ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Laine_  (läst 714 gånger)

2008-11-21, 00:35
läst 714 gånger

Utloggad Lasse Davidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2012-07-29, 20:59
    • Visa profil
Jag söker efter svärfar Oskari Laine födelse/ släkt. Han var född 1919 och var folkbokförd första gången i Valbo utanför Gävle 1948.
I dödsattesten och inflyttningspaper står det att han var fördd i Kantola Ryssland och kom till Sverige via Finland.
Laine är vad jag förstår ett finskt namn. Var finns Kantola, byn,stad plats? Finland, Ryssland, Karelen eller ...? Finns det arkiv över personer som kom under kriget ?

2008-11-21, 11:31
Svar #1

Leif R. Blom

Lasse,
jag håller mej till att svara, där jag tror att frågan hör hemma.  
Samma fråga får ju bara ställas under en rubrik !
Alltså Byn Kantola finns (eller har funnits) i fyra socknar i Finland:
Luopioinen och Sääksmäki i Birkaland, Vanaja (Vånå) i Eg Tavastland och  
Pöytyä i Eg Finland.  
Mvh Leif

2008-11-23, 22:15
Svar #2

Utloggad Lasse Davidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2012-07-29, 20:59
    • Visa profil
Ber om ursäkt om jag trampat i klaveret genom frågor på fel sätt.
Jag är inte 100% säker men tror mig har hört/ läst att han kom från Ingermanland. Men som sagt inte säker alls. I ett protokoll från Statens Utlänningskommission protokoll över utlänningars uppehållstillstånd 1947-1954 A:VII.2  står det: Laine, Oskari 20/7 1919   m.       stl-rysk/inger.  
Kan det betyda m.= man och resten rysk/ingermanland ???
Jag har också ställt frågan på Ingermanland det kanske är där det ska vara eller ???

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna