ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helsingius  (läst 1631 gånger)

2000-05-11, 01:09
läst 1631 gånger

mats sundström

Söker (med ljus o lykta) efter OKÄND son till
Georg Helsingius (1662-1741) domprost i Borgå
 ohh Beata (f. Schmidt; fr. Viborg)
OKÄND son blev i sin tur far till Gustaf Fredrik
Hels. (1815-1886) kontr-prost i Lojo (Nylands län)
Fin.
------------------------
Samtidigt söker jag en sonson (till Georg Hels.)
vars fader  hette Gustaf Hels.( -1740) doc. i Åbo.
Anm. Sonsonens son hette Gustaf Adolf (1855-1934),hovråd, Sthlm.  
------------------------
Några syskon till Gustaf Hels.( -1740) följer här:
Elisabet (1696 - 1769),gift i Alfta, Sv.
Daniel (trol. 1717 - 1774) ogift, Sthlm.
Henrik, prost, Idensalmi,(Kuopio län), Fin (riksd.-man 1738)
   tacksam för minsta ledtråd....!!..MVH

2000-05-11, 23:11
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej, jag råkade se din inlägg ett par dagar sedan (under Stockholm), och blev lite nyfiken på dessa försvunna personer. Präster har sedan länge varit så bra dokumenterade, att deras släktingar försvinner inte alldeles lätt. Jag vet inte, vilka källor du har använt, och hur väl du känner finskt källmaterial. Har du kanske sökt i mikrofilmade kyrkoböcker? Det kan tankas att en utredning om den finska släkten Helsingius redan existerar; kontakta Genealogiska Samfundet i Finlands bibliotek, deras e-post är: samfundet@genealogia.fi  och  webbsida: //www.genealogia.fi/
 
Jag snabbkollade i dag ett par böcker där det finns ganska utförliga redogörelser om släkten Helsingius. Mellan böckernas uppgifter verkar det finnas en detalj som inte stämmer; och inte stämmer dina anteckningar väl ihop med dem heller. Personen som till synes fattas är Jacob Helsingius, kaplanen i Viborgs norra förstad (d.1705), som skulle vara son av Marcus Georgii H. Innan jag börjar citera vidare - har du haft tillgång till någon av de här?
- Herdaminne för fordna Wiborgs och nuvarande Borgå stift / Matthias Akiander / Finska    Litteratursällskapets tryckeri 1868, Helsingfors  
- Svenskt biografiskt lexikon / red. Erik Grill / P.A.Norstedt & Söner, Stockholm 1971
Återkommer gärna, m.v.h. Kirsti Ervola

2000-05-12, 19:54
Svar #2

mats sundström

Hej Kirsti
och utmärkt tack f uppmärksammandet av mina obe-
tydliga notiser!  En rättelse genast, som gäller
medd under /Sthlm/ 9 maj:
 Mot slutet står att Elisabets brorson, Gustaf
Fredrik (1815 -1886),Lojo, var son till en Gustaf
( -1740), vilket senare vi inser omöjligheten av!
Det var dessutom fel far (Gustaf)jag angav, så
nu är både FAR och FARFAR (till Gust.Fredr.)icke
kända. Denne FARFAR ska förhoppningsvis var bror
till sin syster Elisabet Helsingius (1696-1769).!?
Ursäktar för det huvudbry dessa fel (ev) vållat !
  mvh   mats
 
ps  Jag får nog ligga lågt en tid framöver..!!...ds

2000-05-13, 13:13
Svar #3

Kirsti Ervola

Hej Mats, ta det inte för hårt...när jag tittade igen på dina tidigare inlägg, fann jag ett skäl till dina svårigheter: Det finns två grenar av släkten Helsingius, vilket du tydligen inte visste. De personer av släkten H. som levde i Sverige, härstammar från s.k. Savolax-grenen. Den andra är den s.k. Tavastländska grenen, och Gustav Fredrik H.(1815-1886), kyrkoherden i Lojo, och hans son Gustaf Adolf H.(1855-1934), statsråd, härstammar från den. Tyvärr har jag just nu mera tid åt det här spännande pusslet, men jag återkommer i morgon. Ta det lungt, det hela kommer att klargöras. m.v.h. Kirsti Ervola

2000-05-13, 14:08
Svar #4

mats sundström

Hej Kirsti!  (vackert namn....)
Det var ett litet skämt (men min ursäkt kvarstår.!)
Faktiskt hade jag ändå kläm på de bägge grenarna
Savolaks o Tawast , som de benämns i papiren!
Mina förväxlingar äro beklagliga faktum.  Och vänt-
ar m spänning på vidare medd..(OBS! INGEN BRÅDSKA!)
 
  STORT TACK än en gång,  o vänl. hälsn.    
                        mats
 
ps  Det var en bra tankeställare till noggrannare
    förhandsgranskning, om inte annat... .!  ds

2000-05-14, 21:12
Svar #5

Kirsti Ervola

Hej Mats, några ord om källmaterialet:
Svenskt biografiskt lexikon (del 18),innehåller en översiktlig redogörelse över släkten Helsingius. En mera detaljerad finns i:
Tor Carpelan: Finskt biografiskt handbok / G.W.Edlunds Förlag  / Helsingfors 1903.
En detaljerad utredning om släkten Fant (ca. 25 personer) finns i:
Sursillin suku - Genealogia Sursilliana / red. Eero Kojonen / Weilin & Göös 1971.
Enligt dessa, med uppgifter från den tidigare nämnda Akianders Herdaminne för fordna Wiborgs etc. ser släkten Helsingius' manliga generationsfölje ut så här:
 
Äldsta generationer:
 
I    Marcus Henrici H. (d.1609) rektor i Åbo katedralskola
 
II   (oangiven)
 
III  Marcus Georgii H. (d.1678) sonson av Marcus Henrici, skolrektor i Viborg, prost i Jääski, Södra Karelen. Söner: Johan, Georg, Marcus, Jacob (? - Akiander har inte Jacob bland Marcus Georgii barn).
 
Den Tavastländska huvudgrenen:
 
IV  Jacob H. (d.1705) kaplan i Siikaniemi fs, Viborg, kyrkoherde i Nykyrka, Karelska Näset  
(barnens namn är inte angivna i källmaterialet)
 
V   (oangiven son av Jacob H.)
 
VI  Jacob Johan H. (1748-1815) sonson av Jacob H., häradsbokhållare, Hattula, Tavastland. ca 7 barn.
Söner: Carl Johan (f.1772) landräntemästare; Henric Jacob (1774-1831) kapten; Gustaf Fredrik (f.1780); Zachris Wilhelm (f.1783) coll.assessor
 
VII  Henric Jacob H. (1776-1831) stabskapten vid Andra Finska Infanteriregiment, Hattula, Tavastland. ca. 5 barn.
Söner: Gustav Fredrik (1815-1886) kyrkoherde; Henrik Emil (1816-1888) statsråd; Johannes Christian (f.1818); Frantz Robert (1821-1823)
VIII Gustav Fredrik H. (1815-1886) kyrkoherde i Lojo, Nyland; länsprost
 
IX  Gustaf Adolf (1855-1934), ingeniör, fattigvårdsinspektör, statsråd
 
Savolax - huvudgrenen:
 
IV  Georg H.(1662-1741) domprost i Borgå, Nyland. 9 barn.
Söner: Mårten (d.1733) konsist.notarie i Borgå; Henrik (1701-1757) prost i Iidensalmi, Savolax; Georg (d.1764) prost i Rantasalmi, Savolax; Johan (d.1766), stadssekreterare i Helsingfors; Gustaf (d.1740) docent i matematik, Åbo; Daniel (1717-1774) konungl.sekreterare, Stockholm
(dottern Elisabets (1696-1769) 2. make 1720 var Michael Fant (1676-1746),  senare prost i Alfta, Sverige)
 
V    Henrik H. (1701-1757) prost i Iidensalmi, Savolax,  g.m. sin syster Elisabets styvdotter Catharina Fant (1709-1777). 7 barn.
Söner: Georg (1737-1806), konrektor i Rantasalmi, Savolax; Michael (1741-1816) bancofm.secreterare i Stockholm; Gottfrid (f.1744) sidenfabrikör i Stockholm; Wolfgang Henrik (1749-1795)
 
VI   Michael H. (1741-1816) bankofm.secreterare, Stockholm
Söner: Fredrik Michael (1781-1842) bankkommissarie; Henrik Daniel (1783-1841) bryggeriägare; Georg Magnus (1786-1838) bankofm.secreterare.
 
Döttrar, äktenskaps- och datumuppgifter etc. har jag här lämnat bort. Allt ihop gör det ca. tre sidor A4; om du är intresserad av det hela, är det väl bäst att jag använder e-post.
Om du vill exakta uppgifter om släkten Fant, försök att få tag i den ovan nämnda Sursillin suku - Genealogia Sursilliana. Den borde finnas i någon större bibliotek i Sverige. Boken är på finska, men innehåller anvisningar för svenskspråkiga läsare; och namn och data är ju samma på båda språken. ”Sursilliana” är en tungviktare i Finsk släktforskning, bokstavligen. Ordning och reda skall det vara - men som du ser, frågetecken återstår ännu. Hälsar, Kirsti Ervola

2000-05-14, 23:18
Svar #6

mats sundström

Hej Kirsti E.!  Ytterligare ett STORT TACK ! !
 Maken till service haver man sällan skådat. Själv
bor jag på landet (vid sjön Bolmen), så det blir
lite knapert med biblioteks-besöken som du förstår.
Därav det ivriga frågandet i RÖTTER (bl.a.)!!.....
Men visst ska jag försöka få tillgång till dina
noggrannt angivna boktitlar (o övr källor) på
något sätt  Den s.k.Suursill kände jag faktisk till, men insåg ej dess ALLT ÖVERSKUGGANDE betydelse......!!?..glad amatör, som jag ju är !  
Glädjande är att rätt många personer i minalistor stämmer väl överens med dina angivelser, så nedlagt arbete var definitivt ej förgäves...!!
 Min e-post-adr.: jbf226e@tninet.se  utifall att...
 Vänliga Hälsningar  Mats
 
ps  nu stundar många sena nattpass vid datorn...ds

2001-06-24, 22:43
Svar #7

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Kirsti! Jag antar att prästen Olaus Raijerus Helsingius i Norrala (1449-1581) inte har något samband med den ovan nämnda släkten?

2001-06-28, 19:33
Svar #8

Kirsti Ervola

Hej Dag!  
enligt de källor som jag har sett, är den äldsta kända anfadern till den finska Helsingius-släkten rektor i Åbo katedralskola Marcus Henrici Helsingius som var född ca. 1565 i Nyland. Man antar att han har tagit sitt namn från sockennamnet Helsinge (föregångaren till den nuvarande huvudstaden Helsingfors).
Ett säkert svar kan jag alltså inte ge - men inte verkar det särskilt sannolikt, att Olaus Raijerus i Norrala skulle höra till samma släkt.
 
M.v.h. Kirsti Ervola

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna