ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Naumanen  (läst 1719 gånger)

2000-04-20, 11:58
läst 1719 gånger

Sari Wilhelmsson född Naumanen

Hej!
 
Naumanen, Påhl soldat i Kajaani kompani, ryss eller?  
Har en anfader med det annorlunda namnet Naumanen.
Han är f.1747 vet ej var och d.4/4 1793 i Suomussalmi i Paltamo härad. Nu är frågan var namnet har sitt ursprung, jag har alltid fått höra att en anfader till mig var rysk handelsman. Är det möjligt att denne Naumanen är handelsmannen, och är det troligt att en ryss fick anställning som soldat i finska armen under 1700-talet då det förekom stridigheter mellan Ryssland och Sverige/Finland?
Jag undrar om det inte är troligare att det var en anfader till Påhl, som invandrade till Finland?
Kan det vara så att ursprunget på namnet Naumanen är det tyska namnet Naumann?
 
Med vänliga hälsningar Sari

2000-04-29, 20:18
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Sari,
har Du redan tittat i Genealogiska Samfundet i Finlands webbsida www.genealogia.fi/ - där under Släktforskarförteckning hittar Du kontaktuppgifter av åtminstone en person, som har forskat i släkten Naumanen.
Med webbsidans HisKi -sökprogram hittar man ganska lätt både Påhl Naumanen, hans fru Ana och deras fyra barn, samt att Påhl dog i 47 års ålder av vattusot; men inte hans födeldag eller -ort.
Naumanen är inte ett ovanligt familjenamn i Östra Finland. Kanske intresserar det Dig, att i det del av Karelen, som avträddes från Finland efter II världskriget, bodde det flera familjer med namnet Naumanen i socknar som log strax norr om sjön Ladoga.
En ryss i släkten kan här ha två skilda innehåll: man kan mena en person som var etnisk ryss, eller i allmmänet en person, som levde öster om riksgränsen, och hörde alltså till Ryska tsarens undersåtar. I Karelska gränstrakter bodde det karelare på båda sidor av gränsen, och förr i tiden rörde människor ganska lätt över den åt båda håll. Karelska handelsmän österifrån gjode ofta affärsresor på den Finska sidan. Och då de kom från Ryssland, kallades de ränselryss. Man kan tänka sig, att någon ochså bosatte sig på den Finska sidan av gränsen - och blev ryssen i släkten.
Hälsningar,
Kirsti Ervola

2000-04-30, 14:07
Svar #2

Sari Wilhelmsson född Naumanen

Hej Kirsti!
 
Tack för ditt utförliga svar! Kan berätta att jag varit inne på HisKi och hittat Påhl där. Jag har även hittat kontaktuppgifterna där och mejlade till honom för bara några dagar sedan, men har ännu inte fått något svar. Det var kul att få veta att släktnamnet inte var så ovanligt och var det fanns fler av oss Naumanen. Jag kanske nu kan anta att släkten kommer från den Karelska delen av Finland. Men nu är frågan om soldaten Påhl är den som kommit därifrån eller om det är hans förfader. Kan en Ryss bli Finsk soldat, vad tror du? Har ju ännu inte hittat hans födelseort. Åren  
ca 1745-50 för födda i Paltamo är ju borta. Kan släktnamnet Naumanen vara ett patronymikon?
Med vänliga hälsningar Sari

2000-04-30, 14:39
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Kirsti!
 
Sista delen av mitt förra medelande kom visst inte med. Åren när han är född, har försvunnit i bl.a Paltamo och i dom andra socknarna runt Ladoga. Kan du berätta något mer om Naumanensläkten i Ryssland? Kan inte hitta några Naumanen i det avträdda delen av Finland via HisKi. Sökte med bl.a Nau och fann bara namn som Naukarin m.m.
 
Med Vänliga Hälsningar Sari

2000-05-01, 17:43
Svar #4

Kirsti Ervola

Tack för svaren, Sari
 
Hoppas att du snart får kontakt med någon som har forskat närmare i släkten Naumanen. Du kunde också skicka ett inlägg till Genealogiska Samfundet i Finlands sändlista (Suku). Där kan man diskutera även på svenska, och nå en större skara forskare av finska släkter.
 
Eftersom  Påhl N. var en soldat, kan du kanske finna en ledtråd till hans härkomst i Krigsarkivet i Stockholm. Där finns det kopior av alla dåtida regimenters s.k. Mönstringsrullor,  där bl.a. soldaters födelseort är antecknade. En annan dylik källa i Krigsarkivet är de s.k. Roterings- eller utskrivningslängder.  
Paltamo och Suomussalmi församlingars kommunionsböcker finns ju kvar, har du kollat dem? Där kan du väl finna ledtrådar. Listan av församlingarnas mikrofilmer finner du i GSiF:s webbsida. Det är väl möjligt att låna dem via SVAR.
 
Du frågade, om Naumanen kunde vara ett patronymikon. Jag vågar säga, att det rör sig om ett släktnamn. När man söker med HisKi i Kajanalands församlingar, noterar man att där förekommer det få patronymer, men alla personer har för- och släktnamn. Olikt Sverige och Västra Finland, har i Östra Finland också vanligt folk haft släktnamn redan på medeltiden. Dessutom hade kvinnor egna släktnamn fram till 1800-talet; och kvinnan behöll sitt namn när hon gifte sig! Kvinnans släktnamn var en variant av hennes fars släktnamn, så här (mycket förenklat): man ersatte den i många finska släktnamn vanliga ändelsen -nen eller -inen med suffixet -tar eller -tär. Ett exempel: Påhl Naumanen var gift med Anna, vars faders släktnamn var Moilanen. Annas släktnamn livet ut var då Moilatar = en kvinna av släkten Moilanen.
 
Jag vet inte hur noga det var med mannens härkomst när man rekryterade soldater. Man kan t.o.m. spekulera, att rekryteringen var en förutsättning för att mannen kunde bli bofast i det Svenska riket. Dels skulle jag gissa som du, att den (hypotetiska) invandraren från Ryssland hade varit t.ex. Påhl N:s far.
 
En viktig aspekt i frågan är religionen: Påhl N. med familj hörde till en lutheransk församling. Ryssar och östrakarelare bekände i allmänhet den grekisk-ortodoxa tron. Om Påhl N. hade kommit från Ryssland, måste han ha bytt ut sin religion? Dåförtiden gjorde man det inte alldeles lättsinnigt.  
 
Under samma tidsperiod som Påhl N. levde med sin familj i Paltamo och Suomussalmi, levde i Paltamo (enligt HisKi) också en Michel N. med sin hustru Britha, och de hade tre barn åren 1774 - 1777. Kantänka de var bröder?
 
Det finns ett ryskt släktnamn Naumoff, som kunde vara en motsvarighet till Naumanen (eller tvärtom); men det här är bara min förmodan.
 
I HisKi finns det historieböcker endast fram till 1850-talet. Att det har bott människor med namnet Naumanen på 1940-talet i Ladoga-Karelen, torde syfta på, att de har bosatt sig där senare än vart HisKi-databasen räcker. Från Kajanaland är det ändå över 200 km till Ladoga-Karelen.
 
I både Paltamo och Suomussalmi kommunernas bibliotek finns det lokalhistoriskt matrial, böcker och artiklar, som kunde vara till stor nytta för dig, men allt är naturligtvis utgiven på finska. Kommunernas webbsidor är: www.paltamo.fi/ (på finska) och www.suomussalmi.fi/ (delvis på engelska).
 
Det här inlägget blev nu hemskt långt. Hoppas, att du har åtminstone någon nytta av det. Lycka till lösandet av din spännande gåta!
 
Kirsti Ervola

2000-05-02, 11:41
Svar #5

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Kirsti!
 
Ditt meddelande var till mycket stor hjälp. Själv är jag nybörjare och började släktforska för ca 1 år sedan. Det du säger om Michel har jag också noterat och jag är inne på samma spår som du. Däremot visste jag inte om att Påhl var från den s.k lutheranska kyrkan, jag trodde nog att han tillhörde den ortodoxa kyrkan, man ska aldrig ta något för givet. Jag har inte tittat på Suomussalmi och Paltamos kommunionsböcker, tack för tipset. Tack så hemskt mycket för det långa inlägget, det är till stor nytta. Jag återkommer och berättar hur allt gått.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2000-05-02, 20:06
Svar #6

Kirsti Ervola

Hej Sari,
 
Det var mycket roligt att få höra, att jag har kunnat vara till hjälp.
Jag vill inte trötta dig ut helt, men jag skulle ännu vilja precisera religionsfrågan något. Sedan 1600 -talet var den evagelisk-lutherska tron statsreligion i det Svenska riket; man fick helt enkelt inte vara någonting annat än lutheran. Följaktligen fanns det inte grekiskt-ortodoxa församlingar i riket på 1700 -talet (alltså inga uppgifter från dem i HisKi heller). I Finland blev det lagligt att vara ortodox när Finland annexerades till Ryska kejsardömet år 1809.
 
För nöjes skull tittade jag i webben, hur många telefoner det finns i Finland med namnet Naumanen: 265 hemtelefoner + 540 mobila. Av innehavarna bor ca. 1/3 i regionen som ligger runt staden Joensuu. Totalt 2/3 av alla Naumanen's bor i östra Finland, ca. 1/5 bor i Helsingfors ellen närkommuner, och resten i andra större städer i södra Finland.  Man kan säga, att i dag lever det människor med namnet Naumanen antingen i Norra Karelen och Norra Savolax -  eller så har de flyttat söderut till urbana centra.  
 
En bra webbsida med Finland-information är: //virtual.finland.fi/   Där finner du bl.a kartor, som hjälper dig att inse, vad menas med olika delar av Karelen.  
 
Tillsvidare finns det knappast någontig av Norra Karelens församlingar i HisKi. Synd, att du inte än kan  söka information där. Kanhända leder Påhl Naumanens rötter dit? Berätta gärna, vad du hittar!
 
Hälsar
Kirsti Ervola

2000-05-03, 22:30
Svar #7

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Kirsti!
Min bild av Finlands historia blir klarare för varje gång du skriver(jag blir absolut inte uttröttad). Tack så mycket. Kan man inte låna  eller köpa kopior på mönstringsrullor från Krigsarkivet?
Jag ska gå in på SVAR och se om jag kan låna kommunionsböcker över Paltamo och Suomussalmi, sen får vi se vart det leder, kanske finns Påhl med där. Hoppas jag får komma med mer frågor till dig. Jag återkommer!
 
Med vänliga hälsningar Sari

2000-05-06, 00:20
Svar #8

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Sari!
I Ditt första inlägg nämner Du likheten mellan släktnamnet Naumanen och det tyska Naumann. Vore intresserad att höra om Du kommer fram till något mer gällande denna hypotes. Håller på att undersöka om det finns tyskt inflytande betr några släkter i Östra delen av nuvarande Finland. Det gäller bl a släktena Achtmöller, (von) Meurmann, Gregorii, Sattler och ev Konst(i). Betr släkten Bröijer (en gren adl von Rosenbröijer) är det klarlagt att det finns en anknytning till Lübeck.
Vid freden i Åbo 1743 förlorade Sverige/Finland en stor del av Sydöstra Finland till Ryssland, bl a området kring Viborg ända fram till Kymmene älv och till Olofsborg (Olavinlinna) i Nyslott (Savonlinna). Kan Påhl Naumanen vara född i detta område och därför kallas ryss?
 
M v h, Stefan
adr: Köpmanvägen 31, 950 40  TÖRE
tel: 0923 - 64 00 11

2000-05-07, 19:10
Svar #9

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Då jag ännu inte vet Påhl födelseort säkert, är det ju mycket möjligt att han härstammar från detta området. När jag sökt på HisKi har jag inte funnit några Naumanen före Påhls födelse 1746, alltså var är Påhls far/förfäder. Det kan vara så att böckerna för han födelse försvunnit eller att dom inte är färdigutredda ännu i HisKi. Det ska bli mycket intressant när böckerna i den avträdda delen av Finland d.v.s Karelen och trakterna runt Ladoga utretts. När jag nu läst en artikel om namnsystemen i Finland verkar det som att  
ändelsen -nen kan vara ursprunglig, då det är en vanlig ändelse för släktnamn. Det här med namnsystemen är en djungel av frågetecken. Jag återkommer om jag finner något mera. Tack för tipset. Om du går in på www.genealogia.fi så hittar du namnartiklarna där.  
 
Med vänliga hälsningar Sari

2000-05-07, 19:48
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen Stefan!
 
Kanske ska berätta vilken namnartikel jag syftar på. Gå in på personnamn där finns artikeln:  Paikkala, Sirkka. Från olika namnsystem till ett enhetligt släktnamnssystem i Finland.  
Det finns för övrigt andra artiklar också, som kan vara av intresse. Berätta gärna hur det går med din forskning.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2009-08-27, 11:52
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, länge sedan jag var inne på Anbytarforum, då jag nu forskar på min egna finska släkt har jag inte haft behov att skriva här, tyvärr. Men nu har jag faktiskt fått ett genombrott i min eftersökta Påhl Naumanen.  
Han fanns med i Paltamos husförhörslängd (som jag har tittat i så många gånger förut men helt enkelt missat honom) och han står där skriven som ryss. Ruchtisalmi no.9, Kiando, Saarijärvi, dräng Pavilo Naumanen ifrån Ryssland 21 år gammal tänker antaga den Evangelistiska Lutheranska läran, håller på redan att läsa i (abc?) boken. Kan anta att han tidigare tillhörde den gerkisk- ortodoxa läran.(SSHY-Paltamo , Rippikirja, 1761-1766 - Kuva 233).  
 
Sedan i nästa bok står han som (soldat?) Pispajärvi och född 1745, Tänker antaga den skrivna Evangelico Lutheranam Religionen. (SSHY - Paltamo , Rippikirja, 1767-1772 - Kuva 216).
 
I husförhörslängden (SSHY - Paltamo , Rippikirja, 1773-1778 - Kuva 382)är han gift och soldat.  
Gift 1777-09-20 med Anna Moilatar. Soldat av Cajana Compani.
 
Så äntligen har jag beviset att han var från Ryssland. Frågan är nu om jag kommer så mycket längre med honom.  
 
Med vänlihga hälsningar
Sari Wilhelmsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna