ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nygård, Kvevlax i Finland  (läst 1856 gånger)

2014-10-21, 14:06
läst 1856 gånger

Utloggad Frida Björnler

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-06-17, 15:52
    • Visa profil
Vet du vad som hände min morfars farfar? Han hette Edvard Johan Eriksson Nygård, föddes 1869 i Kvevlax i Finland. Där gifte han sig och fick två barn. Sedan åkte han till Amerika, vad familjen vet. Troligtvis till Alska ca 1902. Jag har inte kunnat hitta något som stödjer detta. Inte heller hur det gick i Amerika eller om hur och när han dog. Det går ett rykte i släkten att han skulle ha rånats, mördats och dött i Amerika ca 1954. Men det finns ingenting som stödjer detta. Min egen teori är att han utvandrade, gifte om sig och fick barn i Amerika och aldrig återvände. Vem kan hjälpa mig att hitta svar??
 
Behövs det uppgifter om fru, barn eller andra släktingar så har jag det, hör gärna av dej.

2014-10-22, 11:32
Svar #1

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
En Edvard Nygård, f 1869, finns i passregistret. I passagerarlistorna finns ett antal Edvard N, varav en avreste 1903
 
Migrationsinstitutet Finland.  Enkel sökning gratis, utökad sökning 20?,  
Sökning på engelska: Användarnamn 'guest', password 'genealogy'

2014-10-22, 15:17
Svar #2

Utloggad Frida Björnler

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-06-17, 15:52
    • Visa profil
Helt fantastiskt att det går att hitta! Hur kan jag kunna s dessa listor? Vill gärna se att det är han, verkligen och vart han var på väg. Hur kommer jag vidare?

2014-10-22, 17:16
Svar #3

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Sorry, glömde tydligen att lägga in länken.  Länken nedan ska vara på svenska. Man håller på att göra om hemsidan, men en hänvisning till sökfunktionen finns. Som framgår kan man göra en enkel sökning gratis, sedan finns instruktioner om hur man gör för att få fram fler uppgifter.
 
Obs det finns flera med samma namn.....
 
Lycka till!
 
http://www.migrationinstitute.fi/sv/genealogi/emigrantregister/

2014-10-23, 00:57
Svar #4

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Frida,
 
Vet man säkert att han kallade sig Nygård (i amerikansk version)? Det finns en Edward J Erickson född 1870 i Finland och bosatt i Alaska som immigrerat 1902 enligt flera census. Eftersom uppgiften utgår från ålder vid censustillfället, som brukar vara i början av året, så kan födelseåret lika gärna vara 1869. Denne man är inneboende fast han är gift (1910). Från 1920 uppges han vara änkling. Du vet ju när hustrun dog och om det kan stämma. Från FamilySearch census 1910, 1920, 1930 och 1940.

2014-10-27, 20:25
Svar #5

Utloggad Frida Björnler

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-06-17, 15:52
    • Visa profil
Maud: Tack för informationen. Jättesnällt att du vill hjälpa till med detta! Vart kan jag hitta dessa papper? Finns det något sätt att se om han gifte om sig i USA? Han kan ha kallat sig Eriksson eftersom det var hans namn, han pappa hette Erik = Eriksson. Jag tror verkligen på det du skriver här och ska kolla upp detta närmare, om jag kan hitta rätt.

2014-10-27, 20:26
Svar #6

Utloggad Frida Björnler

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-06-17, 15:52
    • Visa profil
upptäckte länkarna...ursäkta

2014-11-02, 18:29
Svar #7

Utloggad Frida Björnler

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-06-17, 15:52
    • Visa profil
Letar febrilt efter papper på vad som hände med honom efter 1940, en det känns som en stor och svår uppgift. Försöker hitta bevis i gamla tidningar och hos polisen i Alaska om han blev rånad och mördad men hittar inget. Inget bevis på att han är död heller. Kan någon hjälpa mig med detta?

2014-11-02, 22:38
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Frida!  
 
Jag har flera släktingar från grannsocknen Maxmo som utvandrade till Amerika och bl a Alaska. Och de viktiga pappren som bekräftar att ens ana har anlänt till Amerika är dels Declaration of intention, dels Certificate of arrival, dels Petitionen och citizenship. Dessa dokument kan du begära, mot betalning, hos  Nationalarkivet.  
 
Dessa attester, liksom t ex vigsel- och dödsuppgifter, kan också begäras från varje Stats i USA arkiv, bl a   Staten Alaskas arkiv.  Det kostar också en slant, samtidigt så bör man veta namnet. Och jag tycker du till att börja med kan utgå ifrån de uppgifter Maud delgett här.
 
Även min ana skulle ha blivit mördad, men jag har inte funnit något som bekräftar detta. Däremot vidtogs en boutredning för att säkerställa arvingar till hans kvarlåtenskap. Den utfördes både av den  amerikanska och  finska myndigheterna. Det kan ju ha skett även för din Edvard. Du kan ju höra med Åbo landsarkiv.
 
Om han dessutom blivit rånad och mördad ca 1954 måste detta finnas i ett Polisregister; Police reports. Jag vet inte var de kan finnas men du kan ju skicka en fråga till  Domstolsväsendet i Alaska.
 
M v h /Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna