ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ollikainen  (läst 1409 gånger)

2002-10-13, 16:39
läst 1409 gånger

Utloggad Eva Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 13:40
    • Visa profil
Hej!
Söker info. om Risto Ollikainen född 5/6-1878 i Soini, Windala socken Österbotten. Han kom till Sverige i slutet av 1800-talet eller i början av 1900-talet. Han gifte sig i Malmberget, Sverige med Albertina Ollikainen f. Andersson och de fick sju barn.
Söker nu efter hans föräldrar och andra släktingar i Finland. Har skrivit till Pastorsexp. i Soni men ej fått något svar.  
Mvh  Eva

2003-01-07, 21:53
Svar #1

christer westergård

Hej Eva
Den Risto Ollikainen du efterlyser torde vara
Kristian (Risto finsk variant)Ollikainen född 5.6.1878 i Soini.Hans mor hette Maria Vilhelmina Eriksdotter Ollikainen fr.Soini född10.1.1851.d 19.2.1905 Fadern okänd.Maria Vilhelmina gifte sig 11.8.1882 med Heikki Heikinpoika Vähäkyttä (Lillskytt)från Soini, de fick 4 barn i detta äktenskap.Dessa uppgifter är hämtadeur släktboken Filip Kejsars släkt II vilken handlar om släkten Kejsar med förgreningariFinland Sverige USA. Anledningen till att jag visste dethär är att min fru hör till släkten Ollikainen i Soini och jag därför nyligen läste Kejsars släktbok.Hoppas de här uppgifterna hjälper dig en bit på väg.
 
                           Mvh Christer Westergård
                             Korsholm,Finland

2003-01-09, 17:53
Svar #2

Utloggad Eva Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 13:40
    • Visa profil
Hej!!
Ett varmt tack Christer, för ett trevligt svar. Det måste vara rätt person som du har hittat för Risto Ollikainens fader var okänd,han hette troligtvis Roos. Nu har jag någonting att gå efter i mina fortsatta efterforskningar, jag kommer även att beställa boken du nämner.
 
Mvh
Eva Nilsson

2012-02-01, 20:10
Svar #3

Ann-Marie Lindbergh

söker all info jag kan få om släkten Ollikainen, Phål född 1813 gm Eva Stina Mariin, deras son Matts född 1852,gm Brita Kristina Laukkanen, och Matts son Paavo född 1874. alla födda i Kiuruvesi. Paavo deltog tydligen i Finska inbördeskriget, finns möjlighet att få nån info om det?

2012-02-01, 22:05
Svar #4

Utloggad Inga Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 619
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:08
    • Visa profil
Pröva denna websida om du inte redan gjort det, där kan du finna de barn som Phål och Eva Stina fick i Kiuruvesi
 
http://hiski.genealogia.fi/historia/indexr.htm

2012-02-02, 11:18
Svar #5

Ann-Marie Lindbergh

Inger, ja jag har hittat 6 barn till dem, och har även sett att Phål föddes 1819 ( inte 1813 som jag skrev tidigare)Phål dog 1868 och Eva Kristina (Stina) gifte om sig några år senare. Men jag hittar inte Phål och Eva Stinas vigsel, och undra därför varifrån hon (dom) kommer.  det märkliga är att barnen inte finns med i husförhören, däremot finns de ju i föd boken

2012-02-02, 14:04
Svar #6

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 20:15
    • Visa profil
Orsaken att du inte hittar barnen är att det i Kiuruvesi (som i många andra församlingar i Östra Finland) fördes en skild barnbok, på finska Lastenkirja. Jag har inte nu tid att söka den aktuella sidan, barnboken är i allmänhet i samma ordning som hfl (rippikirja) så om du vet ar familjen står i hfl kan du hitta rätt sida i barnboken. Barnboken för Kiuruvesi har digitaliserats av Riksarkivet: http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=105262  
 
MVH Michael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna