ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lamberg_  (läst 994 gånger)

2009-07-11, 21:07
läst 994 gånger

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Hej!
I Karlstad i Sverige finns en stadsdel med namnet Lamberget. Nu har jag förstått att det i Finland finns Lamberg som efternamn. Detta undrar jag en del om. Jag har själv undrat om namnet Lamberget betydde Tjärnet vid berget? Kan någon berätta för mej om ordet Lamberg? Finns någon finsk betydelse?
Är det någon speciell ort i Finland som gett upphov till namnet Lamberg?  
Kanske finns en koppling som jag trodde från början!!!!
 
Tacksam för information.
Mvh,
Margareta

2009-07-12, 09:13
Svar #1

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
I Genos 71(2000) finns en artikel om Lamberg-namnets utbredning i Finland
(Tidskrift utgiven av Genealogiska Samfundet i Finland). Artikeln är skriven på finska, med ett sammandrag på svenska.
 
Det nämns, att namnet förekom i Sverige, Tyskland och Österrike på 1600- och 1700-talen, men att det i vissa fall har sitt ursprung i någon form av mansnamnet Lambrekt, någon finsk betydelse finns inte.
 
Men hur med hertig Karl? Han hämtade ju en och annan duktig individ från Östra rikshalvan.
 
Hälsn
Ritva W

2009-07-12, 17:34
Svar #2

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Hej Ritva!!
 
1000 TACK för din hjälp. Jaa så är det kanske...att Hertig Karl hade en duktig finsk man till sin hjälp o som han döpte Lamberget i Karlstad efter!!!!! Hertig Karl hade en gård här i staden på Lagberget o det är ju han som gett Karlstad sitt namn.
Å det kom mycket bra folk från Östra halvan. Mina förfäder o min mans förfäder t.ex. Hade ingen aning om mina finska rötter förrän jag började släktforska o har nu funnit en hel del finska anor!!!!
Mycket intressant!!!
 
Vänliga hälsningar  
Margareta

2009-07-12, 20:44
Svar #3

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Finska kan jag inte, men jag har ett finsk/svenskt lexikon.
Lammiko= tjärn (damm, pöl).
Lampi= träsk (damm).

2009-07-13, 17:21
Svar #4

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Hej Åke!
Ja det är vad jag varit inne på tidigare. Det är ju inte ovanligt att det kombinerades finska o svenska. Så det kan ju varit Tjärnet vid berget, Lamberget. Men det var också intressant att det kan vara efter ett namn, Lamberg. jaa vad som är rätt lär man väl aldrig få veta men det är skoj att filosofera kring det......Tjärnet vid berget!!!
 
Mvh,
Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna