ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingberg_  (läst 1471 gånger)

2005-01-25, 00:42
läst 1471 gånger

Harriet Lundqvist

Finns det någon som vet något om min morfar Frans Fritiof Ingberg som enl. min mor försvann då hon var sex år gammal. Det torde varit omkr. 1918. Enligt ämbetsbevis var han född i Tenala den 16/11 1864.
Gifte sig första gången 31/6 1891 med Ida Eufrosyne Lindqvist född 2/2 1869 i Helsingfors. Hustrun hade en uä dotter Olga Amanda född 21/3 1890. Tillsammans hade de tre barn, Anna Eufrosyne f. 15/7 1892,Augusta Alina f. 10/5 1894 och Hilma Alexandra f. 27/6 1895 död 23/3 1896 Alla födda i Tenala.
Gifte sig för andra gången 25/7 1909 med min mormor Edla Olivia Renman f. 28/8 1884 i Tenala. De fick tillsammans tre barn däribland min mor Elli Rauha. Familjen flyttade 21/4 1912 till Sjundeå.
Har letat i databasen för krigsdöda i Finland 1918, men inte funnit något. Skulle också gärna vilja ha kontakt med ättlingar till personerna i Frans Fritiofs första familj eller någon som kan lämna upplysningar om dem.
 
MVH Harriet Lundqvist

2005-01-25, 16:45
Svar #1

Bengt Wikström

Var han med i inbördeskriget alltså , på röda sidan ? Han finns inte uppräknad bland de döda och avrättade i Ekenäs 1918 , har boken .
 
Bengt W.

2005-01-25, 19:42
Svar #2

Harriet Lundqvist

Ja, jag tror att han var med i inbördeskriget på den röda sidan. Han hade också flyttat till Lojo 1917.
 
H Lundqvist

2005-01-25, 23:38
Svar #3

Bengt Wikström

Skriv till Sjundeå församling för att få reda på vad det blev av de tre flickorna i första äktenskapet för jag antar att de följde med familjen dit eller blev de kvar i Tenala ? Kan nog hjälpa dej med adresser om du behöver ?! Sökte Frans i diverse längder på Hiski utan att lyckas hitta något .
 
Bengt .

2005-01-26, 11:04
Svar #4

Gabriel Frisk

Harriet Lundqvist,
ring +358504306712
 
Vänligen
Gabriel Frisk

2005-01-26, 12:19
Svar #5

Harriet Lundqvist

Tack Bengt!
 
Det var vänligt av dig att vilja hjälpa mig.
Jag antar att jag måste skriva till församlingarna för att komma vidare.
Vet du om de tar ut någon avgift för sådana upplysningar? Jag bor i Sverige, så jag har ingen susning.
 
Harriet Lundqvist

2005-01-26, 14:05
Svar #6

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Hej Harriet!
Vet inte om Bengt vet - men jag har råkat se den nuvarande taxan.  Församlingarna har rätt att ta timavgift för släktutredningar som beställs i forskningssyfte.  Priset är åtminstone i Tammerfors (men jag tror att det gäller för hela landet - åtminstone var det så förr) 21,85 euro (alltså ca 200 kr) per timme, och beställaren har rätt att på förhand begränsa tiden som används till utredningen, om det är fråga om ett omfattande arbete.  Om alla församlingar begagnar debiteringsrätten, vet jag inte.
Mvh Samppa

2005-01-26, 17:08
Svar #7

Bengt Wikström

Samppa har så rätt , men vissa församlingar brukar låta forskare slippa billigare undan , lönar sig m.a.o. fråga först ! Har också fått en del konstiga svar under åren från de västnyländska församlingarna som att  låt de döda vila i frid  och  sånt sysslar vi med i mån av tid  eller vad sägs om  väntetiden på ett ämbetsbetyg för släktforskning är ett och ett halvt år  . 90% är dock nuförtiden hur  serviceminded  som helst !
 
Bengt W.

2005-02-26, 12:31
Svar #8

Gun-Britt Wernér

Hej Hariet!
 
Dt finns idag en del personer med namnet Ingberg i Ekenästrakten, om dessa kan vara till hjälp.
 
MVH
Gun-Britt Wernér

2005-02-28, 11:32
Svar #9

Harriet Lundqvist

Tack Gun-Britt Wern?r för tipset! Dessa kan nog vara mina släktingar.  
HisKi-databasen för Ekenäs innehåller endast uppgifter fram till år 1849. De personer jag söker levde senare. Har fått veta av en äldre syster att Augusta Alina skulle ha haft tre barn som troligen hette Toivo  och Elisa. Den tredje var en son vars namn vi inte känner till.
 
När det gäller min morfar Frans Fritiof så tror jag att man bör söka efter honom i Lojo, eftersom det var det senaste spåret efter honom år 1917.
Tack också alla ni andra för tips och råd.
 
MVH
Harriet Lundqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna