ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kanto  (läst 1339 gånger)

2008-07-30, 13:49
läst 1339 gånger

Utloggad Anne-Beate Wikström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2008-09-20, 18:48
    • Visa profil
Vem känner till något om Isak Kantos föräldrar. Hans fru hette Helena? Isak var slaktare och bodde i Nämpnäs, Närpes.  
ab

2008-07-30, 17:59
Svar #1

Utloggad Gunnel Marus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-10-16, 10:59
    • Visa profil
Hej!
 
Vilket sekel talar vi om här? Det finns exakt två Isak Kantomaa på Hiski; båda födda i Övertorneå, den ena 29.1.1871, far: Olof Ersson Kantomaa, och den andra 16.2.1871, far: Salomon Ersson Kantomaa. kan det vara någon av dessa?
 
Gunnel

2008-07-30, 19:17
Svar #2

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Det var ju Kanto, blott och bart, som ab frågade efter!  Men om namnet i något skede har fått en förlängning så finns det ju rikligt med alternativ:  förutom Kantomaa förekommer bl.a. Kantomäki, Kantoniemi,  Kantola,  Kantonen osv. osv.  Den ort där Kanto förekommer rätt mycket är Jalasjärvi med grannarna (t.ex. Peräseinäjoki).  Namnet har också ofta, fr.a. fram till 1800-talets senare hälft, skrivits med d, alltså Kando,  vilket kanske också borde beaktas.  Och Jalasjärvi ligger ju förstås inte så hopplöst långt från Närpes: det är bara Kauhajoki och Östermark (Teuva) som är emellan.
Mvh Samppa

2008-07-31, 08:10
Svar #3

Utloggad Anne-Beate Wikström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2008-09-20, 18:48
    • Visa profil
Hans namn är alltså Isak Kanto. Jag har inte hört något annat efternamn än Kanto. Förnamnet kanske kan stavas Isaak...Han var född 15 feb 1870 i Jalasjärvi och dog 21 mars 1945 i Nämpnäs, Österbotten. Hans fru hette Helena Gustava Röös född 20 juli 1866. Hon dog 6 feb 1945. Det är alltså Isak Kantos föräldrar jag inte har uppgift på och skulle vilja ha. Ifall någon vet.
Anne-Beate

2008-07-31, 11:20
Svar #4

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej Anne-Beate!
 
Jag ser på HisKi (http://hiski.genealogia.fi/hiski?se) att namnet Kanto/Kantola förekommer i Jalasjärvi redan vid 1700-talets mitt (då vanligen stavat Kando/Kandola, som Samppa Asunta påpekar).
 
Tyvärr är födelseböckerna för Jalasjärvi inte inlagda i HisKi längre fram än till 1854, så man kan ännu inte säga vem som är föräldrar till din Isak Kanto.
 
Jalasjärvis kyrkoböcker finns inte heller skannade på SSHY (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm) ännu.
 
Mitt tips är att du antingen väntar tills mer finskt arkivmaterial läggs ut på internet (det är ju dessutom gratis, till skillnad från i Sverige), hör av dig till Jalasjärvi församling, eller beställer mikrokort/mikrofilmer från finska riksarkivet.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2008-08-01, 11:12
Svar #5

Utloggad Anne-Beate Wikström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2008-09-20, 18:48
    • Visa profil
Hej Erik och tack för hjälpen. Hälsningar ab

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna