ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kiliander  (läst 793 gånger)

2005-09-28, 13:39
läst 793 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har hittat en person, Maria Elisabeth Kiliander, född 1765 i Uleåborg. Kan hon vara barnbarn till visitören Jöran Kiliander, som bl.a. får en son Ambrosius i Uleåborg 1742? (Maria gifter sig med kocken Gustaf Berggren i Sverige, och får bl.a. en son Ambrosius i Barsebäck).
 
Mvh
/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-09-08, 17:54
Svar #1

Rune Forsgren

Markus,
Ambrosius Kiliander bör vara den gränsridare som dör 1799 (57 år) i Strömfors i Nyland. Han var gift med Helena Margareta Scharin. Han kan ju ha haft en dotter Maria Elisabeth i ett tidigare gifte i Uleåborg?
I en attest utskriven i Stockholm 22 juni 1791 står att jungfru Maria Elisabeth Kiliander född i Uleåborg 1764, har i tretton års tid vistats härstädes...i den finska nationella församlingen begått den heliga nattvarden....hinderslös till äktenskap och flyttar nu med sitt herrskap härifrån till Skåne och Barsebäck...

2011-03-23, 10:46
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har i min forskning en Maria Elisabeth Kiliander, född 1764 1/2 i Uleåborg. Jag har tidigare efterfrågat henne under , och enligt vad som framkom där hade hon vistats i Finska församlingen i Stockholm 1778-1791. Sistnämnda år flyttade hon med sitt herrskap (grevefamiljen Hamilton) till Barsebäcks herrgård i skåne, där hon gifte sig med herrgårdens kock.
 
Med tanke på att Maria Elisabeth döper en son till Ambrosius skulle jag vilja göra henne till dotter av gränsridaren Ambrosius Kiliander (född 1742 i Uleåborg, död 1799 i Strömsfors, Nyland). Han gifter sig dock inte förrän 1773 i Strömsfors, men flera av hans syskon hamnade senare i Stockholm, bland annat brodern Henrik (född 1737, bodbetjänt 1758) samt Margareta (född 1732, fick ett oäkta barn i Finska församlingen med slottkansliets betjänt 1758).
 
Finns det någon som känner till släkten Kiliander i Finland, och kan koppla Maria Elisabeth till gränsridaren Ambrosius och/eller hans släkt?
 
Med vänliga hälsningar,
Markus
 
 
Jag har flyttat diskussionen som nämns (och länkas till) till denna diskussion.
 
med vänliga hälsningar
Moderator Finland 23.03.2011
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-04-09, 20:31
Svar #3

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det finns någon som känner till en Christina Killander?
Hon ska vara född i Finland 1748 (okänt var), är det någon som vet något om hennes härkomst?
 
 
Hälsningar,
Pia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna