64 år) var tiggare och dog 1721. (måste vara en felskrivning) Inga Vatia heller i Pieksämäki böcker, men det fanns många Vatia i närheten t.ex. Laukaa socken.
En ytterligare namnvariant som skulle kunna vara möjlig är Padia

2005-11-02, 08:37
Svar #11

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Padia kan vara en ytterligare namnvariant av Patia/Patja, men tväremot inte Vatia, som är ett annat namn. Vatjalainen å sin sida betyder votisk.

2005-11-02, 10:35
Svar #12

Rune Forsgren

Kaptenen bör vara Abraham Falck, denne var chef för Pieksämäki kompani den här tiden. I Bergsjö är hans namn tydligare i samband med att soldaten Hans Hapalain i hans kompani gifter sig.

2005-11-02, 12:52
Svar #13

Kicki Wahlström

Hej igen!
 
Och tusen tack för alla hjälpsamma svar. Med anledning av ovanstående från Rune sätter jag in deras vigselnotis från Hassela. Det står inte Kapten Abraham Falck utan nog tycker jag d et ser ut som Trulls. Har jag rätt och finns det någon som känner till regementet.
Kan man beställa film från Finska regementen till Sverige? Det går kanske att hitta något där.
 

 
MVH  Kicki

2005-11-02, 18:38
Svar #14

Rune Forsgren

Capit. Fulks Companie skulle man kanske kunna få det till? Eller Tulks. Men ungefär samma tid (3 adv 1717) i Bergsjö är det inget tvivel om att det står Falk.  
Förbandet fanns 1721 i Attmar, där just kapten Abraham Falck gifter sig med änkan Margareta Plantin. Enligt notis i Genos 1953 dog han 1735, enligt herdaminnet dog hon 1736.  
De flesta finska förbanden låg delar av stora ofreden längs Norrlandskusten. Många upprättade mönsterrullor, men någon från Savolaxarna förefaller inte finnas bevarad. Mönsterrullorna för många andra förband finns annars på mikrokort genom Svar.

2005-11-02, 20:24
Svar #15

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Det ser närmast ut som Fulks. Å andra sidan har många ord (Patiainen, såldat, af, Savolaxiska)'öppna' bokstäver a. Inte heller har vokalen i namnet F-lks en klar u-sväng i luften som i ordet Januario, så kanske kunde man läsa Falks.

2005-11-02, 21:01
Svar #16

Maria Elisabeth Larsdotter

Hej!
 
om vi jämför a bokstaven i Patiainen så går det att läsa till Falks tycker jag med. Men vad står det Kirstin Perdotterpå tredje raden nerifrån? Det är vanligt med det öppna a:t!

2005-11-02, 21:26
Svar #17

Kirsti Ervola

Hej,
SVAR har Savolax och Nyslotts läns infanteriregemetes generalmönsterrullor åtminstone för åren 1712, 1716 och 1719 med arkivnummer K05559, antal kort: 8.
Såsom Rune påpekade, var Abraham Falck en av regementets kompanichefer (en kapten med namnet Trull eller Fulk har det veterligen inte funnits).
Efter reträtten från Finland under senhösten 1714 log de finska truppförbanden i Västerbotten, med huvudkvarteret i Kalix. På våren 1716 flyttades trupperna söderut till Ångermanland och vidare till Roslagen och Stockholmstrakten. Vid mönstringen i Vallentuna 1716 var det decimerade Savolax-regementet sammansatt av endast fyra kompanier (Liv-, Överstelöjtnants-, Majors- och Fieandts kompanier). Regemnetet deltog i Armfelts katastrofala fälttåg till Trondheim under hösten/vintern 1718, hur många kom levandes tillbaka från fjällen är mig obekant. När de finska förbanden hemförlovades efter fredsslutet 1721, sattes regementet åter upp till dess ordinarie styrka av åtta kompanier.
 
Mvh KE

2005-11-02, 22:05
Svar #18

Rune Forsgren

Kirsti,
se där. Det hade jag missat att det fanns dessa mönsterrullor. Bra att du kom med korrigering.

2005-11-02, 22:20
Svar #19

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hejsan!
Jag har i mina anor en man vid namn Anders Patian gift med Kerstin Persdotter. De hade en son vid namn Per f.1726, men som tar sig namnet Bergström och som kom att bli kyrkvärd/kyrkväktare i Regnsjö (X).  
 
Anders har länge varit ett stort frågetecken
för mig, men nu verkar det som om det kanske är samma person som nämnts här i diskussionen.  
Min Anders Patian skall vara född i Savolax.  
 
Under Stora ofreden 1719 fick fattiga flyktingar från Finland hjälp av Prästerskapets hjälpaktion i Stockholm. Där finns bl.andra flyktingar en man nämnd som Anders Jörensson Patane.
 
Kan det vara samme man?
MVH Annika

2005-11-02, 22:34
Svar #20

Kirsti Ervola

Hej Rune och Kicki,
en snabb korrigering! Det rätta arkivnumret är K05501 (K05559 är Finska lantdragoner, jag förirrade mig tll fel rad i katalogen. . .) Mvh KE

2005-11-02, 22:59
Svar #21

Kirsti Ervola

Hej Annika,
det ser verkligen ut att vara samma Anders Patia(inen), hos Dig och Kicki. Anders och Kerstin får ett son Peter 22.11.1728 i Pieksämäki lfs, kanske just Din Per (Bergström).
A.P. var en soldat i aktiv tjänst vid en ordinarie regemente, inte en flykting. Och av Kickis första inlägg ser Du, att han hette Anders Michelsson.
Mvh KE

2005-11-02, 23:54
Svar #22

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hej Kirsti!
Du har säkert rätt. I mitt sökande efter Anders Patian hittade jag en adress:
 
http://www.genealogia.fi/hakem/flykting/flykting1.htm
 
Där hittade jag en Anders Patane som nr 5815.
Eftersom namnen var ganska lika och sonen Per ibland står som född i Stockholm i hfhl antog jag att det kunde vara samma person, men det är lätt att komma fel.
 
MVH
Annika

2005-11-03, 09:11
Svar #23

Kicki Wahlström

Hej igen!
 
Och återigen tusen tack allihopa! Jag ska åka raka vägen in till arkivet idag och beställa militärrullorna ovan från arkivet.
 
Annika, vad mer har du om din ana Anders Patane med son Per och hustru Kerstin, vore intressant att  veta vi kanske kunde hjälpa varnadra. Du skriver att han ska vara född i Savolax, vart har du sett det. Jag har bara hittat honom i ovanstående vigselnotis och i hustru Kerstins dödsnotis, där namnet Michelsson nämns. Han står även nämnd när en dotter Margareta får ett oäkta barn 1751-09-24 i Bergsjö, dottern Kristin, då som avlidne finske soldaten....
 
Om du är intreserd står följande att läsa i hustru Kerstins dödbok 1762-07-28:
Ur dödboken: Soldatänka ifrån Skärmstad född i Hassela och Wångtjärn år 1696 i aug. af för detta husmansfolket ibid Peder Hindriksson och hustru Gertrud Eriksdotter. År 1718 d.1 jan. gift med Soldaten vd Savolax Regemente Anders Michelsson Patiainen, med hvilken hon följde till Finland. Sedan mannen där fått avsked återkommo de till Hassela. år 1751 blev hon änka, då hon således varit gift i 33 år och ägt 2 söner och 2 döttrar af hvilka 1 son och 1 dotter lefva. lefvat 10 år hos barnen här i sochnen och på slutet intet allmosor tagit. Blev sängliggande  sistlidne juhl af åtskilliga krämpor och död d. 28 juli, 66 år gammal. Begrofs d.1 aug.
 
Du får gärna maila mig om du vill annars kan du ju skriva här. Jag har lite till angående hustru Kerstins härkomst om du vill ha.
 
MVH  Kicki

2005-11-03, 11:34
Svar #24

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hej Kicki.
 
Tack så jättemycket för alla upplysningar om Anders och Kerstin.  
För några år sedan besökte jag Regnsjö där min släkt på fars sida kommer ifrån. Jag fick då kontakt med en man som kunde socknen på sina fem fingrar och han ritade upp en släktkarta för mig under en eftermiddag jag besökte honom.  
 
Han berättade att den äldste på en gren som han visste om var Per Bergström och att hans far hette Anders Patian och kom från Savolax.  
 
Jag har sedan försökt att verifiera alla data  
jag fick och fram till Per Bergström stämmer  
det väldigt väl. Per är förmodligen samma som Pether i dina anteckningar. Per finns i byn Polsberg Regnsjö(X)1762-65.
 
Per gifte sig 1751-05-09 med båtsmansdottern Brita Jönsdotter f. 1722-11-10 från Idenor (X). Hon avled 1782-04-16 av bröstfeber  (TBC?).
 
De hade 8 barn 2 pojkar och 6 flickor. De fick troligen tvillingar 2 gånger 1757 och 1765.  
Jag har dottern Brita f.1754 som min ana.
 
I Dödsboken för Regnsjö(X) står Per noterad som död 1802-05-22 i lungsot.  
 
Som sagt jag fastnade vid Anders Patian och kom inte längre. Jag vill väldigt gärna ha fler upplysningar om Kerstin.  
Anders var min ff ff mm ff.  
 
Jag har tyvärr lite dåligt med tid just nu att  
ta fram de data jag har. Maila till mig om det  
Du vill ha reda på, så skall jag försöka svara  
så fort jag kan.  
 
MVH
Annika

2005-11-03, 12:28
Svar #25

Kicki Wahlström

Hej Annika!
 
Jag mailar dig senare men först en liten rättning till det jag skrev ovan ur dödboken i Bergsjö. Där står hustru Kerstins mor som Gertrud Ericcsdotter men i Hassela när de föds barn mellan maken Per och henne och i Maken Pers dödsbok står ett annat efternamn, kan inte helt tyda men det ser ut som Knutsdotter. Detta ska väl egentligen stå under Hassela men eftersom uppgifterna står här ovan skriver jag det här.
 
Och så har jag tittat i din Per Bergströms dödbok, där står hans föräldrar mycket riktigt som soldat Anders Patian och hustru Stina Persdotter och att Per är född i Finland, så nog är det  samman släkt alltid. Men du skriver att Anders ska vara född i Savolax, om det är ur dödboken du sett det så tolkar jag det som att det menas att Per är född där, jag citerar: Kyrkovaktaren Per Bergström från Höjen, född år 1726 i Finland fader soldat Anders Patiain och moder hustru Stina Persdotter i Savolax....
 
Har jag fel eller? Per/Peters födelse är ju funnen ovan i Pieksämäki landsförsamling. Ligger det nära Savolax?

2005-11-03, 13:20
Svar #26

thomas

Hej,
 
Staden Pieksämäki ligger i Landskapet Savolax
väster om Jyväskylä och norr om St. Michel.
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pieks%C3%A4m%C3%A4ki
 
/Thomas

2005-11-03, 13:22
Svar #27

thomas

Ett litet fel:
Skall vara Öster om Jyväslylä
 
Thomas, Ange för- och efternamn i rutan för Användarnamn i fortsättningen, tack. Mvh Yvonne Carlsson, Anbytarvärd

2005-11-03, 13:57
Svar #28

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hejsan Thomas Kicki m.fl  
Så roligt det är att så många som är engagerade i Anders och Kerstin.
Att det äntligen lossnat för mig efter minst 10 år av sökande (inte på heltid naturligtvis men då och då).  
Svar på frågan om Savolax har vi nu fått av Dig Thomas 1000 tack.  
 
Ja så blir det fler, åter fler frågor,föräldrar syskon m.m. men det är ju det som är så roligt med släktforskning.
Trevlig helg på er!
MVH
Annika

2005-11-03, 17:31
Svar #29

Rune Forsgren

Idag har jag tydligen bättre syn och hittar, förutom K05501 även K05502 (åren 1720 och 21). Men därefter verkar det vara dåligt med rullor.
Sonen Anders Andersson Bulller gifte sig 1742, så åtminstone han var tillbaka då. Hos honom finns senare systrarna noterade och 1752 modern (fast det står svärmoder i hfl).

2006-09-12, 17:13
Svar #30

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Soldat Patiainen Savolax infanteri...
Hejsan!
Nu har det gått snart ett år sedan mitt senaste inlägg och under den tiden har jag haft ett datorhaveri.  
Tur i oturen hade jag backup på släktforskningen, men alla mail med adresser försvann.  
Har någon sedan dess hittat uppgifter om Anders Patians födelsedata och ort eller om hans föräldrar?  
MVH
Annika

2009-06-20, 14:15
Svar #31

Utloggad Krister Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-06-20, 14:15
    • Visa profil
hej alla
så som jag har letat efter min anfader Anders Patian (i rakt nedstegande led)  
och äntligen hittar jag massor tack vare er.
jag har hållit upp med släktforskning i 10-15 år men har åter börjat på ålderns höst.  
det vore trevligt om vi kunde höras vidare och utbyta mer info.
jag har mycket anfäder i regnsjö socken och söderala.
Mvh Krister Larsson i Hallsberg

2009-10-13, 16:53
Svar #32

Utloggad Rolf Svärd

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-04-26, 08:45
    • Visa profil
Hej Kicki, Annika och Krister,
Jag är också intresserad av soldat Anders Mickelson Patiainen. Via sonen, soldat nr 48 3;e komp i Helsinge Regemente Anders Andersson Buller och via red Erik Wickboms soldatforskning över helsingesoldater har jag noterat att Anders Mickelson Patiainen beskrivs som finsk flykting från Österbotten, född 1690 och gift med Kerstin Persdotter från Hassela. I skrivande stund har jag inte tillgång till mina källanteckningar så det här är taget ur minnet.
 
Tackar så mycket det intressanta meningsutbytet rörande soldat Patiainen, jag ska gå vidare på de uppslag som redovisas ovan och se vad jag kan få fram ytterligare.  
Mvh
Rolf Svärd

2011-09-11, 17:40
Svar #33

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon kommit fram till något mer om min anfader Anders Mickelsson Patiainen
än det som står ovan. Kanske hans förfäder har hittats eller något annat intressant.
Hans barnbarn Eric Buller (f.1761)tog sig från Hassela till Medelpad och började arbeta som  
Smed. Det tog mig lång tid att hitta hans ursprung och upptäcka att jag hade finskt påbrå
och att bakom smeden fanns det soldater.
 
Jag har dock inte forskat vidare i Finland ännu. Men är ju väldigt nyfiken på vad som döljer sig där.....
 
MVH Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna